کد خبر: 92495
A

سعید جلیلی، کارشناس استعدادیابی ورزشی شد

جلیلی، استعدادیابی ورزشی را بهترین راه تقویت ورزش کشور خواند و اظهار داشت: اگر در نقاط مختلف کشور جستجو شود، قطعا متوجه استعداد هایی در ورزش می شوید که خیلی جلوتر از دیگران هستند. برای مثال در کوهنوردی؛ یک وقت هست شما می خواهید به روش گلخانه ای فردی را کوهنورد کنید اما یک وقت است اقتضائات محیطی، زیستی و بومی در یک منطقه کوهستانی، استعداد کوهنوردی را در یک فرد بروز داده است؛ به گونه ای که همانند یک ورزشکار حرفه ای کوه‌پیمایی می‌کند.

سعید جلیلی، کارشناس استعدادیابی ورزشی شد

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملّی در نشستی با موضوع استعدادیابی ورزشی که در ادامه سلسله جلسات کارگروه ورزش دولت سایه و با حضور کارشناسانی از دانشگاه، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش و برخی فدراسیون‌های ورزشی برگزار شد، با بیان این نکته که منابع و استعدادهای انسانی اهمیت بیشتری نسبت به سایر منابع ملی دارند، خاطرنشان کرد: در مباحث سخت افزاری اینگونه مطرح است که استعدادهای جغرافیایی در معادن یا سایر منابع ابتدا باید کشف شوند و پس از استخراج، آنها را فرآوری کرد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید. طبیعتا این مسئله در مباحث نرم‌افزاری نظیر کشف و پرورش استعدادهای انسانی در همه‌ی زمینه‌ها، دارای اولویت و اهمیت بالاتری است.

وی افزود: همانگونه که در بحث نفت، گاز و معادن می گوییم اینها سرمایه های کشور هستند، استعداد های انسانی، سرمایه های بزرگتری هستند که می توانند به لحاظ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و به لحاظ ارتقاء سلامت و نشاط جامعه، باعث رشد کشور شوند. اگر کشور بخواهد از استعدادهای مادی خود به بهترین شکل بهره ببرد، راهی جز پرورش و استفاده درست از استعدادهای انسانی ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان این نکته که استعدادیابی و پرورش آن مستلزم سازوکارهای قابل اتکا است، تصریح کرد: این دغدغه وجود دارد که مثلا در زمینه‌ی ورزش، آیا تیم‌های ملی ما در رشته‌های مختلف، برآیند همه‌ی ظرفیت‌ها و استعداد ملی است یا خیر؟ برای آنکه این اتفاق در بهترین وجه رخ دهد، می‌بایست سازوکار صحیح شناسایی و رشد استعدادها با قابلیت اتکا بوجود بیاید.

پرورش گلخانه‌ای یا پرورش استعداد کشف شده؟

جلیلی، استعدادیابی ورزشی را بهترین راه تقویت ورزش کشور خواند و اظهار داشت: اگر در نقاط مختلف کشور جستجو شود، قطعا متوجه استعداد هایی در ورزش می شوید که خیلی جلوتر از دیگران هستند. برای مثال در کوهنوردی؛ یک وقت هست شما می خواهید به روش گلخانه ای فردی را کوهنورد کنید اما یک وقت است اقتضائات محیطی، زیستی و بومی در یک منطقه کوهستانی، استعداد کوهنوردی را در یک فرد بروز داده است؛ به گونه ای که همانند یک ورزشکار حرفه ای کوه‌پیمایی می‌کند.

وی در ادامه رشد حوزه‌ی «استعدادیابی ورزشی» را یکی از جنبه‌های پیشرفت در زمینه عدالت اجتماعی برشمرد و ابراز داشت: از جنبه عدالت اجتماعی نیز اگر ملاحظه کنیم، این حق آحاد جامعه است که اگر استعدادی را در درون خودشان می‌یابند، بستری برای پرورش آن وجود داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فدراسیون ورزش دانش‌آموزی، گفت: با توجه به سازوکار به وجودآمده در وزارت آموزش و پرورش، طبیعی است که سایر دستگاه‎های ذی‌ربط در وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی نیز باید به خروجی این فدراسیون توجه ویژه داشته باشند. وقتی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی ما از میان حدود ۲ میلیون دانش‌آموز در یک رشته ورزشی، برای مثال ۲۰ استعداد برتر را معرفی میکند، فدراسیون تخصصی مربوط نیز باید ملزم به همکاری سازنده و استفاده از این استعدادها باشد.

وی افزود: هماهنگی آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان در این حوزه میتواند نقش مهمی در پیشرفت ورزش کشور داشته باشد. این موضوعی است که همه از آن بهره می برند و می تواند عرصه را برای بقیه افراد نیز باز کند. اگر یک سازوکار عادلانه ای به کار گرفته شود، دانش‌آموزی که در مناطق دوردست دارای استعداد ورزشی است، شناسایی شده و می تواند در عرصه‌ی ورزش قهرمانی، باعث افتخار شود.

استعدادیابی در ورزش، الگوی استعدادیابی در سایر عرصه‌ها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، استعدادیابی ورزشی را الگوی استعدادیابی در سایر زمینه‌ها از جمله عرصه هنر خواند و گفت: اگر ما بتوانیم درچند موضوع همانند ورزش -که هم جاذبه لازم را دارد و هم بستر و زیرساختهای آن تا حدودی فراهم است- به یک الگو و سازوکار شایسته برای استعداد یابی دست یابیم، این الگو می تواند پیشگام و پیشران استعداد یابی در سایر عرصه ها قرار گیرد.

وی دراین باره افزود: می‌توان گفت همان‌طور که توانستید از میان ۲ میلیون دانش آموز ۲۰ نفر ورزشکار نخبه را در یک رشته ورزشی شناسایی کنید، با همین سازوکار و مشابه آن، میتوان از میان ۱۵ میلیون دانش آموز، استعدادهای هنری برجسته را هم پیدا کرد.

جلیلی، نتیجه‌محور بودن این فعالیت‌ها را رکن مهمی در ادامه روند استعدادیابی برشمرد و تاکید کرد: بعضی اوقات در کشور ما چارچوب‌ها و تشکیلاتی بوجود می‌آید که فاقد محتوای لازم هستند و نتیجه مطلوب از آنها حاصل نمی‌شود. باید مراقب بود سازوکار استعدادیابی ورزشی در کشور به این آفت دچار نشود. فرایند استعدادیابی آنگاه مفید است که از استعدادهای کشف شده به خوبی استفاده شود.

وی تصریح کرد: ارزیابی همه‌ی این فعالیت‌ها وقتی ارزشمند است که مثلا بگوییم از وقتی سازوکار اصلاح شده‌ استعدادیابی در کشور کلید خورده است، عمده افراد تیم‌های ملی ما از این طریق انتخاب می شوند و یا به برکت استعدادهای کشف شده، افتخارات ورزشی کشور به میزان مطلوبی ارتقا پیدا کرده است.

جلیلی در انتها خاطرنشان کرد: استعدادیابی ورزشی تنها محدود به استعدادیابی قهرمانان نیست؛ چرا که کشف و پرورش استعداد در حوزه مربی‍گری ورزشی نیز دارای اهمیت است. بسیاری از افراد ممکن است خودشان قهرمان نباشند اما قهرمان ساز شوند.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر