کد خبر: 94426
A

آقاتهرانی: طرح تعالی جمعیت به دنبال برداشتن موانع فرزندآوری است/ سقط جنین در ایران ۲۰ تا ۳۰ برابر کشتگان کرونا تلفات دارد

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در طرح تعالی جمعیت و حمایت از خانواده تلاش شده موانع برای فرزندآوری جوانان برداشته شود، اظهار کرد که در این طرح می‌خواهیم جلوی سقط جنین را بگیریم که آمار آن در ایران بالاست.

آقاتهرانی: طرح تعالی جمعیت به دنبال برداشتن موانع فرزندآوری است/ سقط جنین در ایران ۲۰ تا ۳۰ برابر کشتگان کرونا تلفات دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای رسیدگی به طرح تعالی جمعیت و حمایت از خانواده مطابق اصل ۸۵ گفت: فکر نمی‌کنم کسی در مجلس شورای اسلامی با تعالی جمعیت و حمایت از خانواده مشکل داشته باشد، ما اکنون به دنبال بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ هستیم به این دلیل که با این رویه می‌توان بحث را به صورت کارشناسی‌تر پیگیری کرد.

وی توضیح داد: با بررسی این طرح به صورت اصل ۸۵ کمیسیون مشترک با حضور ۸ کمیسیون تخصصی تشکیل می‌شود و در آن کار کارشناسی صورت می‌گیرد. ما در این کمیسیون مشکلات مدنظر طرح را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهیم که باید با رای دو سوم کمیسیون مواد آن به تصویب برسد. این یعنی کار به صورت جدی پیگیری می‌شود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما با کمیسیون بهداشت صحبت کردیم و نظرات آنها را گرفته و در ادامه هم خواهیم گرفت ابهاماتی درباره‌ی تامین بودجه این طرح مطرح می‌شود که برای آن فکرهایی شده است. البته که دولت باید این مشکل را جدی بگیرد. ما در بررسی این طرح ۱۵۰۰ نفر ساعت وقت گذاشته و بنابر توصیه مرکز پژوهش‌ها تعداد مواد آن به ۵۰ ماده را کم کردیم. بررسی ۵۰ ماده به معنای گرفتن حداقل چهار ماه وقت مجلس شورای اسلامی است آن هم در شرایطی که ما در چند ماه اخیر بررسی بودجه، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و برنامه هفتم را در پیش داریم.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد بحث جمعیت اظهار کرد: در این طرح تلاش شده موانع فرزندآوری از جلوی پای جوانان برداشته شود. اگر این طرح به صورت اصل ۸۵ بررسی شود یعنی از چهار یا پنج سال آینده به صورت آزمایشی بوده و مادام‌العمر نیست و می‌توان مشکلات آن را برطرف کرد. این را هم فراموش نکنیم که جمعیت کنونی میانسالی است و دیر بجنبیم جمعیت کهنسال می‌شود یعنی دو سه سال فرصت نداریم و باید طی این مدت کارهایمان را انجام دهیم. از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم رای بالایی به بررسی آن بر اساس ۸۵ دهد که نشان دهد که مجلس انقلابی است.

آقاتهرانی گفت: در حال حاضر اولویت اول مجلس شورای اسلامی مباحث اقتصادی است نباید وقت مجلس را با بحث جمعیت معطل کنیم پس اگر این طرح را به صورت اصل ۸۵ بررسی شود ما هم کار کارشناسی انجام می‌دهیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: سقط جنین در ایران ۲۰ تا ۳۰ برابر کشتگان کرونا تلفات دارد ما در این طرح می‌خواهیم مشکلات جدی را حل کنیم. انقلابی عمل خواهیم کرد و شبانه‌روز پای آن می‌ایستیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر