کد خبر: 94309
A
فعال سیاسی اصولگرا گفت:

کنعانی مقدم: یک صدا شدن حاکمیت هیچ اشکالی ندارد/ اگر انتخابات کم‌رای باشد،‌ دولت سیزدهم مانند مجلس یازدهم نمی‌تواند کارآمدی مثبتی داشته باشد

حسین کنعانی‌مقدم گفت‌: اگر اصولگرایان بتوانند در انتخاباتی سالم و کاملا شفاف رای‌های لازم را برای دولت‌داری از مردم بگیرند، فی‌نفسه یک صدا شدن حاکمیت هیچ اشکالی ندارد. همانطور که قبلا اصلاح‌طلبان هم در گذشته چنین حالتی را تجربه کرده‌اند.

کنعانی مقدم:  یک صدا شدن حاکمیت هیچ اشکالی ندارد/ اگر انتخابات کم‌رای باشد،‌ دولت سیزدهم مانند مجلس یازدهم نمی‌تواند کارآمدی مثبتی داشته باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ فضای سیاسی منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نشان می‌دهد که اگر در طول ماه‌های باقی مانده تا آغاز فرایند ثبت‌نام کاندیداها اتفاق خاصی رخ ندهد، اصولگرایان به مانند مجلس یازدهم، دولت سیزدهم را هم از مرداد سال ۱۴۰۰ از آن خود خواهند دید و قدرت به نوعی در یک جناح خاص متمرکز خواهد شد. این حالت احتمالی سئوالی با این مضمون در اذهان مطرح کرده است که یکصدایی در نظام مدیریتی چه آثار مثبت و منفی‌ می‌تواند داشته باشد.

 

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، در این‌باره اظهار داشت: یک‌دست شدن قدرت مفاهیم مختلفی دارد که قابل‌بررسی هستند. اولا در قانون اساسی جمهوری اسلامی هیچ‌ اشاره‌ای به یک‌صدایی و وجود قدرت در دستان یک جناح سیاسی نشده است. چندصدایی به دلیل تضارب آراء‌ و اعمال سلیقه‌های مختلف به طور قطع به یقین می‌تواند دستاوردهای مهمی داشته باشد.

 

دبیر کل حزب سبز در ادامه سخنانش گفت: در واقع اگر بتوانیم قدرت کشور را برای هم‌افزایی در راستای حل مشکلات موجود تجمیع کنیم،‌ می‌تواند اتفاقی باشد که به ما فرصت رسیدن به‌‌ پیشرفت و آرامش را بدهد. به این معنی که سه قوه باید با هم‌ همکاری داشته باشند تا بتوانند با بهره‌گیری از همه پتانسیل‌های کشور موانع را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارند.

 

او تصریح کرد: معمولا افکار عمومی به صاحبان نظام‌های اقتدارگرایی که دنبال تنفذ قدرت در حاکمیت هستند و به همین دلیل مردم را به راحتی رها کرده و تمرکزشان را روی اقتدار نظامی و امنیتی می‌گذارند، بی‌توجهی می‌کنند. در واقع ما در عین حال به اقتدار حاکمیتی که بر گرفته از قدرت مردم است، توجه نشان می‌دهیم و مراقبت می‌کنیم که این اقتدار کاملا در خدمت منافع عمومی باشد.

 

وی توضیح داد: اگر اصولگرایان بتوانند در انتخاباتی سالم و کاملا شفاف رای‌های لازم را برای دولت‌داری از مردم بگیرند، فی‌نفسه یک صدا شدن حاکمیت هیچ اشکالی ندارد. همانطور که قبلا اصلاح‌طلبان هم در گذشته چنین حالتی را تجربه کرده‌اند. اما اگر پیروزی در انتخابات در فضایی غیررقابتی و بدون رای‌اکثریت مردم باشد،‌ دولت بعدی حتما نمی‌تواند روی همراهی مردم حساب کند و واضح است که در صورت به وجود آمدن چنین موقعیتی، دولتی‌ها نمی‌توانند کارایی چندانی را از خود بروز بدهند. در نتیجه، مشکلات کشور نه تنها برطرف نخواهند شد بلکه روز به روز موانع‌ زیادتر می‌شوند.

 

حسین کنعانی‌مقدم در پایان گفت: با نگاهی به کارنامه ماه‌های اولیه مجلس یازدهم،‌ به راحتی می‌توان مشاهده کرد نمایندگانی که با رای‌های کم‌شمار به مجلس راه یافته‌اند، عملا کارایی لازم را ندارند. دولت‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و اگر انتخابات ۱۴۰۰ کم‌رای باشد،‌ دولت سیزدهم - چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب - نمی‌تواند کارآمدی مثبتی داشته باشد.

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر