کد خبر: 93995
A

وزیر آموزش و پرورش: برای پدیده چاقی در کشور باید تدبیر کنیم/ باید از سلامت دانش آموزان مراقبت کنیم!

وزیر آموزش و پرورش بر تدبیر پدیده چاقی در کشور تاکید کرد و مهمترین راه حل را آموزش دانش آموزان در این خصوص دانست.

وزیر آموزش و پرورش: برای پدیده چاقی در کشور باید تدبیر کنیم/ باید از سلامت دانش آموزان مراقبت کنیم!

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: هزینه درمان برای خانواده‌هایی که افراد چاق در میان اعضایشان است بیشتر از خانواده‌هایی است که افراد چاق ندارند. هزینه درمان خانواده‌هایی که با افراد چاق روبرو هستند ۳۷ درصد بیشتر از سایر خانواده‌ها است. ۶۰ درصد موارد ابتلا به دیابت و ۸ درصد بیماری قلبی عروقی ناشی از اضافه وزن است. پدیده چاقی بین نیم تا ۱.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها را هدر می دهد. همچنین امید به زندگی افراد چاق چهار تا ۱۰ سال کمتر از سایرین است و این آمارها نشان می دهد با پدیده بزرگ و خطرناکی روبه رو هستیم که باید برای آن تدبیر کرد.

وی بیان کرد: ما با پدیده چاقی رو به رو هستیم و برای این پدیده باید تدبیر کنیم و مهمترین تدبیر آموزش دانش آموزان در حوزه سلامتی است. تربیت متوازن تربیتی است که در کنار توجه به تقویت قوای ذهنی سلامت آنان را تحت مراقبت قرار می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باید در این پدیده به دنبال این سوال و جواب باشیم که چرا این مشکل ایجاد شده و چگونه می شود با آن مقابله کرد. یکی از پاسخ ها این است که این مشکل محصول سبک زندگی است. هم در تغذیه و هم تحرک باید تجدید نظر کرد. کرونا هم امروز بر این مساله دامن زده و از میزان تحرک کاسته است و بر چاقی اضافه کرده است.

وی با در ادامه طرح کوچ را طرحی دانست که استقبال خوبی از آن شده و گفت: ما یک دایره نیازها برای سلامت جسمی و روحی و رشد و تعالی داریم و در برابر آن تقاضا و خواسته‌هایی داریم؛ وضعیت مطلوب وضعیتی است که دایره خواسته‌ها و نیازها بر هم منطبق باشد. اینکه چگونه می‌توانیم نیازهای آنها را در سبد تقاضا قرار دهیم و تبدیل به خواسته آنها کنیم، فرایند بسیار پیچیده ای است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه همه دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی تحت غربالگری قرار می‌گیرند، گفت: ما نیازمند به شکل گیری یک اراده جدی هستیم. در سال تحصیلی جدید فعالیت‌های مادر معرض آسیب قرار گرفته است. باید با درک صحیح از شرایط پیش برویم.

حاجی میرزایی ابراز امیدواری کرد در اسفندماه آموزش و پرورش به هدفی که در این طرح تعیین شده برسد. وی گفت: تاثیراتی که در این دوره از زندگی ایجاد می‌کنیم پایدار خواهد بود اگر توانستیم الگویی به انسان‌ها برای سالم تر زندگی کردن بدهیم این الگو در سراسر زندگیشان جریان پیدا خواهد کرد. همینکه خانواده الگوی تغذیه داشته باشد بر روی رفتار فرزندان تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کر: نباید اجازه دهیم آموزش غیرحضوری مانع از اجرای شایسته این طرح شود. فرد مسئول باید دانش‌آموزان را هر هفته کنترل کند. ما مسیری را می‌رفتیم که مسدود شده اما اهدافمان تعطیل نشده است باید تمام خلاقیت خود را به کار بگیریم تا مسیر ناشناخته ما را از مسیر دور نکند. همچنین باید از ظرفیت تمام معلمان بهره مند شد. باید زمینه های شوق آفرینی و تقویت انگیزه دانش آموزان را فراهم کرد.

حاجی میرزایی بیان کرد: ما زمانی می‌توانیم خود را برای تحقق سند شایسته بدانیم که بتوانیم نتایج سند را در مدرسه و در سطح دانش‌آموزان ببینیم و این طرح یکی از این موارد است که به ما در این زمینه کمک می‌کند. زیست بوم آموزشی در دوران کرونا، تغییر کرده است. همکارانم در استان ها روی تمام دانش آموزان حساس و پیگیر باشند. لازم است همه دانش آموزان تحت غربالگری قد و وزن قرار بگیرند.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر