کد خبر: 94841
A
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد:

محمد صدر: بدون FATF حتی پس از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام هم مشکل خواهیم داشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اگر تمام تحریم‌ها نیز برداشته شود و در صورتی که FATF حل نشده باشد، همچنان روابط تجاری و بانکی دچار مشکل است و باید دوستان در راس مجمع به این مساله توجه جدی داشته باشند.

محمد صدر: بدون FATF حتی پس از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام هم مشکل خواهیم داشت

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیروزی بایدن و تاثیر آن بر سرنوشت برجام و لغو تحریم‌های آمریکا، گفت: اول از هرچیز باید به این نکته توجه داشته باشیم، این است که آقای بایدن نه مثل آقای ترامپ و نه مثل آقای اوباما است. البته که آقای بایدن و آقای اوباما در یک حزب بوده و در ایام انتخابات شاهد حضور آقای اوباما در کمپین انتخاباتی آقای بایدن بودیم ولی باید توجه کرد که ۲ فرد در یک حزب می‌توانند عملکرد و نگرش متفاوتی نسبت به هم داشته باشند.

 

صدر ادامه داد: فراموش نکنیم که همان طور آقای اوباما در حزب دموکرات یک استثنا بود، آقای ترامپ با آن رفتار و شخصیت متفاوت نیز در بین جمهوری‌خواهان یک استثناست ولی در عین حال چه جمهوری خواهان و چه دموکرات‌ها بر سر یک سری اصول و قواعد کلی با هم اشتراک نظر دارند که حمایت از اسراییل و تامین امنیت آن یکی از همین اشتراکات است. هرچند که هرکدام از این احزاب در جزییات این مساله نیز باهم تفاوت‌هایی دارند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پیروزی بایدن می‌تواند بر سیاست خارجه ایران در قبال واشنگتن تاثیرگذار واقع شود، تصریح کرد: حتما تغییراتی ایجاد خواهد کرد و احتمال این مساله بسیار زیاد است. ما اگر یک قیاسی به این عملکرد اوباما و ترامپ در قبال ایران داشته باشیم، می‌بینیم که این رفتارها با هم ۱۸۰ درجه تفاوت دارند. اوباما خودش مبتکر شروع برجام بود و حتی استارت آن را قبل از دولت روحانی زده بود ولی بعدا دیدیم که آقای ترامپ چطوری از برجام خارج شد و حجم عظیمی از تحریم‌ها را علیه ایران جاری کرد.

 

وی افزود: آقای بایدن در ایام انتخابات مواضع مشخصی در قبال برجام گرفت و گفت که به برجام برمی‌گردد اگر ایران هم خواهان اجرای و احیای دوباره برجام باشد و لذا این احتمال وجود دارد که اتفاقات دوران آقای اوباما دوباره تکرار شده و تحریم‌ها برداشته شوند و آمریکا با حضور دوباره در برجام و لغو تحریم‌ها به نوعی بخواهد جبران خسارت کند.

 

صدر در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که مذاکرات بین ایران و آمریکا در دوران آقای بایدن تکرار شود، گفت: من فکر می‌کنم که در بحث مذاکره همان طوری که در دوران برجام شاهد بودیم، طرفین در باب این موضوع ممکن است مذاکره کنند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سطح مذاکرات بین ایران و آمریکا ممکن است از بحث برجام فراتر برود، تصریح کرد: این نکته بسیار مهمی است . اگر روند مذاکرات برای برجام به خوبی پیش برود و طرفین نسبت به هم رفتار متقابل و منصفانه داشته باشند، این اتفاق می‌تواند زمینه ساز مذاکرات درباب موضوعات دیگر در آینده شود ولی همه چیز به مساله مذاکرات برجام و اجرای برجام وابسته است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این پرسش که مجمع چه رویکردی را برای FATF و پالرمو در پیش خواهد گرفت، چراکه با اجرای کامل برجام و لغو تمام تحریم‌ها ایران امکان دسترسی به سیستم‌های بانکی جهانی را نداشته و در معاملات جهان دچار مشکلات جدی خواهد شد، گفت: متاسفانه این بحث کاملا درست است و باید گفت که اگر تمام تحریم‌ها نیز برداشته شود و در صورتی که FATF حل نشده باشد، همچنان روابط تجاری و بانکی دچار مشکل است و باید دوستان در راس مجمع به این مساله توجه جدی داشته باشند.

 

منبع: انتخاب

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر