کد خبر: 92096
A

آموزش و پرورش: معلم زبان چینی برای تدریس در مدارس نداریم

رییس مرکز امور بین‌­الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم زبان چینی برای تدریس در مدارس دولتی نداریم؛ بنابراین در حال حاضر امکان تدریس این زبان فراهم نیست.

آموزش و پرورش: معلم زبان چینی برای تدریس در مدارس نداریم

به گزارش دیده بان ایران؛ پیشنهاد آموزش زبان چینی در مدارس ایران در سال‌های اخیر از سوی برخی مسوولان و کارشناسان آموزشی مطرح شده است که این موضوع موافقان و مخالفانی دارد. این پیشنهاد اولین بار از سوی علی ذوعلم رییس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان شده بود تا زبان چینی و عربی (البته نه به شکلی که هم اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود) در کنار زبان‌های دیگر، به فهرست آموزش‌های دانش‌آموزان افزوده شود.

غلامرضا کریمی رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش افزود: شورای عالی آموزش و پرورش مصوب کرده که زبان‌های انگلیسی، فرانسه، روسی، چینی و اسپانیایی می تواند در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود اما با توجه به اینکه آموزش و پرورش معلم زبان چینی ندارد، امکان این کار در مدارس دولتی فراهم نیست.

وی افزود: مدارس غیردولتی با درخواست دانش آموزان می‌توانند معلمی مسلط به زبان‌های دیگر را به کارگرفته و به عنوان زبان دوم آن را آموزش دهند و محدودیتی از این جهت وجود ندارد.

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش تاکید کرد که زبان دوم غالب در مدارس، انگلیسی است و تا به حال در هیچ یک از مدارس دولتی ایران زبان چینی آموزش داده نشده است.

کریمی یادآور شد: اگر دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی خواهان یادگیری زبان چینی باشند، مدرسه این اختیار را دارد که با استخدام معلم در این حوزه این آموزش را به دانش‌آموزان ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: بارها دیده شده که چینی‌ها به منظور افزایش مراودات خود با سایر کشورها از جمله ایران، به هزاران نفر زبان فارسی را آموزش داده اند اما گزارشی از تقاضای یادگیری این زبان در مدارس ایرانی دیده نشده است.

کریمی افزود: جایگزینی زبان چینی به جای انگلیسی به سختی امکان‌پذیر است. مطالب عنوان شده بعضا در فضای مجازی مبنی بر جایگزینی زبان چینی به جای زبان انگلیسی بدون توجه به محدودیت های موجود مطرح شده است.

علی محبی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از احتمال ورود زبان چینی به فهرست آموزش زبان‌های خارجی دانش‌آموزان خبر داده و گفته بود که در سال ‌جاری افزودن زبان چینی به فهرست آموزش زبان‌های‌ خارجی دانش‌آموزان را بررسی می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، علی محبی چند روز پیش گفت: در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، زبان‌ انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی به رسمیت شناخته شده اما یک بحث هم مطرح است و آن اینکه آموزش زبان‌های خارجی نباید تنها منحصر به انگلیسی باشد.

وی افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید برای زبان‌های مطرح و مهم دنیا که تعامل بیشتری با آنها داریم، برنامه درسی و محتوای لازم را آماده کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر