کد خبر: 92649
A

پس از اصابت حدود ۴۰ راکت و خمپاره به خاک ایران/ علی ربیعی: تعرض به خاک خود را تحمل نمی‌کنیم!

در روزهای اخیر، درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان منجر به اصابت حدود 40 راکت و خمپاره به تعدادی از روستاها و مناطق همجوار با مرز این دو کشور در ایران و مجروح شدن یک کودک پنج ساله ایرانی شده است.

پس از اصابت  حدود ۴۰ راکت و خمپاره به خاک ایران/ علی ربیعی: تعرض به خاک خود را تحمل نمی‌کنیم!

به گزارش دیده بان ایران؛  علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته خود در پاسخ به پرسشی درباره مواضع ایران در خصوص اختلافات آذربایجان و ارمنستان، گفت: این موضع پیش از این اعلام شده است. به حفظ تمامیت ارضی آذربایجان تاکید داریم. تخلیه مناطق اشغالی آذربایجان مورد تاکید ایران است. دخالت طرفهای ثالث را زیانبار میدانیم. راه حل منطقه را نظامی نمی دانیم و از آسیب رسیدن به جان شهروندانمان در مناطق مرزی نگرانیم و پیگیری می کنیم. خواهان صلح در منطقه هستیم.

ایران درگیری و تعرض در خاک خود را تحمل نمی کند

سخنگوی دولت ادامه داد: مواضع رسمی ایران در سیاست خارجی صرفا از طریق دولت و وزارت خارجه است. ایران درگیری و تعرض در خاک خود را تحمل نمی کند حتی اگر غیر عامدانه باشد. ایران از کنشگران معدود است که روابط بسیار خوبی با دو کشور  آذربایجان و ارمنستان دارد تا هر چه زودتر این جنگ پایان یابد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه بازگشت ارز ایران به کشور، اظهار کرد: ۸ میلیارد دلار  از خرداد ماه از سوی تجار وارد چرخه کشور شده است. سیاست های تشویقی برای بازگرداندن ارز در نظر گرفته شده است. گسترش صادرات بیش از پیش در دستور کار است و کمیته های ویژه ای صادراتی تشکیل شده. تلاش برای بازگرداندن ارزهایمان در خارج از کشور انجام شده است.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی اعمال پروتکلهای بهداشتی و نظارت بر رعایت آن در جامعه از سوی دولت، گفت: در حوزه ادارات، اصناف، مشاغل و حمل و نقل، افرادی که پروتکل ها را رعایت نکنند خدمات به آنها ارائه نمی شود. همچنین افرادی که مبتلا شدند و رعایت نمی کنند، تحت اقدامات حقوقی قرار می گیرند؛ درباره این سازوکار شنبه تصمیم گیری نهایی می شود.

به گزارش دیده بان ایران؛ «علی امیری‌ راد» فرماندار شهرستان «خدا آفرین» به خبرگزاری ایرنا گفته بود که: عصر روز دوشنبه بیش از 10 گلوله خمپاره دیگر به اطراف روستاهای این شهرستان در استان آذربایجان شرقی ایران اصابت کرد.

فرماندار شهرستان «خدا آفرین» ایران با اعلام اینکه این خمپاره‌ها به علت برخورد با مناطق غیر مسکونی خساراتی در پی نداشته است، بر ضرورت محفوظ ماندن جان غیرنظامیان و اماکن غیرنظامی در درگیری‌ها و تبادل آتش میان ایروان و باکو تاکید کرد.

«عبدالرضا رحمانی‌ فضلی» وزیر کشور ایران نیز روز دوشنبه درباره درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ و تاثیرات آن بر مناطق مرزی ایران ابراز امیدواری کرد: باکو و ایروان با رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی و احترام به حاکمیت کشورها، این مساله را حل کنند.

پیش از این «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در خصوص برخی تعرضات به خاک ایران در درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد: هرگونه تعرض از سوی هر یک از طرف‌ها به خاک ایران غیرقابل تحمل است.

در روزهای اخیر، درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان منجر به اصابت  حدود 40 راکت و خمپاره به تعدادی از روستاها و مناطق همجوار با مرز این دو کشور در ایران و مجروح شدن یک کودک پنج ساله ایرانی شده است.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر