کد خبر: 92666
A

کارشناس مسائل بین‌الملل: ترکیه، روسیه و چین اعضای هسته مرکزی FATF هستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر تحریم‌های آمریکا امروز به هر دلیلی برداشته شود، برای ارتباط تجاری با سایر کشورها باز هم مشکل خواهیم داشت چرا که ایران در لیست سیاه است و کشورهایی که با FATF کار می‌کنند، نمی‌توانند با ما رابطه برقرار کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل: ترکیه، روسیه و چین اعضای هسته مرکزی FATF هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا در توئیتر خود نوشت که قیمت خودرو، کمبود گوشت و ... چه ارتباطی به تصویب یا عدم تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسین پالرمو دارد؟!

غلامعلی حداد عادل در ادامه این توئیت عنوان کرده اینکه دولت، سخت شدن معیشت مردم را به پالرمو و FATF منوط می‌کند، نوعی فرافکنی است.

در همین راستا، حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، در رابطه با نقش قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، در به وجود آمدن وضعیت اقتصادی فعلی گفت: اثرات نپذیرفتن الزامات FATF بر روی اقتصاد ایران در حالت 50-50 است. به این صورت که اگر ایران الزامات FATF را اجرا می‌کرد، هم برای اقتصاد کشور خوب بود و هم کمک می‌کرد که دیگران راحت‌تر با ما، ارتباط برقرار کنند. وقتی الزامات FATF را اجرا نکنیم و در لیست سیاه قرار بگیریم حتی کشورهای دوست مانند هند، روسیه، ترکیه، چین و عراق در برقراری ارتباط با ما دچار مشکل می‌شوند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترکیه، روسیه و چین اعضای هسته مرکزی FATF هستند، تصریح کرد: در حال حاضر این کشورها برای برقراری ارتباط با ایران در انجام مناسبات تجاری و بانکی دچار مشکل هستند. بنابراین اگر در لیست سیاه نبودیم بسیار راحت‌تر با کشورها ارتباط برقرار می‌کردیم.

بهشتی‌پور افزود: اما 50درصد دیگر در خصوص تاثیر عضویت یا عدم عضویت در پالرمو این است که در حال حاضر، ایران تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار دارد، در این دوران کشورها ملاحظات رابطه با آمریکا را دارند نه FATF را، لذا اگر FATF را پذیرفته بودیم در زمان اعمال تحریم‌های ثانویه مشکل داشتیم چرا که آمریکا به دنیا، حکم کرده است که یا باید با ایران رابطه برقرار کنید یا با آمریکا، که در نتیجه شرکت‌ها، آمریکا را به ایران ترجیح دادند همچنانکه از سال 97 هم اثرات آن را مشاهده می‌کنیم. اما در همین شرایط اگر FATF را می‌پذیرفتیم کشورها برای دور زدن تحریم‌ها و ارتباط با ایران با دست باز عمل می‌کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با اینکه با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، آیا همچنان ایران می‌تواند FATF را بپذیرد و از لیست سیاه خارج شود؟ اظهار کرد: بله، ایران هنوز هم می‌تواند پالرمو را بپذیرد. اما واقعیت این است در ایران به نوعی FATF را تبلیغ می‌کنند که تصور می‌شود، همه برنامه‌ریزی‌ها برای این بوده است که ایران را به تله پالرمو بیندازند، در حالی که FATF از سال 1368 شمسی که شکل گرفته است به تدریج روش خود را اصلاح کرده و سیاست‌های خود را به سمت مبارزه با تروریسم از طریق مجازی مالی و شفاف‌سازی هدایت کرده است. در حقیقت روندهای مندرج در پالرمو برای همه کشورهای دنیا است، 180 کشور عضو آن هستند و تنها ایران و کره شمالی هستند که در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

بهشتی‌پور ادامه داد: از طرف دیگر ایران در شرایطی در لیست سیاه قرار گرفته است که همه 40 موردی که FATF در خصوص نظام بانکداری خواسته بود، را از 2016 به بعد اجرا کرده است. بنابراین اولا قواعد پالرمو را اجرایی کردیم و ضرری نکردیم، ثالثا همه کشورها این قواعد را اجرا کردند و آنها هم ضرر نکردند و در نهایت اینکه، وقتی که لایحه پالرمو به مجلس رفت تدبیر مجلس به این صورت بود که شروط خود را برای پذیرش مطرح کرد. در شرایط فعلی مخالفین پالرمو می‌گویند کنوانسیون این شروط ایران را نمی‌پذیرد چرا که براساس این شروط، مسائل اساسی پالرمو را قبول نمی‌کنیم در صورتی که عمل شرط گذاشتن برای پذیرش مخصوص ایران نیست و حدود 7 کشور دیگر هم در زمینه‌های مختلف شرط‌هایی را مطرح کردند. بنابراین نباید در این مورد نگرانی داشته باشیم.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: بحث دیگر این است که اگر تحریم‌های آمریکا امروز به هر دلیلی برداشته شود، برای ارتباط تجاری با سایر کشورها باز هم مشکل خواهیم داشت چرا که ایران در لیست سیاه است و کشورهایی که با FATF کار می‌کنند، نمی‌توانند با ما رابطه برقرار کنند.

بهشتی‌پور در پاسخ به مخالفین پالرمو که اسرائیل و آمریکا را طراح آن می‌دانند، یادآور شد: اسرائیل سال گذشته به عضویت رسمی پالرمو درآمد.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر