کد خبر: 94668
A

هدف «دموکرات ها» هم تغییر نظام در ایران است

یک کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه شاید نوع تعامل این دو حزب با جمهوری اسلامی متفاوت باشد، گفت: البته این تفاوت در شیوه رسیدن به هدف است، اما هدف هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در قبال ایران رژیم چنج است.

هدف «دموکرات ها» هم تغییر نظام در ایران است

به گزارش دیده بان ایران؛  حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص تاثیر انتخاب ترامپ یا بایدن بر تعاملات با سایر کشورها به ویژه جمهوری اسلامی گفت:درهر کشوری نقش انتخاب برای رسانه‌ها و تحلیل گران به دلیل آنکه گروه زیادی از مردم در رقم زدن نتیجه آن دخالت دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: آمریکا به دلیل جایگاهی که در بحث دخالت در امور سیاسی سایر کشور‌ها داشته طبعا نتیجه انتخابات آن برای بسیاری از تحلیل گران قابل اهمیت است، اما اگر بخواهیم تاثیر این انتخاب را بر روی سیاست گذاری سایر کشور‌ها بدانیم این نتیجه برای همه کشور‌ها یکسان نیست.

عابدینی افزود: مثلا یکسری از کشور‌ها مانند فرانسه، انگلیس و آلمان که هم پیمان آمریکا محسوب می‌شوند به دلیل هم بستگی‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همواره در طول تاریخ از انتخاب دموکرات در آمریکا استقبال کردند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: این تاثیر در قبال کشور‌های رقیب آمریکا مثل چین و روسیه نیز به گونه متفاوتی است مثلا در مورد روسیه دموکرات‌ها همواره به دنبال بحث‌های حقوق بشر، فشار نرم و انقلاب‌های رنگین در این کشور بودند و به همین دلیل به نظر می‌رسد روسیه تمایل بیشتری به انتخاب و برتری جمهوری خواهان در آمریکا دارد.

وی تصریح کرد: این سناریو در مورد برخی از کشور‌ها نیز دارای استثنائاتی است مثلا جمهوری اسلامی از جمله این کشورهاست تجربه چهل ساله اخیر نشان می‌دهد انتخاب جمهوری خواهان و دموکرات‌ها هیچ کدام تاثیری بر تعامل با ایران نداشته و هیچ کدام از آن‌ها به دنبال سازش با کشورمان نیستند.


 شیوه رسیدن به هدف در بین جمهوری خواه و دموکرات ها متفاوت است
عابدینی با تاکید بر اینکه شاید نوع تعامل این دو حزب با جمهوری اسلامی متفاوت باشد، گفت: البته این تفاوت در شیوه رسیدن به هدف است، اما هدف هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در قبال جمهوری اسلامی رژیم چنج است. 

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: همواره در طول تاریخی که از عمر نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد جمهوری خواهان مانند ریگان و بوش پدر و پسر شعار‌های تندی علیه ایران سر دادند و دموکرات‌ها مانند اوباما و کلینتون نیز به ادعای خودشان تحریم‌های فلج کننده را علیه ایران ترتیب دادند.

وی تصریح کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد در هیچ برهه‌ای از زمان تفاوت بین جمهوری خواه و دموکرات وجود نداشته و دلیل آن هم ماهیت استکبارستیزی جمهوری اسلامی و ماهیت استکبارگونه آمریکاست.

دموکرات و جمهوری خواه ملزم به حفظ امنیت "سرنیزه خود در قلب امت اسلامی" یعنی اسرائیل هستند
عابدینی با اشاره به اینکه ایالات متحده یک سرنیزه به نام رژیم صهیونیستی در قلب امت اسلامی دارد،خاطرنشان کرد: بر این اساس هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه ملزم به حفظ امنیت اسرائیل هستند و از آنجا که جمهوری اسلامی باعث کاهش امنیت این رژیم در منطقه می‌شود لذا فشار بر جمهوری اسلامی همواره در دستور کار دو حزب موجود در آمریکا قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه برخی راهبرد‌ها در آمریکا راهبرد‌های دو حزبی است یادآور شد: این روند به معنی این است هر دو حزب بر سر برخی سیاست‌های بین المللی به تفاهم رسیده است.

آمریکا یک دست چدنی در قبال ملت‌های مستقل دارد/  گاهی با دستکش مخملی و گاهی عریان
وی ادامه داد: ممکن است برخی مطرح کنند با وجود همه این توافق‌ها در بین دو حزب حاکم در آمریکا، اما رفتار آن‌ها با جمهوری اسلامی متفاوت بوده است همان طور که مقام معظم رهبری سال‌ها پیش فرمودند: آمریکا یک دست چدنی در قبال ملت‌های مستقل دارد که گاهی این دست چدنی را زیر دستکش مخملی پنهان می‌کند و گاهی چهره عریان آن را نشان می‌دهد. 

عابدینی تصریح کرد: در همین راستا در سال‌های گذشته یک هماورد بین نظام سلطه به سرکردگی آمریکا و نهضت اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی به راه افتاده است و ما طی سال‌های گذشته شاهد شکل گیری اندیشه اسلامی به سرپرستی ایران هستیم ؛ این در حالی است که دست آمریکا علاوه بر هزینه‌های گزاف چند هزار میلیارد دلاری از نقاط حساس اسلامی در خاورمیانه کوتاه شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس تاکتیک‌ها در ایالات متحده مهم نیست بلکه مهم شناخت راهبرد‌های آمریکا در منطقه است که تفاوتی بین جمهوری خواه و دموکرات وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر