کد خبر: 93558
A

روحانی بعد از استیضاح به قهرمان تبدیل می‌شود؟

کنعانی مقدم گفت: به نظر من حتی اگر استیضاح شکل بگیرد، به نفع آقای روحانی خواهد بود، زیرا این فرصت به اود داده می‌شود که از تریبون مجلس حرف‌هایی بزد و مشکلات کشور را توجه کند. مجلس هم به استیضاح رای نداده و تیر آخر خود را هدر می‌دهد لذا ماجرا در کل به نفع دول است.

روحانی بعد از استیضاح به قهرمان  تبدیل می‌شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛  تندرو‌ها در جریان اصولگرا سر خانه اول برگشته و بر طبل استیضاح روحانی می‌کوبند. این درحالی است که رویکرد آنان در اردوگاه اصولگرایی مخالفان بسیاری دارد. شاهد آنکه همین چند روز قبل روزنامه اصلاح طلب اعتماد از دعوا‌های طیف تندرو و قالیبافی‌ها در مجلس درباره استیضاح روحانی نوشته بود. فقط قالیبافی‌ها نیستند و بسیاری دیگر از اصولگرایان نیز اکنون را وقت مناسبی برای استیضاح نمی‌دانند. به عنوان مثال همین امروز روزنامه کیهان در مقاله‌ای با عنوان «دولت بی‌سر» از تبعات بی‌دولتی در این مقطع زمانی گفت و آن را ریختن آب به آسیاب دشمن تعبیر کرد.
همه این مخالفت‌ها یک طرف و نظر صریح رهبری درباره ضرورت ادامه فعالیت دولت تا روز آخر که چندی قبل عنوان شده بود نیز یک طرف. تندرو‌های اصولگرا، اما گوششان به هیچ یک از این‌ها بدهکار نیست و ساز خود را می‌زنند. مصداق این مدعا نیز اظهارات اخیر و البته عجیب و حاشیه ساز ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی است که خواستار اعدام رئیس جمهور شده بود!
به هر ترتیب شاهد یک چانه‌زنی درون جریانی دیگر میان اصولگرایان درباره استیضاح یا عدم استیضاح هستیم. تکلیف هواداران دولت و اصلاح‌طلبان نیز روشن است. آنان که خودشان مدت‌ها است با ارائه پیشنهاد‌هایی مثل استعفا خواهان کناره‌گیری وی از سمت ریاست جمهوری هستند، از تحقق این هدف تندرو‌های اصولگرا خوشحال شده و فرصتی برای فرار از پاسخگویی خواهند یافت. روشن است که آقای روحانی بعد از استیضاح و احیانا عزل – که البته بعید به نظر می‌رسد – از متهم به قهرمان تبدیل شده و حامیان آن که اکنون به فکر ترمیم سرمایه اجتماعی خود هستند هم نفس راحتی خواهند کشید.
اصولگرایان مخالف استیضاح نیز همین نظر را دارند. به عنوان مثال حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی تاکید کرد که «استیضاح آقای رئیس جمهور در شرایط فعلی قطعا خطا است».
وی افزود: «در شرایطی که کشور با تهدیدات، تحریم‌ها، کرونا و مشکلات اقتصادی مواجه است نباید باعث خلا قدرت شویم و همین مقدار مدیریتی که وجود دارد را با چالش مواجه کنیم».
این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه «مجلس برای اعمال نظارت و نظرات خود از شیوه‌های دیگری استفاده کند» گفت: «شکی نیست که رئیس جمهور باید پاسخگو باشد و مجلس هم حق نظارت و ابزار‌هایی مثل استیضاح دارد، اما الان زمان ورود به این موضوع نیست. لازم است که رئیس جمهور در جلسات مختلف مجلس شخصا یا به واسطه وزرای خود حضور داشته باشد و پاسخگو باشد».
کنعانی مقدم همچنین گفت: «به نظر من حتی اگر استیضاح شکل بگیرد، به نفع آقای روحانی خواهد بود، زیرا این فرصت به اود داده می‌شود که از تریبون مجلس حرف‌هایی بزد و مشکلات کشور را توجه کند. مجلس هم به استیضاح رای نداده و تیر آخر خود را هدر می‌دهد لذا ماجرا در کل به نفع دول است».
وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فرضی رای آوردن استیضاح، عزل روحانی به نفع کیست؟ گفت: «در چنین شرایطی نیز به نفع آقای روحانی است. این طور که به نظر می‌رسد دولت و هواداران آن دنبال پاسخگو نبودن است و برای رسیدن به این هدف بهترین راه کنار گذاشتن روحانی است، زیرا او می‌تواند به عنوان یک قهرمان مدعی شود که اجازه ندادند ما کار کنیم. بعد از آن نیز مجلس مقصر هر بحرانی که در کشور شکل بگیرد، دانسته می‌شود و باید پاسخگو باشد».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر