کد خبر: 94740
A

محمدرضا خباز: دموکرات‌ها آرام‌تر هستند و می‌توان با آنها مذاکره کرد

محمدرضا خباز گفت: در شرایط فعلی دولت آینده ایران باید یک دولت اصلاح‌طلب باشد و در این میان همه افرادی که تجربه دیپلماسی و اراده حل مشکلات از طریف مذاکره را دارند، می‌توانند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری1400 شوند که آقای ظریف هم حتما دارای چنین شایستگی‌هایی هست.

محمدرضا خباز: دموکرات‌ها آرام‌تر هستند و می‌توان با آنها مذاکره کرد

به گزارش دیده بان ایران، تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن بایدنِ دموکرات در آمریکا می‌تواند زمینه اِعمال سیاست‌های جدیدی در عرصه بین‌المللی باشد زیرا دستِ‌کم دموکرات‌ها برخلاف جمهوری‌خواهان نشان داده‌اند که اهل مذاکره‌اند. در واقع فارغ از آنکه سیاست‌های کلی‌شان با جمهوری‌خواهان تفاوت چندانی نداشته باشد اما به هر روی با روی کار آمدن بایدن انظار می‌رود که شرایط زورگویی و قلدرمأبی ترامپ تمام شود و بتوان در مسیری مبتنی بر مذاکره گام برداشت. در این میان دولت آینده ایران هم بسیار تعیین‌کننده است و باید دید که آیا دولتی که در پی انتخابات ریاست‌جمهوری1400 روی کار خواهد آمد به دنبال رویارویی با آمریکاست یا مذاکره؟

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه با روی کار آمدن بایدن تا چه حد می‌توان به باز شدن مسر مذاکره امیدوار بود، گفت: «در عالم سیاست به حزب جمهوری‌خواه پرنده شکاری می‌گویند و حزب دموکرات به پرنده شکاری تشبیه می‌شود. از همین مثال ساده می‌توان دریافت که دموکرات‌ها آرام‌تر هستند و می‌توان با آنها مذاکره کرد؛ بنابراین گرچه سیاست هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در سیاست‌های کلی مانند حمایت از اسرائیل یکی است اما گفت‌وگو با دموکرات‌ها راحت‌تر است. به همین دلیل هم بود که برجام در دوران تصدی دموکرات‌ها منعقد شد».

او ادامه داد: «حتما نیروهای حزب جمهوری‌خواه با محوریت شخصِ ترامپ به ایران و ایرانی ظلم کردند و از سخت‌ترین روش‌های غیرانسانی استفاده شد تا بر مردم ایران فشار وارد شود و حتی در شرایط کرونا از ورود دارو به ایران ممانعت شد و عده‌ای به همین دلیل جان خود را از دست دادند. در چنین شرایطی حتما از رأی‌نیاوردن ترامپ راضی هستم زیرا طرف مقابل او یعنی بایدن که از حزب دموکرات است، دستِ‌کم قابل مذاکره است. در شرایط کنونی هم که بایدن می‌گوید به برجام بازمی‌گردد؛ رهبر انقلاب هم که فرمودند ما تا زمانی که این دولت یعنی دولت ترامپ مشغول به کار است با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کنیم؛ بنابراین ایشان منعی بر مذاکره با یک دولت دیگر در آمریکا نگذاشتند».

این فعال سیاسی درباره اثرات مذاکرات احتمالی هم اظهار کرد: «هر گفت‌وگویی اثراتی دارد. حتما اگر باب مذاکره باز شود اثرات مثبتی خواهد داشت اما این به معنای آن نیست که این نتایج به سرعت دیده شود و برای مثال به سرعت ارزانی شود. ما دو نوع تورم داریم؛ یکی تورم واقعی و دیگری تورم انتظاری است. وقتی تحریم‌ها بر کشور حاکم شد، بخشی از تورم انتظاری بود و اگر در آینده باز هم باب مذاکره باز شود تورم انتظاری از بین می‌رود اما تورم واقعی که به بخش تولید و میزان نقدینگی بازمی‌گردد به راحتی از بین نمی‌رود و نیاز به زمان دارد».

او تصریح کرد: «تا اینجای کار همین که ترامپ رأی نیاورده است، باعث خوشحالی ماست و امید داریم با بازگشت آمریکا به برجام و ایجاد زمینه مذاکره شرایط بهتر هم بشود. ما خراسانی‌ها می‌گوییم بیماری به خروار، شفا به مثقال. حالا هم همین است مشکلات کشور ما بسیار زیاد است و برای رفع آنها راه طولانی در پیش داریم».

او در پایان درباره اینکه دولت آینده ایران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که بتوان در مسیر مذاکره گام برداشت، گفت: «واقعیت این است که ما در وهله نخست باید ارتباطمان با کشورهای منطقه را بهبود بخشیم زیرا دیدیم که وقتی آمریکا ما را تحریم کرد، تقریبا همه کشورها هم از ارتباط اقتصادی با ایران دست کشیدند؛ بنابراین در نخستین گام در دولت بعد باید شرایط منقطه‌ای را به نفع خود تغییر دهیم. از سوی دیگر مذاکره یعنی تلاش برای برآورده‌شدن انتظارات دو طرف؛ به معنای دیگر، هم ما باید احساس کنیم که پیروز شده‌ایم و هم آمریکا. برای تحقق چنین امری افرادی باید در ایران روی کار بیایند که تجربه مذاکره و صد البته اراده مذاکره را داشته باشند. طبیعی است که در میان نیروهای سیاسی اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که زبان مفاهمه با دنیا را بلد هستند و دیدیم که در دولت آقای روحانی که برآمده از حمایت اصلاح‌طلبان بود، برجام به‌عنوان یک توافق مهم مشترک با شش کشور قدرتمند دنیا امضا شد و بر اساس آن توافق‌نامه نزدیک به هفت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که علیه ایران بود، ملغی شد که حقیقا دستاورد بزرگی بود و واقعا آقای ظریف بر این اساس حق بزرگی به گردن دیپلماسی کشور دارد و باید از او قدردانی شود. در هر صورت در شرایط فعلی دولت آینده ایران باید یک دولت اصلاح‌طلب باشد و در این میان همه افرادی که تجربه دیپلماسی و اراده حل مشکلات از طریف مذاکره را دارند، می‌توانند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری1400 شوند که آقای ظریف هم حتما دارای چنین شایستگی‌هایی هست».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر