کد خبر: 92203
A

واکنش هاشمی‌طبا به یادداشت شریعتمداری علیه آیت‌الله سیستانی: مقاله کیهان، هم ضدمنافع ملی و هم در تعارض با مرجعیت بود

یادداشت حسین شریعتمداری، مدیرمسئول و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان در نقد آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان در عراق، بازتاب‌های گسترده‌ای در میان مقامات این کشور ازجمله نخست‌وزیر و رئیس پارلمان به دنبال داشته و نوری‌المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق نیز، آن را توهین به ملت این کشور و شدیدا محکوم دانسته است.

واکنش هاشمی‌طبا به یادداشت شریعتمداری علیه آیت‌الله سیستانی: مقاله کیهان، هم ضدمنافع ملی و هم در تعارض با مرجعیت بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یادداشت حسین شریعتمداری، مدیرمسئول و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان در نقد آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان در عراق، بازتاب‌های گسترده‌ای در میان مقامات این کشور ازجمله نخست‌وزیر و رئیس پارلمان به دنبال داشته و نوری‌المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق نیز، آن را توهین به ملت این کشور و شدیدا محکوم دانسته است.

 

سیدمصطفی ‌هاشمی‌طبا، معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتشار این مقاله در کیهان و تبعات آن گفت: این اقدام، هم ضد منافع ملی و هم در تعارض با روحانیت و مرجعیت شیعه است که در تاریخ، جایگاه مهمی داشته است.

 

متاسفانه، آن دسته از افرادی که اینگونه فکر می‌کنند، اصلا روحانیت و مرجعیت را آن هم در تراز فقیه برجسته‌ای، نظیر آیت‌الله سیستانی را زیر سوال برده‌اند. من این گونه اقدامات را تیشه زدن به ریشه اصل روحانیت دانسته و معتقدم که این دست رویکردها، مردم را نسبت به مرجعیت بدگمان می‌کند.

 

نظر مراجع در عراق، نظر حاکم بوده و این نوع مواجهه با موضع یک مرجع عالیقدر، اساسا محل نقد جدی است. به هر حال، آیت‌الله سیستانی بر این موضع بودند که مجامع بین‌المللی و مشخصا سازمان ملل بر انتخابات عراق نظارت داشته باشند و باید پرسید که کجای این موضع، محل نقد و اشکال بوده است؟

 

اگر در طول این ۴۰ سال پس از انقلاب، نمایندگان سازمان ملل در ایران و انتخابات آن حضور داشتند، همه دنیا در جریان کم و کیف انتخابات در کشور قرار می‌گرفت و امروز شاهد هیچ شبهه‌ای نبودیم.

 

متاسفانه، مشکل روزنامه کیهان، تنها با آیت‌الله سیستانی و موضع و نظر ایشان نیست. گردانندگان این روزنامه با هر کسی که، نظری بر خلاف نظرشان داشته باشد به شدیدترین وجه ممکن برخورد می‌کنند.

 

به هر ترتیب، حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در موسسه مطبوعاتی کیهان بوده و تذکر به این دست رفتارهای او، این است که کلا در این روزنامه حضور نداشته باشد. چراکه اصلا، تذکر و توصیه و این دست موارد بر رویکرد شریعتمداری فایده‌ای نکرده و او در هر شرایطی، تنها راه خود را خواهد رفت.

 

خیلی‌ها هستند که مدام دم از ولایتمداری می‌زنند و در مقابل، اعمال‌شان کاملا بر خلاف آن چیزی است که رهبری همواره اشاره کرده است. مکررا هم عنوان می‌کنند که مثلا، آقا در عیان این مسئله را بیان کرده و نظرش در اصل بر فلان مسئله دیگر بوده است.

 

به عنوان نمونه، این همه رهبری از مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی تعریف کرده و با این حال، آقایان باز هم معتقدند که نیت رهبری بر خلاف آنچه که بیان کرده، بوده است.

 

بنابراین، همانگونه که اشاره کردم، حتی تذکر رهبری هم برای فردی با روحیات حسین شریعتمداری افاقه نکرده و او در هر صورت، کار خودش را خواهد کرد. در این بین، باید به صورت جدی به فکر حفظ منافع ملی کشور باشیم که با این دست رفتارها مورد بازیچه قرار نگیرد.

 

منبع: امتداد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر