کد خبر: 92634
A

نگاهی به ۹ سال پایداریِ بی‌مجوز/ تکلیف «جبهه پایداری» تا پایان آبان ‌ماه مشخص می شود؟

جالب آنکه مولانوری در ادامه حتی هشدار داده که حزب پایداری تا پایان آبان ‌ماه مهلت دارد مجمع عمومی را برگزار کند و در غیر این صورت مشمول جرایم ماده ۱۸ می‌شوند.نکته قابل‌توجه اما اینجاست که این تشکل سیاسی پرکار از زمان شکل‌گیری در سال ۹۰ تاکنون چطور به فعالیت‌های خود ادامه داده است؟!

نگاهی به ۹ سال پایداریِ بی‌مجوز/ تکلیف «جبهه پایداری» تا پایان آبان ‌ماه مشخص می شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به حزب پایداری هشدار داد که اگر تا پایان آبان ‌ماه مجمع عمومی را برگزار نکند، مشمول جرایم ماده ۱۸ می‌شود. حمید ملانوری تاکید کرده احزابی که در مهلت قانونی مدارک خود را ارایه نکنند یا نسبت به برگزاری مجمع عمومی خود اقدام نکنند، مشمول تخلفات ماده ۱۸ می‌شوند و در کمیسیون رسیدگی می‌شود و مشمول مجازات ماده ۱۹ هم می‌شوند.

ماجرای چالش کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که وظیفه آن «بررسی درخواست تاسیس انجمن‌های سیاسی و نهادهای صنفی و ارایه آن برای صدور مجوز تاسیس به وزارت کشور و پس از آن معرفی به قوه قضاییه برای ثبت در آن قوه به منظور فعالیت رسمی تشکل است»، با جبهه پایداری البته بحث تازه‌ای نیست. پیش از این و در شهریور ماه ۹۸، درحالی که اکثریت قریب به اتفاق احزاب ایرانی خود را برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم آماده می‌کردند هم بار دیگر ملانوری تاکید کرده بود که از نظر این کمیسیون زیرنظر وزارت کشور، جبهه پایداری فاقد «وجاهت قانونی» است. باوجود تاکید این مقام ارشد وزارت کشور مبنی بر اینکه «جبهه‌ها باید حضور خود را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب برسانند» اما به نظر می‌رسد، حزب پایداری که می‌توان از آن به عنوان یکی از فعال‌ترین تشکل‌های سیاسی در سپهر سیاسی ایران یاد کرد، یا تاکنون نتوانسته فعالیت حزب متبوعش را قانونی و مجوزهای لازم را از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اخذ کند یا احیانا تمایلی به قانونی کردن فعالیتش ندارد، چراکه با گذشت بیش از یک سال از آخرین تذکر وزارت کشور مبنی بر اینکه این حزب، فاقد وجاهت قانونی است و باید در اسرع وقت، حضور خود را به اطلاع کمیسیون ماده 10 احزاب برساند، حالا بار دیگر از زبان همین مقام مسوول می‌شنویم که از ضرب‌الاجلی تازه گفته تا مگر بالاخره جبهه پایداری، اقدامات قانونی لازم برای رسمی کردن فعالیت خود را انجام دهد.

جالب آنکه مولانوری در ادامه حتی هشدار داده که حزب پایداری تا پایان آبان ‌ماه مهلت دارد مجمع عمومی را برگزار کند و در غیر این صورت مشمول جرایم ماده ۱۸ می‌شوند.نکته قابل‌توجه اما اینجاست که این تشکل سیاسی پرکار از زمان شکل‌گیری در سال ۹۰ تاکنون چطور به فعالیت‌های خود ادامه داده است؟! اگرچه روند دریافت مجوز فعالیت احزاب در وزارت کشور، روندی زمانبر است اما ظاهرا از آن‌سوی غائله هم اراده‌ای جدی برای کسب مجوز وجود ندارد و اعضای این تشکل تشکل‌گریز -آن‌طور که در مرامنامه‌شان نیز تلویحا تاکید کرده‌اند- درحالی با جدیت مشغول انجام فعالیت‌های‌شان هستند بعضا در مقام منتقدان دولت مستقر، از تند و تیزترین منتقدان سیاسی نیز هستند اما هنوز حاضر به دریافت مجوز نشده‌اند.با این وجود به نظر می‌رسد اما اراده‌ای جدی برای پایان فعالیت غیرقانونی جبهه پایداری وجود ندارد. هر چند حالا و با فرا رسیدن آخرین مهلت پایداری‌چی‌ها برای برگزاری مجمع عمومی و انجام اقدامات قانونی برای اخذ مجوز حزب از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، باید منتظر ماند و دید که آیا اعضای این حزب اقدامات لازم برای کسب مجوز را انجام می‌دهند یا چنانچه در مرامنامه‌شان هم مشخص است، ترجیح می‌دهند بدون ارایه تعریفی دقیق و مشخص از خود، همچنان به فعالیت‌های‌شان بدون دریافت مجوزهای لازم ادامه دهند. البته از سوی دیگر باید دید، چنانچه با پایان آبان ‌ماه این حزب اقدامات لازم برای کسب مجوز را انجام نداد، واکنش کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای برخورد با جبهه پایداری چگونه خواهد بود.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر