کد خبر: 92556
A

افت ۳۲ هزار و ۸۲۶ واحدی بورس/ سهام کدام شرکت ها افت کرد؟+نقشه بازار

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۴ مهرماه ۹۹ با کاهش ۳۲ هزار و ۸۲۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۹۰ هزار و ۱۵۴ واحد رسید و حمایت ۱.۵ میلیون واحد را از دست داد. امروز در بین ۲۹۴ نماد بورسی معامله شده، ۲۵۷ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و در طرف مقابل تنها ۳۷ نماد در محدوده مثبت معامله می‌شوند. همچنین در بین ۲۱۸ نماد فرابورسی معامله شده، ۱۶۹ نماد قرمزرنگ هستند و ۴۹ نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده‌اند. سهم ۸۳ درصدی نماد‌های قرمزرنگ، یعنی بورس در وضعیت مناسبی به سر نمی برد

افت ۳۲ هزار و ۸۲۶ واحدی بورس/ سهام کدام شرکت ها افت کرد؟+نقشه بازار
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۴ مهرماه ۹۹ با کاهش ۳۲ هزار و ۸۲۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۹۰ هزار و ۱۵۴ واحد رسید و حمایت ۱.۵ میلیون واحد را از دست داد. هرچند در نیمه ساعات معاملات شاهد واکنش شاخص کل به این حمایت بودیم و از فشار فروش کاسته شد، اما نهایتا شاخص بورس با کاهش ۲.۱۶ درصدی، در محدوده پایین‌تر از ۱.۵ میلیون واحد به کار خود پایان داد. امروز شاخص هم‌وزن نیز کاهش ۴۹ صدم درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. تاثیرگذارترین نماد‌ها در کاهش امروز شاخص، به ترتیب فارس، فملی، تاپیکو، کگل، فولاد، شبندر و وغدیر بودند.  

کاهش قیمت در ۸۳ درصد نماد‌ها

به گزارش دیده بان ایران؛ امروز در بین ۲۹۴ نماد بورسی معامله شده، ۲۵۷ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و در طرف مقابل تنها ۳۷ نماد در محدوده مثبت معامله می‌شوند. همچنین در بین ۲۱۸ نماد فرابورسی معامله شده، ۱۶۹ نماد قرمزرنگ هستند و ۴۹ نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده‌اند. سهم ۸۳ درصدی نماد‌های قرمزرنگ، یعنی بورس در وضعیت خوبی به سر نمی برد.
 

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز دوشنبه ۱۴ مهرماه ۹۹

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه ۱۴ مهرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
 
بررسی نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز نشان می‌دهد، بانکی‌ها و خودرویی‌ها تنها گروه‌های صعودی در بازار هستند. در بین بانکی‌ها نمادهای وپارس، دی، وتجارت، وگردش، وآیند و ... به رنگ سبز درآمده‌اند اما صف خرید نیستند. حجم معاملات سنگین در نماد وسپهر گروه سرمایه‌گذاری را به رتبه دوم برترین گروه‌ها از نظر حجم معاملات تبدیل کرده است. در گروه خودرو و ساخت قطعات، نمادهای ایران خودرو و سایپا شرایط مطلوبی دارند اما شرکت‌های کوچک این گروه عموما قرمزرنگ هستند. محصولات شیمیایی در ابتدای معاملات امروز بدترین عملکرد را از خود نشان داده و برخلاف هفته‌های گذشته اغلب آنها در صف فروش قرار گرفته‌اند. فلزات اساسی با نوسان قیمت نه‌چندان زیاد نسبت به روز گذشته معامله می‌شوند و صندوق‌های ETF شرایط مشابهی دارند. پالایشگاه در غیاب شپنا حجم معاملات پایینی دارند و عموما با کاهش نسبی قیمت نسبت به روز گذشته ظاهر شده‌اند. 
 

سنگین‌ترین صفوف خرید و فروش امروز

وسپهر امروز عنوان سنگین‌ترین صف خرید را از دست داده. این عرضه اولیه از همان روز‌های اول نتوانست سیر صعودی بدون توقف را آغاز کند و در روز‌های منفی شاهد ریزش صف خرید در این نماد هستیم. امروز در ساعات ابتدایی معاملات، نماد‌های سمگا و شفارش هرکدام با ۱۴۴ میلیارد تومان، سنگین‌ترین صفوف خرید را شاهد هستند. پشت سر آن‌ها توریل با صف خرید ۸۰ میلیون تومانی در مقام سوم ایستاده است. از جمله دیگر نماد‌ها با صف خرید در ابتدای معاملات امروز می‌توان به شاروم، رافزا، اپرداز، کرمان و بنو در فرابورس و ولپارس، کاما، وتوس، رانفور، کحافظ و کترام در بورس اشاره کرد.  

در سوی دیگر بازار تغییری در ترکیب سنگین‌ترین صفوف فروش نسبت به روز‌های گذشته ایجاد نشده است. وملی با صف فروش ۳۸۴ میلیارد تومانی در مقام اول قرار دارد و ثشاهد با صف ۳۷۸ میلیارد تومانی در رتبه دوم ایستاده. پشت سر آن‌ها ونیرو با صف ۲۶۶ میلیارد تومانی و انرژی ۳ با صف ۱۸۵ میلیارد تومانی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از جمله دیگر نماد‌ها با صف فروش سنگین می‌توان به غویتا، ثعمرا، کسعدی، لپارس و غنوش اشاره کرد.

 

ریزش ۲۰ درصدی دیران بدون ضرر سهامداران

نماد دیران متعلق به شرکت ایران دارو امروز بازگشایی عجیبی پشت سر گذاشت. سهامداران این نماد در دوره پیش‌گشایش و بدون دامنه نوسان سهام خود را به قیمت منفی ۲۰ درصد نسبت به آخرین روز کاری برای فروش گذاشتند، اما صرفا ۵۰ خریدار برای آن پیدا شد و ارزش معاملات آن تنها ۱۰۰ میلیون تومان بود. این مورد باعث شد قیمت پایانی با وجود معاملات در محدوده منفی ۲۰ درصد، تنها نیم درصد کاهش پیدا کند. هرچند در ادامه ناظر بازار با ابطال بازگشایی دیران، معاملات آن را به روز‌های آینده موکول کرد.
 

کاهش شاخص بورس به کمتر از ۱.۵ میلیون واحد

 
 

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز دوشنبه ۱۴ مهرماه ۹۹

نقشه بازار در پایان معاملات روز دوشنبه ۱۴ مهرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
 
بررسی نقشه بازار در پایان معاملات نشان از یک روز متعادل دارد که متفاوت از کاهش ۳۳ هزار واحدی شاخص کل به نظر می‌رسد. امروز بانکی‌ها به عنوان پرمعامله‌ترین گروه بازار شرایط مطلوبی داشتند و صرفا در نماد وبصادر و وبملت شاهد کاهش نسبی قیمت سهام بودیم. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF از کاهش شاخص جان سالم به در بردند و اغلب آن‌ها با کمترین نوسان نسبت به روز گذشته ظاهر شدند. فلزات اسسی اغلب به رنگ قرمز درآمده‌اند، اما در بینشان می‌توان نماد‌هایی با صف خرید مشاهده کرد. محصولات شیمیایی امروز اغلب صف فروش داشتند، اما شرکت‌های کوچک در این گروه صف خرید بودند. در طرف مقابل نماد‌های لیدر خودرویی با افزایش قیمت روبرو شدند و شرکت‌های کوچک به رنگ قرمز باقی ماندند. گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، سیمانی‌ها، انبوه‌سازی و دارویی، غذایی و بیمه‌ها دیگر گروه‌های سبزرنگ امروز بودند.  
 

کاهش ارزش معاملات به ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان

معامله‌گران امروز بورس بیش از ۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و ۱۲۲ هزار معامله به ارزش هفت هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات سه هزار و ۹۹۳ میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر