کد خبر: 92337
A

تد کروز: احتمالاً بایدن نتایج انتخابات را نخواهد پذیرفت

تد کروز سناتور جمهوریخواه گفت: احتمالاً جو بایدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری را نخواهد پذیرفت و به دادگاه شکایت خواهد کرد.

تد کروز: احتمالاً بایدن نتایج انتخابات را نخواهد پذیرفت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یک سناتور برجسته جمهوریخواه که از طرفداران دونالد ترامپ محسوب می‌شود، در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت: احتمالاً جو بایدن، نامزد دموکرات، در صورت شکست در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا، نتایج آنرا نخواهد پذیرفت و به دادگاه شکایت خواهد کرد.

تد کروز، سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس، در پاسخ این سئوال که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اشاره‌های بسیار قوی به این مسئله داشته است که اگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع او تمام نشود، حتماً تقلب‌های گسترده‌ای در این انتخابات صورت گرفته که باعث شکست او شده است. اگر ایالت شما (تگزاس) و سایر ایالت‌های آمریکا بر نتایج به دست آمده در آن ایالت‌ها صحه بگذارند و نتایج شمارش آراء را تأیید کنند- همانطور که آن‌ها در همه انتخابات‌های مختلف، سرانجام نتایج انتخابات را مورد تأیید قرار می‌دهند- و آنگاه رئیس جمهور آمریکا (ترامپ) بگوید: نه، این برای من کافی نیست و من نمی‌خواهم قدرت را (به جو بایدن) منتقل کنم، واکنش شخصِ شما (تد کروز) به چنین اظهار نظرِ فرضی از سوی ترامپ چه خواهد بود؟ گفت: چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. حتماً روند انتقال قدرت در آمریکا صلح آمیز و نرم خواهد بود. اما اجازه دهید من این را بگویم که آرزو دارم هر دو طرف سیاسی (جمهوری خواه و دموکرات) در واقع گفتگو‌هایی با یکدیگر داشته باشند که در حقیقت، به حرف‌های هم گوش دهند.

وی در ادامه افزود: برای من این بسیار عجیب بود که به گفتگوی شما و تام فریدمن، ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز، گوش می‌کردم که می‌گفتید به نظر شما، ترامپ چه کاری در روز انتخابات خواهد کرد و این در حالی است که از دیدگاهِ من، این صرفاً یک حدس و گمان است و به نظر من، آن کسی که به احتمال بسیار زیاد، نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت و آن را (در دادگاه) به چالش خواهد کشید، جو بایدن است.»

تد کروز در پاسخ این سئوال که بایدن در شب گذشته (هنگام مناظره با ترامپ)، تأکید کرد که نتایج انتخابات امسال را خواهد پذیرفت گفت:  اما هیلاری کلینتون به جو بایدن گفته است که تحت هیچ شرایطی، تو نباید شکستِ خود را در انتخابات آتی بپذیری.

کروز افزود: این بسیار جالب است که تام فریدمن درباره روند مناقشه انتخاباتی میان جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا و اَل گور، نامزد وقتِ دموکرات، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰، صحبت کرد. من در آن سال، یکی از وکلایی بودم که به نمایندگی از جرج دبلیو بوش فعالیت می‌کردم.

کروز اضافه کرد: من در کتابی که اخیراً نوشته ام، یک فصلِ کامل را به روند انتخابات و جریانات آن سال که میان بوش و گور اتفاق افتاد، اختصاص داده ام. در ضمن، می‌خواهم بگویم که این ال گور (نامزد دموکرات) بود که نتایج انتخابات آن سال (در ایالت فلوریدا) را به چالش کشید. ال گور در دادگاه طرح دعوی کرد که باعث ۳۶ روز هرج و مرج شد که اعلام نتایج آن انتخابات را به تعویق انداخت. این مسئله در آن سال، دو بار به دیوان عالی آمریکا ارجاع شد و سرانجام با حکم این دیوان آن مشکل حل و فصل شد و بوش پیروز اعلام شد. به خاطر دارید که در آن سال، برگه‌های آراء (در ایالت فلوریدا) چهار بارِ مختلف بازشماری شدند و در هر چهار مرتبه، بوش برنده اعلام شد. نکته مهم این است که در پایان آن روند، حکمی (از سوی دیوان عالی آمریکا) صادر شد که این مسئله را حل کرد.

کروز سپس درباره اصرار ترامپ به نامزد کردن قاضی نهم دیوان عالی آمریکا در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: آن (حکم صادر شده از سوی دیوان عالی آمریکا در انتخابات سال ۲۰۰۰) یکی از دلایل متعدد در این خصوص است که چرا وجود ۹ قاضی در دیوان عالی آمریکا اینقدر حائز اهمیت است. علتِ آن این است که ما به حکمِ فصل الخطاب نیاز داریم (که با فقط هشت قاضی و آراءِ چهار موافق و چهار مخالف، چنین حکمی صادر نمی‌شود و از اینرو به همه ۹ قاضی این دیوان در بحبوحه انتخابات امسال نیز نیاز خواهیم داشت).

تد کروز در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: این به راحتی قابل تصور است که ما در ماه‌های نوامبر و دسامبرِ امسال و حتی در ژانویه سالِ آینده، خودمان را در بحبوحه طرح دعوا‌های مختلف در دادگاه‌های سرتاسر آمریکا در رابطه با شکایت از نتایج انتخابات ۳ نوامبر (۱۳ آبان) بیابیم. البته جو بایدن ممکن است چنین شکایاتی را طرح کند و حتی جمهوری خواهان نیز (در صورت شکستِ ترامپ) ممکن است این نوع شکایات را در دادگاه‌های آمریکا مطرح کنند. هر یک از دو طرف می‌تواند (از نتیجه انتخابات) به دادگاه شکایت کند.

تد کروز در پاسخ این سئوال که من امیدوارم که شما پشت حرفی که درباره انتقال صلح آمیز قدرت زده اید، بایستید و آن را صرفاً یک بازی سیاسی ندانید. از اینرو، اگر ترامپ با انتقال نرم قدرت مخالفت کرد، من امیدوارم که سناتور (کروز)! شما هم صدای خود برای انتقاد از چنین رفتاری بلند کنید (نه این که از ترامپ حمایت کنید). گفت: و من هم امیدوارم که جو بایدن نیز چنین کند (به نتایج انتخابات احترام بگذارد). من همچنین امیدوارم که اگر جو بایدن ببازد، شما (کریس کومو و شبکه سی ان ان) نیز ساکت ننشیند و از آن‌ها (دموکرات ها) بخواهید که نتیجه انتخابات را بپذیرند.

کریس کومو مجری برنامه گفت: او (بایدن) گفته است که نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت. از اینرو، اگر وی چنین نکند، او نیز یک دروغگو است و باید با صدای بلند از او انتقاد شود و باید او را یک دروغگو بخوانیم. البته این استثناء هم وجود دارد که اگر هر یک از دو طرفِ (جمهوری خواه یا دموکرات) بتواند اسناد و مدارک محکمه پسندی ارائه کند (مبنی بر این که طرفِ مقابل تقلب کرده است)، آنگاه ما باید سیستم (سامانه قضایی آمریکا) را به کار بگیریم و این مسئله را از طریق طرح شکایت در دادگاه، حل و فصل کنیم. البته این چیزی نیست که ما دست کم تاکنون درباره آن صحبت کرده باشیم (و شاید در آینده مجبور به صحبت کردن درباره احتمال شکایت از نتایج انتخابات آمریکا بشویم).

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر