کد خبر: 92751
A

اکبر ترکان خطاب به مجلسِ قالیباف: گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن!

مشاور سابق روحانی نوشت: وقتی آقای قالیباف رئیس مجلس شد و روسای کمیسیون‌ها مشخص شدند؛ همه کمیسیون‌ها با هم به رئیس‌جمهور نامه نوشته و تقصیرها را متوجه دولت کردند. این نشان داد که اینها هنوز بررسی نکرده و ناآشنا به صورت مساله کشور همه تقصیرات را به گردن دولت انداخته‌اند. اینها فکر می‌کنند با تخریب می‌توانند کاری از پیش ببرند. خب «گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن» آقای علی مطهری اخیرا حرف خوبی زده که تا زمانی که همه کشور صد‌درصد به‌طور کامل دست این طیف نیفتد، نمی‌گذارند کار کشور جلو برود.

اکبر ترکان خطاب به مجلسِ قالیباف: گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن!

به گزارش دیده بان ایران؛ اکبر ترکان مشاور سابق رئیس‌جمهور در روزنامه آرمان نوشت: برخی جریانات می‌خواهند اینگونه به جامعه القا کنند که تمام نارسایی‌های کشور مربوط به قوه مجریه است که ریاست آن با آقای حسن روحانی است. البته این حرف را با بررسی کارشناسی بیان نمی‌کنند بلکه این مساله در ادامه رقابت‌های انتخاباتی سال 96 است. این رقابت‌ها آن زمان جنبه رقابت سیاسی داشت و اکنون جنبه تسویه‌حساب پیدا کرده است. لذا به‌طور طبیعی رقابت‌های آن دوره تبدیل به برخی تسویه‌حساب‌هایی شده که بر آن مبنا این حرف‌ها را می‌زنند.

منتها کسی نمی‌تواند منکر این مساله شود که فشارهای بین‌المللی از جانب ایالات‌متحده آمریکاست. اینکه ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم، کالاهایمان را به‌آسانی در بازارها صادر کنیم، مجبور به فروش کالاهایمان به قیمتی ارزان‌تر هستیم، بالاجبار کالاهای موردنظر را به قیمت‌های گران‌تر بخریم و برای جابه‌جایی پول در نقاط مختلف دنیا بعضی اوقات تا 15 درصد هزینه بدهیم کشور را فقیر می‌کند. ارزان فروختن کالاهای ایرانی و گران خریدن نیازها و 15درصد جابه‌جایی پول موجب می‌شود که بخشی از منابع از دستمان برود که همین امر باعث صدمه وارد شدن به اقتصاد کشور می‌شود.

در مورد بودجه کشور نیز باید اذعان داشت هزینه‌هایی که در بودجه پیش‌بینی می‌کنیم بیش از درآمدهایی مالیاتی کشور است. در نتیجه کسری آورده و به استقراض روی می‌آوریم. استقراض یعنی خلق پول؛ حال می‌خواهد این استقراض توسط شرکت‌های دولتی یا دولت باشد. این خلق پول موجب تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود و فشارها را مضاعف می‌کند. لذا تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بسیار بیشتر از عملکردها و تصمیمات داخلی بوده است. اثرات تصمیمات دولت، وزرا و کابینه چندان بزرگ نیست که فکر کنیم می‌تواند آثار تحریم‌ها، عدم صادرات نفت، پتروشیمی، فولاد و فلزات را خنثی کند.

از طرفی عدم تصویب FATF نیز باعث این شده که فشارها به عملیات بانکی کشور تشدید شود. علاوه بر فشارهایی که از تحریم‌ها وارد می‌شده فشارهای عدم پیوستن به FATF نیز به آن اضافه شده است. لذا این تصور که فکر کنیم اینها هیچ تاثیری ندارد و اگر وزیری در دولت بنشیند و تصمیمات خوب اتخاذ کند همه این مسائل را خنثی می‌کند یا خام است یا از جانب کسانی مطرح می‌شود که می‌خواهند عوام را از مساله اصلی منحرف کنند. دولت باید کوشش کند تا آنجا که ممکن است روابط خود با سایر قوا را درست کند تا برخی اختلافات احتمالی جای خود را به همکاری دهد. گرچه این تلاش باید از سوی سایر قوا نیز صورت بگیرد.

وقتی آقای قالیباف رئیس مجلس شد و روسای کمیسیون‌ها مشخص شدند؛ همه کمیسیون‌ها با هم به رئیس‌جمهور نامه نوشته و تقصیرها را متوجه دولت کردند. این نشان داد که اینها هنوز بررسی نکرده و ناآشنا به صورت مساله کشور همه تقصیرات را به گردن دولت انداخته‌اند. اینها فکر می‌کنند با تخریب می‌توانند کاری از پیش ببرند. خب «گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن» آقای علی مطهری اخیرا حرف خوبی زده که تا زمانی که همه کشور صد‌درصد به‌طور کامل دست این طیف نیفتد، نمی‌گذارند کار کشور جلو برود. اما اگر همه چیز را دست خودشان بدهیم، می‌روند و به اسم حرکت عزتمدارانه همه روابط بین‌المللی و موافقت‌ها را گرفته و حل می‌کنند. اما اگر از جناح رقیب کسی وارد شود اجازه کار به او نمی‌دهند. پس باید همه چیز را در اختیار آنها قرار دهیم تا درست کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر