کد خبر: 93883
A

آشنایی با انواع تیرآهن های موجود در بازار

وقتی به ساختمان های اسکلت فلزی نگاه می کنیم، آنچه بیش از هر چیز خود را نشان می دهد، تیرآهن های موجود در آن است که به عنوان ستون ساختمان وظیفه حمل بار و فشار مسئله را بر عهده دارد که اگر در خرید آن دقت نشود و آن تیرآهن دچار خمیدگی، شکستگی و یا عیب شود، علاوه بر هزینه ای که برای خرید تیرآهن کردید سایر هزینه هایی که برای بقیه مصالح ساختمانی انجام دادید، از بین خواهد رفت و دچار خسارت و ضرر خواهید شد.

آشنایی با انواع تیرآهن های موجود در بازار

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وقتی به ساختمان های اسکلت فلزی نگاه می کنیم، آنچه بیش از هر چیز خود را نشان می دهد، تیرآهن های موجود در آن است که به عنوان ستون ساختمان وظیفه حمل بار و فشار مسئله را بر عهده دارد که اگر در خرید آن دقت نشود و آن تیرآهن دچار خمیدگی، شکستگی و یا عیب شود، علاوه بر هزینه ای که برای خرید تیرآهن کردید سایر هزینه هایی که برای بقیه مصالح ساختمانی انجام دادید، از بین خواهد رفت و دچار خسارت و ضرر خواهید شد. به همین جهت در این نوشتار قصد داریم درباره راهنمای خرید انواع تیرآهن ساختمانی به عنوان دستورالعمل پیشگیری از هزینه مجدد در ساختمان مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم.

 انواع تیرآهن ساختمانی

1

 ویژگی بارز و مهم پروفیل تیرآهن استحکام و مقاومت بالای آن است که وظیفه نگهداری مصالح ساختمانی را بر دوش دارد. علاوه بر آن می توان گفت تنها ماده کاربردی در ساختمان که عمر طولانی تر از بقیه مصالح ساختمانی دارد تیرآهن ها هستند. از همین رو آگاهی از نحوه خرید و انتخاب انواع تیرآهن ساختمانی مناسب مهم ترین گزینه در حفظ ساختمان از صدمات بعدی خواهد بود.

انواع تیرآهن ساختمانی را در یک دسته بندی به سه دسته تقسیم می شود که شامل موارد زیر است:

  1. تیرآهن IPE، استاندارد ایران و اروپا در این تیر مدنظر است و مشخصه آن یکسان بودن بال از ابتدا تا انتهای تیر است و اکثریت ساختمان ها در ایران در ساخت اسکلت از این نوع تیرآهن استفاده می کنند. همچنین کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز مهم ترین تولیدکننده این نوع تیرآهن در ایران است که بهترین آن را به بازار عرضه می کند.
  2.  تیرآهن INP، استاندارد چین و روسیه در این تیرآهن در نظر گرفته می شود در این تیر بال ها در ابتدا کم و نازک و در انتهای بال ضخیم هستند و شیبی ملایم در آن دیده می شود. البته تیرآهن INP نیز تیرآهن خوبی برای استفاده در سازه است ولی در رتبه بعد از تیرآهن IPE ازنظر مرغوبیت قرار دارد.
  3.  تیرآهن IPB، این نوع تیر به تیر بال پهن نیز شهرت دارد و به آن تیر عریض یا تیر H میگویند.

 شناسنامه انواع تیرآهن ساختمانی بر روی یک طرف بال آن ثبت شده است که با خواندن آن متوجه می شویم که چه نوع تیری با چه خصوصیاتی خرید می کنیم. گاهی در کنار نام هر تیرآهن از حرفL و یا V استفاده می شود که L نمایانگر سبک وزن بودن و ر نمایشگر سنگین وزن بودن آن تیر هست.

 به طور مثال اگر بر روی بال تیرآهن IPBL حک شده باشد به معنای این است که تیرآهنی با بال پهن و سبک وزن داریم.

 می توان گفت در ایران دو نوع تیر IPE  و INP تولید می شوند، ولی اکثریت مواقع سازندگان ساختمان ها علاقه به خرید تیرآهن IPE دارند. دلیل این تمایل نیز ظاهر این تیرآهن است که در ابتدا و انتهای آن اندازه بال یکسان است و احساس امنیت را به خریدار و سازنده القا می کند. اما استفاده و خرید تیرآهن INP نیز رایج است.

همان طور که گفتیم کارخانه ذوب آهن اصفهان مهم ترین و بهترین تولیدکننده تیر IPE در ایران است. ولی کشورهای آلمان لهستان و اسپانیا صادرات این تیر را به ایران انجام می دهند که البته کیفیت محصول ایرانی ساخت ذوب آهن اصفهان را ندارند.

تیرآهن لانه زنبوری

 

 نوع دیگری از انواع تیرآهن ساختمانی موجود در بازار تیرهایی هستند که دارای حفره و سوراخ های شش ضلعی شبیه به لانه زنبور هستند. این تیرها بعد از برش، جوش و تکمیل پروفیل به صورت لانه زنبوری شکل داده می شوند. یکی از نکات جالب و مزیت در این نوع تیر این است که می توان تأسیسات ساختمانی و لوله های تأسیساتی مثل لوله های آب را از میان حفره های لانه زنبوری عبور داد و در ساختمان کار گذاشت.

 همچنین امکان تبدیل این تیر به تیرآهن معمولی هم وجود دارد که به تبع آن مقاومت خمشی تیر هم تا مقدار بالایی افزایش می یابد و مقطع و ممان اینرسی مقطع تیر بیشتر و بهتر می شود. ولی مزیت دیگر آن نسبت به تیر معمولی سبک وزن بودن آن است که قابل ملاحظه و گزینه مطلوبی می باشد. ارتفاع هر پروفیل لانه زنبوری حدود ۱۸ سانتی متر و بلندی ۲۷ متر است. این تیرها مقاومت خمشی بالا، وزن کم و تغییر شکل نسبتاً کمی دارند که آن را به تیرآهن مناسب ازنظر اقتصادی تبدیل کرده و گزینه ی پرطرفدار شده است.

 در پایان باید گفت با توجه به انواع تیرآهن ساختمانی که در بازار موجود می باشد، سعی شد انواع مختلف آن را معرفی کنیم. همچنین علاوه بر کارخانه ذوب آهن اصفهان که مهم ترین تولیدکننده تیرآهن IPE در ایران است، شرکت های فایکو، یزد و اهواز نیز این در این زمینه فعال هستند و گزینه های مناسبی برای خرید می باشند که بهتر است به جای خرید تیرآهن های وارداتی، محصولات این شرکت ها را انتخاب کرد که علاوه بر کمک به تولید ملی، خرید محصول بهتر باکیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

 این نکته را هم نباید فراموش کنیم که مهم ترین مسئله در هرکدام از مصالح ساختمانی و حتی تیرآهن ساده کیفیت آن است. زیرا اگر صدمه ای ناشی از کیفیت پایین تیرآهن به آن وارد شود، این ضربه به تمامی ساختمان و سایر مصالح ساختمانی نیز واردشده و خسارت بسیار بیشتر از سود کوچک خرید تیرآهن وارداتی که داشتید نصیبتان خواهد کرد. پس هیچ گاه کیفیت را فدای قیمت پایین کنید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر