کد خبر: 92161
A

قالیباف: عدم حضور رییس جمهوری در مجلس خلاف آیین‌نامه نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و در پاسخ به تذکر نماینده محلات گفت: عدم حضور رییس جمهوری خلاف آیین‌نامه نیست.

قالیباف: عدم حضور رییس جمهوری در مجلس خلاف آیین‌نامه نیست

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدباقر قالیباف در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهاد صنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی اظهار داشت: عدم حضور رییس جمهوری در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صمت خلاف آیین‌نامه نیست.

علیرضا سلیمی نماینده محلات و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ براساس اصل ۱۳۱،  از افتتاح مجلس تا امروز آقای رییس جمهوری در ملاء عام ظاهر نشده‌اند.  اصل ۱۱۳ می‌گوید که مسئول اجرای قانون اساسی آقای رییس جمهوری است. براساس اصل ۱۲۱، قانون اساسی،  آقای رییس جمهوری قسم می‌خورد، و آن قسم این است که همه استعداد و صلاحیت خود را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته به‌کار بگیرد و خود را وقف خدمت به مردم کند.

وی افزود: براساس اصل ۱۲۳، رییس جمهوری موظف است به مصوبات مجلس را عمل کند. ماده ۲۰۲ و ۲۰۴ مصوبه مجلس این است که در روز رای اعتماد وزیر، آقای رییس جمهوری باید در جلسه مجلس حضور داشته باشند. براساس این اصل قسم خورده‌اند که به قانون اساسی وفادار باشند. قانون اساسی هم رییس جمهوری را موظف کرده به مصوبات مجلس پایبند باشند.

نماینده محلات خاطرنشان کرد: قانون مجلس هم رییس جمهوری را الزام کرده است که ایشان در جلسه رای اعتماد حضور داشته باشند. بنابراین رییس‌جمهوری از عمل به قانون استنکاف کرده‌اند.

سلیمی افزود: در اینجا ۲ نکته است. نکته اول بحث استنکاف رییس جمهوری از قانون است. نکته دوم هم اینکه الان آقای رییس جمهوری در مجلس حضور نیافتند بنابراین براساس ساز و کاری که در ماده ۲۰۲ و ۲۰۴ آیین‌نامه برای ما مشخص کرده است بدون حضور ایشان، خلاء دارد و ساکت است و مشخص نکرده که آیا ما می‌توانیم جلسه را ادامه بدهیم یا خیر. یعنی جلسه رای اعتماد به نظر من از اینجا به بعد خلاف قانون است.

محمد باقر قالیباف که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به اظهارات سلیمی گفت: عدم حضور رییس جمهوری در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صمت خلاف آیین‌نامه نیست.

 وی  همچنین گفت: عدم حضور رییس جمهوری به دلیل رعایت پروتکل‌های مقابله با کروناست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر