کد خبر: 94630
A

نماینده اهواز در مجلس: با انتقال آب به هر شکلی مخالفم

شبیب جویجری: طبیعی است من در رابطه با انتقال آب به هر شکلی مخالفم. از ظرفیت موثران و مسئولان استانی در سطح کشور استفاده می کنیم و به نظرم جلوی خیلی از کارهای غیر کارشناسی شده را می تواند گرفته شود. بدیهی است که مخالف انتقال آب باشیم. این مسئله بدیهی است.

نماینده اهواز در مجلس: با انتقال آب به هر شکلی مخالفم

به گزارش دیده بان ایران؛ فعالانی از حوزه‌های مختلف با شبیب جویجری نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی دیداری با هدف هم اندیشی را به میزبانی خانه ماپار اهواز برگزار کردند.

در این دیدار که فعالان به دلسردی نسبت به برپایی جلسات با نمایندگان اظهار داشتند اما درمقابل شبیب جویجری که مدتها بسیاری از فعالان منتظرِ حضور رسمی وی بودند در این نشست قول داد تا این جلسات به صورتِ "مستمر" و "موضوعی" برگزار شوند.

*نیاز به قانون زدایی*

لفته منصوری، نویسنده و فعال اجتماعی در این نشستِ هم اندیشی گفت: بدلیل سابقه حضورتان در قوه مقننه و نگاه اجرایی به مسائل کشور تصورم این است ما به اندازه‌ای که از شما توقع قانون گذاری داریم توقع قانون زدایی داریم. قوانینی که دست و پای جامعه و اقتصاد ما را بسته و مسائل جامعه را با بحران‌های شدید و تشدید شونده رو برو کرده است.

منصوری افزود: مشکلات کشور با تصمیمات کوچک حل نمی‌شود و کشور نیاز به جراحی‌های بزرگ دارد. در این چهل سالِ بعد از انقلاب، جز دوران شکوفایی و جنگ، ما تصمیم بزرگی شاهد نبودیم و شاید مجال نفت کمک کرد ولی الان دیگر نفت برگ برنده دولت‌ها نیست و باید نظام بروکراتیک کشور اصلاح شود.

وی همچنین افزود: این نظام اقتصادی قادر به نگهداری مردم نیست و دارد ارزش خوری می‌کند. ما نیاز به تصمیمهای بزرگ و جرات‌های بزرگ داریم. ما نیاز به عزیمت‌های بزرگ داریم. اگر قرار است مجلس این مدلی پیش رود که بار ما به مقصد نمیرسیم.

این فعال اجتماعی با خواندنِ بخشی از کتابِ جلال آل احمد که در چهارمین سفرش به خوزستان نوشته بود گفت: آل حمد به آبادان و مسجدسلیمان و کارگران نفت و ...پرداخته بود. آل حمد به اهواز و دزفول هم پرداخت و به وضعیت نابسامان این استان اشاره کرد و گفت مردمِ این دیار منتظر یک معجزه‌ی بزرگ هستند.

منصوری گفت: سال ۱۳۴۳ آل‌حمد گفت که این "جا به جایی" شهرها و مراکز آبادانی را باید بررسی کرد و دید که چه چیز به جای چه چیز می نشیند.

منصوری تاکید کرد که امسال سالِ ۱۳۹۹ است و سخنان آل احمد را در ده‌ها سال پیش ببینید و این هم وضعیت کنونی و هفت تپه و نفت و .... هیچ فرقی نکرده است.

*توزیعِ جزیره‌ایِ اعتباراتِ میراث*

باسم حمادی از دیگر سخنرانان در این مراسم به عنوان یکی از فعالان میراث فرهنگی استان گفت: ما دلسردیم و این جلسات روتین هستند. قبلا با نمایندگان جلساتِ بسیاری داشتیم و نتایجی نداشت.

حمادی افزود: قبلا نمایندگان می‌گفتند میراث فرهنگی یک سازمان است و نمی شود نظارت دقیق روی آن داشت. اما الان وزارتخانه شده و دست نمایندگان برای نظارت باز است. نمایندگان پیشین به فکر اولویت های نفت و ... بودند. توزیع اعتبارات در استان به صورت جزیره‌ای است.

وی افزود: استان خوزستان شامل فرهنگ‌های مختلف است. کسانی که هورنشین هستند. آنهایی که سبک زندگی صحرا نشینی و کوه نشینی و ...اما توزیع اعتبارات سلیقه ای است و هیچ نظارتی نمی شود.

این فعال میراث فرهنگی گفت: از بین نمایندگان مجلس تنها قاسم ساعدی را می بینیم که جدی وارد شده و پیگیر است و از آقای جویجری هم انتظار داریم اینچنین باشد. انتظار داریم در دفترتان از فعالان میراث فرهنگی یک مشاور داشته باشید.

*نماینده در دسترس باشد*

مهدی طرفی از کارگردانان سینمای مستند و داستانی نیز در این نشست گفت: در دسترس بودن نماینده از انتظارات ما است. وضعیت موزه هنرهای معاصر سالها معضلی شده برای اهواز. رانت و تبعیض به شدت در ادارات ما زیاد شده است.

طرفی افزود: همین چند وقت پیش بیش از ۲۰۰ میلیون به فیلمسازان تهرانی دادند و فیلمسازان ما با اینکه حرفه ای هستند اما مورد بی مهری قرار می گیرند. چراغ هنر استان خاموش است.

وی با اشاره به تعطیلی بسیاری از سینماهای استان طی سالهای گذشته گفت: در زمانی نه چندان دور همین شهر اهواز صاحب ۱۴ سالن سینما بود که اکنون بزور ۳ سینما داریم. انجمن سینمای جوان اهواز بعوان متصدی پرورش فیلمسازان اکنون پول برق ماهانه اش را هم ندارد، حوزه هنری خوزستان صرفا در عصر یخبندان بسر می برد. حوزه تبدیل شده به یک خانه ویلایی کوچک در امانیه که چند کارمند حقوق بگیر دارد و خلاص هیج فعالیت و تاثیر در فرهنگ هنر اینجا ندارد.

وی گفت: فیلمسازان، عکاسان، هنرمندان هنرهای تجسمی، تئاتری‌ها و دیگر اقشار هنرمند استان مطالبات زیادی دارند که هیچ کوچکترین توجهی به آنها نکرده است. تنها موزه هنرهای معاصر این شهر اکنون تعطیل شده و برای همیشه تبدیل به رستوران شده است. حال شهر ما خراب است. اقتصاد هنرمندان خراب است. اداران بزرگ و ارگانهای صنعتی ما توجهی به استفاده از هنرمندان بومی ندارند و پولهای کلان را به تهرانی‌ها می دهند.

طرفی تاکید کرد: ما از شما می‌خواهیم که یک هنرمند را به عنوان مشاور ثابت خود تعیین کنید تا به عنوان نماینده هنرمندان ارتباط با نمایندگان مجلس حفظ شود و ما برای شما پیشنهادهای زیادی داریم که از دست شما بر می آید. از جمله مطالبه تسهیلات مختلف از صندوق اعتباری هنر کشور در تهران برای استان خوزستان است این راهکارها و پیشنهاد ها با تعیین مشاور هنری به شما انتقال داده می شود.

*اصلاحِ قانونِ مطبوعات*

نعیم حمیدی، مدیر مسئول نشریه بیان در این نشست گفت: فرهنگ، هنر و رسانه سه ضلع حیات جامعه است. اگر اینها در حاشیه و انزوا قرار بگیرند کرختی بر جامعه مستولی می شود. باید توجه ویژه ای به این سه حوزه شود. وقتی نگاه تزئینی داشته باشیم به مسئله فرهنگ و هنر همین وضعیت میماند.

حمیدی افزود: رسانه باید ناقد قدرت و مانع فربگی قدرت باشد. رسانه اقتصاد دارد و اگر به اقتصاد رسانه توجه نشود همین چیزی می شود که می بینیم. صنایع و پتروشیمی ها باید نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی هزینه کنند و نباید هزینه خود را به پایتخت برسانند.

وی گفت: قانون مطبوعات به رسانه به عنوان یک مزاحم نگاه می کند که چگونه این مزاحم را کنترل کند. ما حاضریم طرح اصلاح قانون مطبوعات را تنظیم کنیم و تقدیم کنیم به شما. شعبه خاص برای رسانه وجود ندارد و اصحاب رسانه را در کنار دیگر مجرمان و سارقان به دادگاه احضار می شوند. مسئولی که وظیفه خود را انجام نمی دهد از رسانه بی بی سی و صدای آمریکا خطرناک تر است.

*سدِ کوهرنگِ سه یعنی امضای مرگِ کارون*

شبنم قنواتی فعال محیط زیست و عضو انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان در این نشست ضمن تشکر از آقای جویجری برای استیضاح وزیر نیرو گفت: این وزارت با مدیریت کلانش باعث ورشکستگی آبی در کشور شده است. انتظار داریم آقای جویجری جلوی شیطنت‌ها را بگیرد. سد کوهرنگ سه که ساخت تونل‌ش تمام شده و اگر اجرا شود یک قطره آب به کارون نخواهد رسید. حتما جلوی این سد گرفته شود چون این سد امضای مرگ کارون است.

قنواتی افزود: این طرح‌ها پیوست‌های زیست محیطی ندارند. مالچ پاشی در شنزارهای استان باید متوقف شود و جلوی این عمل گرفته شود چون مالچ سرطان زا و آلاینده است. انتظار داریم به سازمان جنگل ها هشدار جدی داده شود. تالاب ها را باید جدی گرفت و قانون منع حیوان آزاری را پیگیری کنید.

*اداره‌ی ورزش منهای جوانان*

کوثر کریمی خبرنگار و فعال رسانه در این نشست گفت: جلوی فعالیت‌های ضدِ محیط زیستیِ نیشکر و نفتی گرفته و چرا برای سایت سفیره چاره‌ای اندیشیده نمی‌شود. استان‌های دیگر از زباله‌های خود به عنوان طلای کثیف استفاده می‌کنند و وضعیت ما اینچنین است.

کریمی گفت: اداره ورزش و جوانان فقط به ورزش می‌پردازد و توجهی به جوانان در این اداره دیده نمی‌شود. در زمینه بانوان ظرفیت‌های خوبی هست و جالبه بدانید حتی سیستان و بلوچستان وضعیتش از ما بهتر است و از آخر دوم هستیم. استاندار می گوید هربار خواستم بانویی را منصوب کنیم خود بانوان همدیگر را تخریب می کنند و این توجیه خوبی نیست و این رقابت‌ها عادی است برای انتصابات. ۱۰۰ بانوی سرپرست خانوار در سایت سفیره مشغول به کار هستند و لازم است برای اینها چاره‌ای اندیشید.

*لزومِ ضبط و ثبت موسیقی محلی / دلسردی از نمایندگان مجلس*

محمود مشهود، مدرس و کارشناس موسیقی گفت: بعد از سالها بدون کمک از ارگان و سازمانی با کمک آقای آل کثیر طورِ علوانیه را ثبت ملی کردیم اما بعد از آن هیچ حمایتی نشد که بشود آلبوم رسمی ضبط کنیم.

مشهودی افزود: بسیاری از فرهنگ‌ها در استان موفق به ضبط و ثبت موسیقی خود شدند اما در بخش عربی ما هیچ ضبط و ثبت رسمی نداریم. بسیاری از دانش آموختگان از پایتخت و دیگر استان‌ها می آیند تا بر روی موسیقی عربی ما کار کنند اما نه کتابی و نه آلبوم رسمی‌ای نداریم تا به آنها بدهیم.

مشهودی درخواست کرد: باید از پیشکسوتانمان بهره ببریم و هر چه دارند را به عنوان میراث این استان ثبت کنیم و در این مسیر هیچ حمایتی از ما نمی‌شود.

*نیاز به هم‌افزایی و لزوم استحکام ارتباط با مجلس*

ریاض فرحانی، فعال اجتماعی نیز در این نشست گفت: چهرکریه فقر را باید از استان بزداییم و ما درحوزه مسولیت اجتماعی به استان تعهدداریم.

فرحانی افزود: توازن اقتصادی سیاست‌های غلطی هستند که نسل‌های آینده ما را با خطر مواجه می کند. تنها نظار گر این مباحث هستیم.

وی تاکید کرد: الزامات وضرورت های اجتماعی ایجاب می‌کند که چنین نشست‌هایی با هدف هم افزایی و ایجاد ارتباط مستحکم با نماینده و مجلس برای پیشبرد اهداف جمعی و توسعه استان گام برداریم.

*اصرار به استمرار*

شبیب جویجری نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در این نشست هم اندیشی با فعالانِ حوزه‌های مختلف گفت: امیدوارم این نشست مقدمه‌ای برای کار مستمر است. این جلسات باید مستمر باشد که نتایجی حاصل شود و نقسیم کاری شود و پیگیری هایی داشته باشیم و هرچند مشکلاتی هم در راه است.

جویجری افزود: اصرار دارم از نظرات نخبگان حوزه و دانشگاه در رابطه با قانون گذاری و درباره امر خطیر نظارت مستمر و موثر استفاده کنیم.

وی خبر از تدارک دفتری برای بررسی‌های جدی و علمی خبر داد و گفت: کارگروه‌هایی در موضوعات مختلف و متناسب با ورودی‌های مجلس و طرح‌هایی که از سوی نمایندگان ارائه داده می‌شود و ما می بایست نظرات کارشناسی خیلی از دوستان را با در نظر گرفتن الزامات استان مد نظر قرار دهیم و بتوانیم افزایش و کم و زیاد کنیم. در زمینه نظارت نیز خلاءهای قانونی کمی داریم و ما مشکلمان بیشتر در امر نظارتِ موثر است. این نظارت‌ها متناسب با حجم مشکلات نیست.

*اجرایِ نظارتِ موثر*

وی افزود: ما باید در امر نظارت خوش بدرخشیم. بدلیل درهم تنیدگی و تاثیر پذیری‌های موجود در هر شهر، جامعه، استان و سو گیری‌های بی طرفانه را واقعا سخت می‌کند ولی علی ای حال قابل اجرا است.

این نماینده مجلس یاداور شد: یقینا مسئله میراث فرهنگی و عدم توجه مسئولان و همچنین در رابطه با هنر و رسانه و ان جی او های مختلف این انگیزه را دارم که کار موثر و تعریف شده‌ای انجام و بعضی مسائل را حل کنیم. پیشنهادات را به مرکز پژوهشهای مجلس ارسال می‌کنیم و برای اصلاح قانون مطبوعات اعلام آمادگی می‌کنم.

*با انتقال آب به هر شکلی مخالفم*

وی درباره‌ی انتقال آب کارون گفت: طبیعی است من در رابطه با انتقال آب به هر شکلی مخالفم. از ظرفیت موثران و مسئولان استانی در سطح کشور استفاده می کنیم و به نظرم جلوی خیلی از کارهای غیر کارشناسی شده را می تواند گرفته شود. بدیهی است که مخالف انتقال آب باشیم. این مسئله بدیهی است.

*میکرفون گرفتن و سخنرانی ساده‌ترین راه است*

جویجری گفت: فکر نمی کنم خوزستانی ای وجود داشته باشد که موافق انتقال آب باشد. آسان ترین راه پشت میکرفون رفتن و سخنرانی و رسانه ای کردن است.

*سیلِ درخواستِ پست و مقام*

جویجری تاکید کرد: اساسی‌ترین مشکل مدیریت است که در کشور بیداد می کند. البته ضعف مدیریت مختص یک دولت نیست و شدت و ضعف دارد. بعد از انتخابات سیل کسانی که پست و مدیریت می‌خواستند به دفتر ما شروع شد. همین چند روز گذشته شخصی با مجموعه‌ای از موجهین آمد و از من برای پست مدیریتی امضا خواست. من ماشین امضا نیستم و مسئولیت مستقیم ندارم.

وی گفت: متاسفانه شیوه تعیین مدیران در استان شیوه ناکارامدی است و باید اصلاح شود. تعیین ساز و کار برای این مسئله الزامی است. من امضای غیرکارشناسی نخواهم کرد. برای ورزش و جوانان همینطور و نمی‌شود یک ناکارآمد را برداریم و ناکارآمدتر را انتخاذ کنیم. معضل ما در استان منابع نیست بلکه مدیریت منابع است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر