کد خبر: 93495
A

احمد بخشایش: نه ایران قادر است عربستان را از بین ببرد و نه برعکس/ اساساً کشورهای عربی ضعیف هستند

احمد بخشایش، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، گفت: محمد بن‌‌سلمان فکر می‌کند برای پادشاه شدن و پادشاهی کردن به آمریکا نیاز مبرم دارد. او گوش به فرمان ترامپ است که چنین موضعی از سوی ولیعد عربستان روز به روز این کشور را از ایران دورتر می‌کند.

احمد بخشایش: نه ایران قادر است عربستان را از بین ببرد و نه برعکس/ اساساً کشورهای عربی ضعیف هستند

به گزارش دیده بان ایران، «مبادلات مالی ایران و عربستان صفر شد.» این خبر مهر تاییدی است بر فضای تجادلی ایران و عربستان؛ فضایی که این دو کشور مهم خاورمیانه را روز به روز هم از هم دورتر می‌کند تا هم جمهوری اسلامی، هم دولت سعودی و هم خاورمیانه از فرصت‌هایی که همکاری این دو کشور می‌تواند به وجود بیاورد، محروم شوند.

 

احمد بخشایش، تحلیلگر مسائل خاورمیانه ، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت:  ایران و عربستان در حالی روز به روز بیشتر از هم فاصله می‌گیرند که نه ایران قادر است عربستان را از بین ببرد و نه عربستان می‌تواند ضربه‌ای مهلک به ایران وارد کند. به هر حال، این دو کشور سال‌های سال همسایه‌های مهمی برای یکدیگر بوده و از این پس هم به عنوان همسایه‌های مهم منطقه استراتژیک خاورمیانه خواهند ماند، اما متاسفانه سوءتفاهم‌هایی موجب شده تا این همسایه‌های مهم با هم به تجادل بپردازند.

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مخصوصاً اینکه بن‌سلمان فکر می‌کند ایران برابر آمریکا ضعیف است و به همین دلیل همه تلاش خود را به کار گرفته تا کشورهایی چون بحرین و امارات را با اسرائیل همسو کند و علیه ایران بشوراند. حتی عربستان شرایطی را فراهم کرده که دلار در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق گران شود تا از این طریق اقتصاد ایران را تحت فشار قرار بدهد.

 

او تصریح کرد: این رفتار ولیعهد جنجالی سعودی به قاعده اشتباهی بزرگ است. در واقع او هم قدرت ایران را نمی‌بیند و هم رو به ارزش همسایگی با ایران چشم می‌پوشد و نمی‌داند که تعامل با جمهوری اسلامی چه تبعات مثبتی برای ۲ کشور و خاورمیانه می‌تواند داشته باشد. در واقع مساله این است که زمانی شاه عربستان ایران را به عنوان ژاندارم منطقه قبول داشت و عربستانی‌ها نمی‌دانند که موقعیت ایران به لحاظ تاثیرگذاری در خاورمیانه نسبت به قبل از انقلاب هیچ فرقی نکرده است.

 

بخشایش در ادامه افزود: این فضای توأم با چالش در شرایطی است که حاکمیت ایران نسبت به ایجاد تعامل نظر مثبتی دارد و حتی در زمان دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد که عبدالله پادشاه بود، ۲ کشور رابطه‌ای قابل قبول داشتند. اما از آنجا که محمد بن‌‌سلمان فکر می‌کند برای پادشاه شدن و پادشاهی کردن به آمریکا نیاز مبرم دارد، گوش به فرمان ترامپ است که چنین موضعی از سوی ولیعد عربستان روز به روز این کشور را از ایران دورتر می‌کند.

 

او درباره تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر رابطه عربستان و ایالات متحده توضیح داد: اگر آقای بایدن ترامپ را شکست بدهد، آمریکا به دلیل حمایت بی‌چون و چرای بن‌سلمان از ترامپ برای مدتی ازعربستان و ولیعهد جنجالی‌اش فاصله خواهد گرفت. دقیقاً مثل زمانی که محمدرضاشاه در رقابت فورد و کارتر طرف فورد را گرفت و کارتر تا سه سال شاه ایران را تنبیه می‌کرد که این مشکل با سفر شهبانو به آمریکا و دیدار با کارتر حل شد. بایدن هم بعد از مدتی دوباره با عربستان قرار و مدارهایی خواهد گذاشت تا از این کشور به مثابه گاو شیرده بهره‌برداری کند.

 

احمد بخشایش در پایان صحبت‌هایش گفت: آمریکا می‌داند که عربستان و اساساً کشورهای عربی ضعیف هستند و به همین دلیل در هر شرایطی از رابطه با آنها استفاده‌های زیادی می‌برد. در پایان لازم می‌دانم اشاره کنم تعامل ایران و عربستان با وجود بن‌سلمان بسیار بعید است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر