کد خبر: 93632
A

سکوت و انفعال وزیر گردشگری در موضوع گرانی بلیت هواپیما/ در ماجرای افزایش قیمت بلیت دولت سمت ایرلاین ها ایستاد!

افزایش بلیت هواپیما و الزام آژانس ها به اجرای کف قیمت که منجر به خداحافظی بلیت های ارزان و لحظه آخری می شود، چالش این روزهای صنعت گردشگری است که با اعتراض مردم و نمایندگان مجلس فعلا متوقف شده و قرار است یک کمیته برای آن تصمیم گیری کند، اما در این مدت هیچ فعالیت و نظری از سوی وزارت گردشگری شنیده نشده است.

سکوت و انفعال وزیر گردشگری در موضوع گرانی بلیت هواپیما/ در ماجرای افزایش قیمت بلیت دولت سمت ایرلاین ها ایستاد!
 

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ افزایش بلیت هواپیما و الزام آژانس ها به اجرای کف قیمت که منجر به خداحافظی بلیت های ارزان و لحظه آخری می شود، چالش این روزهای صنعت گردشگری است که با اعتراض مردم و نمایندگان مجلس فعلا متوقف شده و قرار است یک کمیته برای آن تصمیم گیری کند، اما در این مدت هیچ فعالیت و نظری از سوی وزارت گردشگری شنیده نشده است.

درحالی که عملیات فروش بلیت هواپیما و قطار توسط آژانس های گردشگری انجام می شود که مجوز آن را وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صادر می کند و اعمال افزایش نجومی قیمت بلیت و اجرای فروش کف قیمت، کسب و کار بسیاری از آژانس ها را به تعطیلی می کشاند، اما ظاهرا این موضوع برای مسئولین وزارت خانه مهم نبود و تا کنون هیچ موضع گیری نه از مونسان وزیر گردشگری و نه از تیموری معاون گردشگری اش مشاهده نشده است.
 
جستجوی خبرگزاری میراث آریا، ارگان رسمی وزارت میراث فرهنگی نشان می دهد این وزارت خانه هیچ موضع گیری در خصوص گرانی نجومی بلیت هواپیما و اثر آن بر صنعت گردشگری نداشته است.

 

گرانی بلیط هواپیما چگونه کلید خورد؟
 
همشهری آنلاین در این بار نوشت: گام اول فرایند افزایش قیمت در اردیبهشت سال جاری برداشته شد، آنجا که سازمان هواپیمایی کشوری در نامه ای در تاریخ ۲۰ اردیبهشت، خطاب به رییس انجمن شرکت های هواپیمایی می نویسد: «دفاتر خدمات مسافرت هوایی، سایت ها و سیستم های رزرواسیون و شرکت های هواپیمایی از تاریخ ۱۰/۲/۱۳۹۹ موظف به رعایت قیمت  بلیط در مسیر پروازهای داخلی مطابق جدول نرخی ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ در هنگام نمایش و فروش بلیط می باشند. بنابراین از تاریخ مذکور، عدول شرکت های سیستم رزرواسیون و موتورهای جستجو(گوگل؟!) و همچنین شرکت های خدمات مسافرت هوایی و سایت های مرتبط با آن از جدول نرخی مورد اشاره، تحت هر عنوان  از جمله تخفیف از محل کمیسیون و یا از محل بودجه شرکت و یا ارایه خدمات ویژه و ... وجاهت  نخواهد داشت.»
 
گام دوم سیاست جدید سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه با چراغ سبز به انجمن شرکت های هواپیمایی آغاز شد. مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به تسنیم گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط پروازهای داخلی آزادسازی شده است لذا شرکت های هواپیمایی برای تطبیق با وضعیت حمل و نقل هوایی اقدام به نرخ گذاری قیمت بلیط هواپیما می کنند. 
 
اسعدی سامانی البته مبنای افزایش ۱۵۵ درصدی را نرخ ارز و کرونا اعلام کرد: نرخ کنونی بلیط هواپیما بر اساس دلار ۱۱ هزار تومانی تعیین شده از سوی دیگر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از اول آبان ماه شرکت‌های هواپیمایی باید به حداکثر از ۶۰ درصد ظرفیت صندلی‌های خود استفاده کنند، این مسئله به همراه نرخ دلار ۲۷ هزار تومانی باعث شده تا قیمت گذاری جدید توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام شود.
با توافق شرکت‌های هواپیمایی، از اول آبان قیمت کف هر دقیقه پرواز از ۳۰۰۰ به ۸۰۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند. مثلاً قیمت کف بلیت رفت تهران- شیراز از ۲۵۰هزار به ۶۸۰هزار تومان می‌رسد.

 

پرواز ۸۰۰۰ میلیارد تومان بیشتر از جیب مردم به حساب ایرلاین ها

بر اساس گزارش گروه آمار و اطلاعات هوانوردی و فرودگاهی معاونت برنامه‎ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، در تیر ۱۳۹۸ با انجام ۳۴ هزار و ۶۵ نشست و برخاست، بیش از ۴ میلیون مسافر و ۴۲ میلیون کیلوگرم بار جابه‌جا شده است.

طبق این آمار سهم پروازهای داخلی از کل پروازهای تیر ۹۸، نشست و برخاست  ۲۷ هزار و ۹۲۸ فروند هواپیماست که با آن بیش از ۳ میلیون مسافر سفر کرده اند.

اگر همین ۳ میلیون مسافر ماهانه را در حداقل ۲۵۰هزار تومان افزایش نرخ در ۸ ماه پر مسافر سال ضرب کنیم به عدد ۶۰۰۰ میلیارد تومان می رسیم و اگر در ۴ ماه کم مسافر ۷۰درصد این ظرفیت پر شود، در ۴ ماه ۲۱۰۰ میلیارد تومان و برای یک سال حداقل ۸۱۰۰ میلیارد تومان از جیب مردم به حساب شرکت های هواپیمایی و چارترکنندگان عمده پرواز می کند.

تاثیر دلار چقدر درست است؟

براساس گزارش های منتشر شده در ژورنال شرکت های هوایی آمریکا جزییات هزینه های عملیاتی پروازهای مسافری در سال ۲۰۱۹ این گونه بوده است:

سوخت : ۱۷.۷ درصد

نیروی انسانی: ۳/۳۲ درصد

هزینه اجاره یا مالکیت هواپیما:  ۱/۷ درصد

اجاره یا مالکیت غیر از هواپیما: ۵/۴ درصد

خدمات فنی و نگهداری: ۸/۷ درصد

پذیرایی: ۷/۱ درصد

هزینه نشست و برخاست: ۹/۱ درصد

قطعات: ۴/۱ درصد

هزینه های حمل نقل و هندلینگ: ۱/۱۳ درصد

سایر هزینه ها: ۷/۱۱ درصد

عطا احمیراری کارشناس گردشگری در این باره به همشهری‌آنلاین می گوید: مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد این هزینه ها تقریبا در همه جای دنیا ثابت است اما در کشورمان با توجه به شرایط تحریم و تبعات آن سهم هزینه تامین قطعات بین ۹ تا ۱۱ درصد و خدمات فنی هم حدود ۱۵درصد و جمعا حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند، در مقابل تمامی سایر هزینه ها از جمله هزینه ی بالای سوخت و نیروی انسانی به ریال پرداخت می شود. به عبارت ساده تر حداکثر سهم ارزبری صنعت هوایی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و ۷۵ تا ۸۰درصد از هزینه ها ریالی هستند.

احمیراری تاکید می کند: حقوق پرداختی شرکت های هوایی ایرانی به خلبان، مهندس پرواز و مهماندار قابل مقایسه با حقوق این افراد در شرکت های خارجی نیست، یا هزینه سوخت و هندلینگ فرودگاهی پروازهای داخلی در مقایسه با هزینه های شرکت های خارجی از فرط ارزان بودن قیمت قابل بیان هم نیست!

 

در ماجرای افزایش قیمت بلیت دولت سمت ایرلاین ها ایستاد

 

بهراد موسوی کارشناس گردشگری دراین‌باره به همشهری‌آنلاین می گوید: فعالان اقتصادی و مردم، از افزایش نرخ تورم و دلار و مشکلات ناشی از کرونا و تحریم به خوبی آگاهند، اما افزایش ۲.۵ برابری قابل قبول نیست، این که شرکت های هواپیمایی هزینه مشکلات ساختاری مدیریتی و بهره وری پایین شان را از جیب مردم بر می دارند و برای اصلاح و حل مشکلاتشان اقدام نمی کنند، قابل پذیرش نیست.این کارشناس گردشگری می گوید: نامه رعایت کف قیمت سازمان هواپیمایی کشوری که عالی ترین نماینده دولت در صنعت هوایی است نشان می دهد دولت به جای رعایت حقوق و مصلحت عمومی، از شرکت های هواپیمایی حمایت می کند و در اقدامی عجیب در بازار به نفع فروشنده وارد عمل شده و حقوق مصرف کننده و اصل رقابت را نقض کرده است سازمان هواپیمایی کشوری می توانست برای مدیریت بازار از روش کنترل سقف قیمت ها استفاده کند، اما ترجیح داد با نرخ گذاری دستوری کف قیمت را تثبیت کند.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر