کد خبر: 92842
A

کدخدایی: ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری بلامانع است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه پژوهشکده و برخی اعضای شورای نگهبان صرفاً نظر مشورتی درباره مصوبات از جمله اصلاح قانون انتخابات به مجلس ارائه می‌دهند، گفت: ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری، بلامانع است.

کدخدایی: ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری بلامانع است

به گزارش دیده بان ایران، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان قرارداد ایران و چین را بررسی کرده است، گفت: ما هیچ‌گونه ورودی به قرارداد ایران و چین نداشتیم و تا زمانی که مجلس مصوبه‌ای در این زمینه به ما ارائه نکند، بررسی نخواهیم داشت.

وی درباره شرایط حضور افراد در انتخابات، گفت: قانون موجود ما شرایطی را برای حضور افراد در انتخابات ذکر کرده است و مجلس هم دنبال آن است که این شرایط را از کیفی به کمی تبدیل کند و ممکن است این شرایط بیشتر تبیین شوند، اما اضافه نمی‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تحریم‌های بانکی ایران گفت: ما ظرفیت‌های حقوقی برای احقاق حق ایران را داریم و دولت و وزارت خارجه هم در این زمینه فعال هستند.

کدخدایی با بیان اینکه پژوهشکده و برخی اعضای شورای نگهبان صرفاً نظر مشورتی درباره مصوبات از جمله اصلاح قانون انتخابات به مجلس ارائه می‌دهند، ادامه داد: مذاکراتی با وزارت کشور درباره الکترونیکی برگزار کردن انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونا داشته‌ایم.

وی تأکید کرد: ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری، بلامانع است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: قانون موجود انتخابات ریاست جمهوری شرایط چندگانگی را برای داوطلبان گذاشته اما مجلس در حال تلاش برای تغییر شرایط از کمی به کیفی است.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان در بحث نظارت بر انتخابات شوراها هیچ مسئولیتی ندارد، اظهار داشت: در خصوص انتخابات شوراها، شورای نگهبان هیچ مسئولیت و وظایفی ندارد و نظارت ما بر انتخابات شوراها مغایر با قانون اساسی است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از وظایف مجلس بحث‌های نظارتی است که در قالب تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح انجام می‌شود که در همه ادوار وجود داشته و مجلس در این دوره هم قاعدتاً به این وظایف خود البته با تعامل با قوای دیگر توجه می‌کند.

دخالتی در تصویب و اصلاح قوانین نداریم

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس در حال بررسی و از آن سو دولت هم لایحه اصلاح قانون انتخابات را دارد، موضع شورای نگهبان در این باره چیست؟ گفت: برای شورای نگهبان مصوبه مجلس اهمیت دارد و برای ما فرقی ندارد که مجلس به چه شیوه‌ای به این موضوع رسیدگی کند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: تشخیص درباره اصلاح و تصویب قوانین با مجلس شورای اسلامی است و ما در زمینه اصلاح و تصویب قوانین در مجلس هیچ گونه دخالتی نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان متذکر شد: پس از اینکه در سیاست‌های کلی به شورای نگهبان تکلیف شد که شاخص‌های رجال سیاسی را مشخص کند ما شاخصه‌های آن را تعیین و رسانه‌ای کردیم و سپس برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وی ادامه داد: بر این اساس ما وظیفه خود را از این جهت انجام دادیم و تعیین شاخص‌ها برای رجال سیاسی مسئله ساده‌ای نیست.

کدخدایی: دوره فعالیت من در شورای نگهبان تا ۱۴۰۱ است

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کناره‌گیری وی از شورای نگهبان جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: دوره فعالیت ما در شورای نگهبان تا سال ۱۴۰۱ ادامه دارد و الزاماً بعد از آن باید از این سمت کنار برویم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: اگر ثبت نام کردیم مشخص می‌شود و اگر ثبت نام هم نکردیم مشخص می‌شود.

طرح اصلاح قانون انتخابات به شورای نگهبان ارسال نشده است

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصلاحات این قانون به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید و یا خیر گفت: در حال حاضر نمی‌شود در این رابطه اظهار نظر کرد چراکه هنوز مصوبه طرح اصلاح قانون انتخابات به دست ما نرسیده است لذا ابتدا باید مصوبه مذکور به شورای نگهبان ارسال شود و پس از بررسی ایرادات اعلام نظر کرد.

وی افزود: بنابر این اگر این ایرادات در یک فرصت کم قابل رفع باشند طبیعتاً می‌توان امیدوار بود که این طرح به انتخابات بعدی برسد اما اگر این طرح اشکالات جدی داشته باشد این طرح باقی خواهد ماند.

شورای نگهبان صرفاً نظر مشورتی به مجلس می‌دهد

کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان مثل همه ادوار تجربه و نظرات مشورتی خودش را از طریق پژوهشکده شورای نگهبان و گاهی اوقات از طریق اعضای شورای نگهبان به مجلس ارائه خواهد کرد. البته این نظرات صرفاً نظرات شخصی و مشورتی است و نظر نهایی زمانی اتخاذ خواهد شد که مصوبه مذکور به دست شورای نگهبان برسد و ما در این زمینه اعمال اعلام نظر نهایی را داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیراً برخی رسانه‌ها اینطور وانمود می‌کنند که اصلاح قانون انتخابات از طریق پژوهشکده شورای نگهبان به مجلس ارسال شده و این شورای نگهبان است که بیشتر روی این مسئله اعلام نظر دارد، گفت: ما چه در قالب پژوهشکده شورای نگهبان و چه از سوی اعضا، نظرات مشورتی خودمان را در اختیار همه نمایندگان قرار خواهیم داد و این به مفهوم این نیست که ما بتوانیم طرحی را به مجلس ارائه دهیم چرا که مسئولیت ارائه طرح با مجلس و مسئولیت لایحه با دولت است.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد شرایط کرونایی در کشور و برگزاری انتخابات گفت: ممکن است شرایط کرونایی در جریان انتخابات تأثیرگذار باشد کما اینکه در انتخابات مرحله دوم مجلس هم این وضعیت اتفاق افتاد و تبلیغات نامزدها با مصوبات ستاد مقابله با کرونا تغییر کرد.

کدخدایی گفت: لذا ما مذاکراتی را با دوستانمان در وزارت کشور آغاز کردیم و باید ببینیم این مذاکرات تا چه مرحله پیش خواهد رفت. قطعاً اگر مراحلی باشد که بتوان تغییر ایجاد کرد زودتر اعلام خواهیم کرد.

وی درباره آخرین وضعیت مصوبه قاچاق کالا و ارز گفت: این مصوبه ارسال شد و قوه قضائیه اعلام کرد که نظرات ما لحاظ نشده و نامه رئیس قوه قضائیه آمد که نظرات را لحاظ کرده و آن را به مجلس فرستادیم و باید مجلس مصوبه را ارسال کند تا ما وارد ماهیت آن شویم‌.

سخنگوی شورای نگهبان متذکر شد: آنچه مورد نظر مجلس بود، بحث مجازات‌ها و تسریع رسیدگی در موضوع قاچاق کالا و ارز بود.

کدخدایی درباره اینکه بررسی طرح مالیات خانه‌های خالی چه زمانی در شورای نگهبان به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: نظرات شورای نگهبان در بررسی لوایح و مصوبات قانونی است و از این جهت، ما مطابق با معیارهای قانونی در این راستا عمل می‌کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر