کد خبر: 94912
A

جهش جدید ویروس کرونا / آیا جهش D۶۱۴G واکسن کرونا را بی اثر می کند؟

رکسانا مصلحی، پروفسور همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) و محقق موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا NIH گفت: در این ویروس حدود ۱۲هزار جهش ژنتیکی مشاهده شده است. در مورد اکثر این جهش‌ها، ما محققین نمی‌دانیم چه تغییری در رفتار ویروس به وجود می‌آید و فکر می‌کنیم برخی از آن‌ها تصادفی هستند و ویروس تغییر چندانی نمی‌کند. اما برخی از جهش‌ها متفاوت هستند و اخیرا یک نوع آن که در خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

جهش جدید ویروس کرونا / آیا جهش D۶۱۴G واکسن کرونا را بی اثر می کند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رکسانا مصلحی،  پروفسور همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) و محقق موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا NIH گفت: در این ویروس حدود ۱۲هزار جهش ژنتیکی مشاهده شده است. در مورد اکثر این جهش‌ها، ما محققین نمی‌دانیم چه تغییری در رفتار ویروس به وجود می‌آید و فکر می‌کنیم برخی از آن‌ها تصادفی هستند و ویروس تغییر چندانی نمی‌کند. اما برخی از جهش‌ها متفاوت هستند و اخیرا یک نوع آن که در مصاحبه قبلی به آن اشاره کردم خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: این جهش در ژنی پیدا شده بود که کد درست شدن پروتئین S یا Spike را روی سطح ویروس می‌داد.   این پروتئین کمک می‌کند که ویروس وارد سلول بشود. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داد که کروناویروس‌هایی که این جهش در آن‌ها انجام شده است، پروتئین‌های روی سطحشان هم مقاوم‌تر هستند و هم تعداد بیشتری هستند، این یعنی ویروس‌ها راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند وارد سلول بشوند. از سه ماه پیش آزمایشات دیگری هم انجام شد که نشان می‌داد، ویروسی که این نوع جهش را دارد در شرایط کنترل شدۀ آزمایشگاهی ۱۰ برابر کاراتر و موثرتر می‌تواند وارد سلول بشود.

مصلحی توضیح داد: اسم این جهش D۶۱۴G است، این اسم در واقع یک آدرس است. یعنی در نقطه شماره ۶۱۴ در آن پروتئین به جای این که یک اسید آمیده (D (Aspartate باشد بخاطر جهش ژنتیکی یک  (G (Glycine قرار گرفته است. همینطور مشاهده شده است که این ویروس جهش یافته G سریع‌تر از آنچه انتظارش می‌رفت توانست  نوع غالب این ویروس بشود و در بسیاری از مناطق دنیا از جمله اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا این نوع جهش یافته ویروس الان نقطه مرکزی پاندمی است.

او ادامه داد:  هنوز تاثیر این نوع جهش روی مسیر پاندمی مشخص نیست، اما ما باید نگران این جهش یا جهش‌های دیگر در آینده باشیم. شاید قابلیت جهش ژنتیکی بیشتر از تصورات ما باشد و ویروس بتواند از واکسن‌ها فرار کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر