کد خبر: 94434
A

محمد صالح جوکار: قانونگذاری کت و شلوار نیست که به قد و قامت افراد بیاید

رییس کمیسیون شوراها در مجلس گفت: وای به حال آن فردی که بگوید، انتخابات مهندسی شده است؛ این افراد شرایط و قانون را در راستای منافع فردی و گروهی خود تفسیر می کنند.

محمد صالح جوکار: قانونگذاری کت و شلوار نیست که به قد و قامت افراد بیاید

به گزارش دیده بان ایران؛ «محمد صالح جوکار»، رییس کمیسیون شوراها در مجلس، در رابطه با انتقادات به شرایط سنی برای ثبت نام ریاست جمهوری گفت: قانون گذاری مانند کت و شلوار نیست که به قد و قامت افراد بیاید. ما یک الگو و چارچوبی ارائه می دهیم و افراد باید خودشان را با آن بسنجند و وفق بدهند. می‌خواهیم مردم براساس شاخص‌ها رییس جمهور را انتخاب کنند که مسایل و مشکلاتشان را حل کند. 

او ادامه داد: با توجه به اینکه کلیات اصلاح قانون انتخابات در صحن رای آورد و مجدد به کمیسیون ارجاع داده شد، اعضای کمیسیون پیشنهاد های نمایندگان را مورد بررسی و نظر خواهی قرار دادند. بر همین اساس میزان سوابق از هشت سال به شش سال کاهش یافت و شرایط سنی از ۴۵به ۴۰کاهش پیدا کرد. برای ریاست جمهوری نه سن بالا جواب می دهد نه سن پایین، در سن بالا افراد قدرت جسمی پایین تری دارند و در سن کم، افراد سوابق اجرایی ندارند. البته باز هم ممکن است این عدد در صحن مجلس تغییر یابد و نمایندگان پیشنهادات جدیدی را بدهند، ولی بعید می دانم نمایندگان سن را به پایین تر از چهل سال کاهش دهند. 

جوکار مطرح‌ کرد: باید شخصی رییس جمهور شود که تجربه و پیشینه مطالعات علمی داشته باشد تا بتواند، خدمتگزار مردم باشد. باید کاری کنیم که مردم نسبت به رای خود پشیمان نشوند و اعتمادسازی را در بین مردم افزایش دهیم، این قانون توانمندی ها و اعتماد مردم را افزایش می دهد و این در صورتی امکان پذیر است که افراد با تجربه و توانمند، وارد عرصه شوند. جایگاه احزاب سیاسی و جبهه های سیاسی در این طرح روشن و شفاف است و آنها می توانند، یک فردی را معرفی کنند و برنامه های فرد را به مردم ارائه بدهند. 

او در رابطه با انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر اینکه اصلاح انتخابات ریاست جمهوری منجر به مهندسی شدن انتخابات می شود، پاسخ داد: متوجه نمی شوم مهندسی کردن یعنی چه؟ اینکه در کمیسیون نمایندگان دولت و شورای نگهبان، دستگاه های نظارتی و پژوهشکده ها و نمایندگان حضور دارند این حرف ها چه معنا دارد. اینها دنبال حاشیه سازی هستند من این حاشیه ها را قبول ندارم وای به حال آن فردی که بگوید، انتخابات مهندسی شده است. این افراد شرایط و قانون را در راستای منافع فردی و گروهی خود تفسیر می کنند. 

جوکار اظهار کرد: در قانون منافع مردم و ملت را در نظر می گیرم می خواهیم این قانون به مردم خدمت کنند و مردم نسبت به رای خود راضی باشند بنا نداریم کلاهی سر مردم رود و در قبال هیچ رای بدهند.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر