کد خبر: 94045
A

سردار وحیدی: آمریکا امروز بدهکارترین کشور در دنیاست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز می‌بینم که قدرت سیاسی آمریکا در افول و شیب تندی است. آمریکا امروز حتی نمی‌تواند اروپای متحد با خود را تحت تاثیر قرار دهد؛ چه برسد به کسانی که از او دورتر هستند و قدرت اقناع‌سازی آمریکا کم شده است.

سردار وحیدی: آمریکا امروز بدهکارترین کشور در دنیاست

به گزارش دیده بان ایران؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قدرت سیاسی آمریکا در افول و شیب تندی است. آمریکا امروز حتی نمی‌تواند اروپای متحد با خود را تحت تاثیر قرار دهد؛ چه برسد به کسانی که از او دورتر هستند و قدرت اقناع‌سازی آمریکا کم شده است.

 

سردار احمد وحیدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در اختتامیه همایش بین‌المللی «افول آمریکا روند گذشته و تحولات آینده» اظهار داشت: ما در شرایط حساسی قرار داریم و به تعبیر مقام معظم رهبری در پیچ تاریخی هستیم و هندسه قدرت جهانی در حال شکل‌گیری جدید است.

 

وی افزود: شناخت تحولات این دوره اهمیت بالایی دارد و در این تحولات، جایگاه کسانی که قدرت اداره جهان را برای مدت‌ها برعهده داشتند و به خود اختصاص داده بودند مهم است. اگر این مقاطع را نشناسیم و تغییرات را احساس نکنیم، زمان می‌گذرد و ما باقی می‌مانیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: افول آمریکا از مهمترین موضوعات روز ماست؛ زمانی بود که کسانی اگر از افول آمریکا سخن می‌گفتند مورد سوال قرار می‌گرفتند و به آنها گفته می‌شد که آمریکا بزرگترین قدرت نظامی، اقتصادی، سیاسی و پشتیبانی‌های فرهنگی را دارد و چطور عده‌ای از فروپاشی می‌گویید؟ این همان نکته مهم است که در شناخت فرآیندهای حرکت جوامع مهم است. مقام معظم رهبری مدتهاست درباره این افول سخن گفته‌اند و نشانه‌های آن را بیان کردند. افول آمریکا امروز به عنوان بحث رایجی مطرح است و شخصیت‌ها واندیشکده‌های آمریکایی به وفور از افول آمریکا سخن می‌گویند و این امر محدود و محصوری به ما و یا عده خاصی در جهان اسلام نیست و شخصیت‌های آمریکایی‌های که از نظرات آنها وام گرفته می‌شد، به این امر اعتراف می‌کنند.

 

سردار وحیدی گفت: امروز می‌بینم که قدرت سیاسی آمریکا در افول و شیب تندی است. آمریکا امروز حتی نمی‌تواند اروپای متحد با خود را تحت تاثیر قرار دهد؛ چه برسد به کسانی که از او دورتر هستند و قدرت اقناع سازی آمریکا کم شده است. در اتفاقاتی که اواخر رخداد دیدید اروپا با شدت وام‌گیری قدرت‌شان از آمریکا، بخاطر مصالح خود احساس کردند که نمی‌توانند در کنار آمریکا بایستند و یک نمونه اش در تحریم تسلیحاتی بود؛ البته آنها با ما دوست نیستند ولی دلایل خود را در این امر داشتند. آمریکاییها ممکن است بتوانند امارات، بحرین و چند کشور کوچک با تهدید و ارعاب مجبور کنند ولی در جای دیگری نتوانستند این کار را انجام دهند.

 

وی تصریح کرد: آمریکا امروز بدهکارترین کشور در دنیاست و بیش از ۲۰ تریلیارد دلار بدهی دارد و این میزان عجیب و سرسام‌آور است. اخیرا تا ۳ هزار میلیارد دلار کسری بودجه برای آمریکا بیان شده و ۴۹ درصد خانواده‌های آمریکایی که حدود ۵۰ میلیون خانوار هستند، قدرت تامین مخارج عادی خود را ندارند.

 

فرمانده دانشگاه عالی دفاع خاطرنشان کرد: اینها بخشی از افول قدرت اقتصادی آمریکاست؛ اقتصاد آمریکا در سال ۱۹۵۰، نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان را داشت و امروز کمتر از ۲۰ درصد سهم تولید نالخص داخلی آمریکا از مقیاس جهانی است. آمریکا تعداد هواپیمای زیادی دارد ولی اخیرا دیدید که ارتش خسته و درمانده آمریکا نتوانست از پس عراق بر بیاید. در سال ۲۰۰۶ در گزارشی اشاره شد که آمریکا در گرداب عراق گیر کرده و باید از عراق خارج شود و این حرف گروه دو نفره‌ای بود که از هر دو جناح هم بودند. قدرت نظامی آمریکا نتوانست از پس افغانستان بر بیاد و الان با سرشکستگی به‌عنوان مذاکره کننده با طالبان است.

 

سردار وحیدی گفت: آمریکا کدام مشکل نظامی را توانسته به طور کامل در این ۳۰ سال اخیر حل کند؟ آمریکا کمیت دارد ولی قدرت پیاده‌سازی ندارد و آیا توانسته در صحنه عمل اهداف سیاسی خود را تامین کند؟ نه خیر. قدرت نرم آمریکا امروز به‌شدت در شیب نزول است و امروز کسی فکر نمی‌کند که زندگی آمریکایی می‌تواند زندگی برتری باشد.

 

وی عنوان کرد: امروز شاهد هستیم که در نظرسنجی‌های خود آمریکاییها، مردم بسیاری از کشور‌ها تا حدود ۷۵ درصد اعلام کردند که آمریکا برای ما جای مطلوبی نیست و این قدرت نرم آمریکاست که دچار مشکل شده است.

 

فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه تصریح کرد: سیاهپوستان، لاتین‌تبارها و بومیان از اوج نژادپرستی در رنج هستند و ماجرای جورج فلوید یک نمونه ساده از اتفاقات روزانه آمریکا بود. امروز کسانی طرفدار آمریکا هستند که در اروپا به عنوان افراطی‌گر تند مورد نگرانی اروپایی‌ها هستند و اینها در آمریکا جولان می‌دهند. وضع درونی آمریکا به شدت دچار مشکل است.

 

سردار وحیدی افزود: اینها نشانه‌های روشن افول آمریکاست و آنها دیگر قادر نیستند تصمیمات خود را بر کشورهایی که مقاومت می‌کنند، اعمال کنند. آمریکا مشکلاتی برای ونزوئلا درست کرده و آمریکا با تمام توان پیش رفت تا ونزوئلا را سرنگون کند ولی آنها مقاومت کرده و هنوز هم پابرجاست و بعد از دو سال فشار مستمر نتیجه‌ای نگرفتند. در بولیوی هم دیدید که تلاش کردند جریانات مخالف را بر سرکار بیاورند و موفق نشدند.

 

وی گفت: نفوذ آمریکا در غرب آسیا دچار ضعف است و اگر عاقل باشند همانطور که در سال ۲۰۰۶ به آنان گفته شد، باید از این منطقه بروند و آمریکایی‌ها بین ملت عراق، افغانستان، سوریه و یمن مورد نفرت هستند. آمریکاییها راه و چاره‌ای ندارند جز اینکه از منطقه بروند و پایان دوران آمریکا در غرب آسیا فرارسیده است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: هدف آمریکایی‌ها برهم زدن افغانستان و کشتار مردم بود و این فجایع بزرگ رخ داده و نتیجه اینها، این است که از منطقه خواهند رفت. آنها در عراق آرامش ندارند و مردم عراق از آنها تنفر دارند. مگر همین‌ها نبودند که زندان ابوغریب را درست کردند و با آمدن‌شان بیش از یک میلیون عراقی را کشتند، بعد میگویند احیانا چرا عده‌ای به ما موشک میزنند؟، خب مردم از شما متنفر هستند و حق دارند که شما جز کشتار و دزدی و غارت چیزی به بار نیاوردید. آمریکاییها تلاش کررند سوریه را به بی‌ثباتی بکشانند و گروه‌های تروریست درست کردند و راه به جایی نبرده و نمی‌برند.

 

سردار وحیدی اظهار داشت: این فقط در غرب آسیا هم نیست و امروز اروپاییها هم به این فکر افتادند که باید راه نجاتی برای خود پیدا کنند و اگر چه همین‌ها هم دچار کج‌فهمی هستند. در قضیه اخیر رییس‌جمهور بی‌خرد فرانسه که تاب تحمل یک اهانت به خود را ندارد، از اهانت به پیامبر گرامی اسلام(ص) که مورد توجه میلیونها مسلمان است، حمایت کرد و اگر نام آزادی، اهانت است پس چرا از کسی که نسبت بی‌عقلی به او داد ناراحت شد؟ اروپایی‌ها احساس می‌کنند که نمی‌تواند با مسیر آمریکایی‌ها به نتیجه برسند.

 

وی بیان کرد: شخصیت‌های خود آمریکایی‌ها می‌گویند که جهان در حال انتقال از جهانِ آمریکایی به جهان پسا آمریکاست؛ دیگری می‌گوید آمریکا موقعیت هژمونی خود را از دست داده و هرگز بدست نخواهد آورد. دیگری می‌گوید سقوط آمریکا اتفاق افتاده و چهره جهان‌سومی از آمریکا را نشان می‌دهد.

 

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ادامه داد: مهم است که ما در آغاز عصر جدیدی هستیم که این عرصه از آغاز انقلاب شروع شد و امروز چهره‌های جدید آن را می‌بینیم، کسانیکه پیام، راه، حرف و ایده نو برای بشریت دارند، آینده دنیا برای آنان است و انقلاب اسلامی، انقلاب زنده و حیات‌بخشی است که برای اداره جهان ایده و حرف دارد و آنها به این دلیل از انقلاب می‌ترسند. انتقال قدرت از غرب به شرق واقع خواهد شد و جایگاه انقلاب اسلامی امتیاز ویژه‌ای دارد؛ علت پیشرفت انقلاب هم این است که نگاه به تمام بشریت دارد. دوستان ما در ونزوئلا و بولیوی و دیگر کشورها مسلمان نیستند ولی آزادی‌خواه هستند.

 

سردار وحیدی با اشاره به آیات قرآن کریم، بیان کرد: ملت ما و ملت‌های آزادیخواه که در راه اهداف خود ایستادگی می‌کنند، به پیروزی خواهند رسید. ما امروز مشکل اقتصادی داریم و پیامبر اکرم(ص) هم زمانی که در محاصره بود، نوید پیروزهایی متعدد را به مسلمین میداند. مشکلات اقتصادی کسی را دچار توهم کند که مثلاً اینها موانع بزرگی است؛ اینها به راحتی و بزودی برطرف خواهد شد.

 

وی در پایان گفت: هیچ جایی از جهان نیست که امروز گروه‌های متعدد انسانی به‌دنبال پیروزی نهایی که در این مقطع افول آمریکاست نبوده باشند و نشانه‌های بیشتر آن نیز بیشتر دیده خواهد شد. حرف‌هایی که بین کاندیداهای آمریکا ردوبدل می‌شود وضعیت آمریکا را نشان می‌دهد و اینها نمایش تمدن غربی است و چنین تمدن رفتنی است.

 

منبع: تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر