کد خبر: 94958
A

این زوج واکسن کرونا را کشف کردند/ عکس

پزشکان «اوگور شاهین» و «اوزلم توئرِسی» که علاقه وافری به تحقیقات پزشکی دارند، زن و شوهری در پس تولید واکسن کووید ۱۹ هستند که می‌تواند جهان را تغییر دهد.

این زوج واکسن کرونا را کشف کردند/ عکس

به گزارش دیده بان ایران؛ پزشکان «اوگور شاهین» و «اوزلم توئرِسی» که علاقه وافری به تحقیقات پزشکی دارند، زن و شوهری در پس تولید واکسن کووید 19 هستند که می تواند جهان را تغییر دهد.

شاهین، این پزشک «متواضع» 55 ساله مدیر اجرایی «بیو ان تک» یک شرکت بیوتکنولوژی آلمان است و همسرش اوزلم توئرِسی 53 ساله از اعضای هیئت مدیره است.

مسابقه جهانی برای تولید واکسن کرونا امروز به شکل سریعی پیش می رود. این درحالیست که شرکت های داروسازی «فایزر» و «بیو ان تک» ادعا کردند که واکسن آنها 90 درصد موثر است.

پروفسور اوگور شاهین استاد ایمونولوژی در دانشگاه «ماینز» آلمان است او در سال 1965 در ترکیه متولد شد.

وی در بیمارستان های آموزشی کلن و هامبورگ کار می کرد؛ جایی که در اوایل کار آکادمیک خود با توئرسی ملاقات کرد. تحقیقات پزشکی و انکولوژی به یک علاقه مشترک میان این دو منتهی شد.

توئرسی دختر یک پزشک ترکیه ای که به آلمان مهاجرت کرده بود، یک بار در مصاحبه ای گفت که حتی در روز عروسی شان، زمانی را صرف کارهای آزمایشگاهی کردند.

این زوج در سال 2008 با هدف پیگیری طیف وسیع تری از ابزارهای ایمن درمانی سرطان، بیو ان تک را تاسیس کردند. بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» 55 میلیون دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرده است.

همکاران شاهین او را مردی آرام و سنجیده توصیف می کنند که از بررسی ارزش سهام شرکت پرهیز می کند و علاقه بیشتری به خواندن مجلات علمی دارد.

شرکت آمریکایی و چند میلیتی فایزر و شرکت آلمانی «بیو ان تک» روز دوشنبه اعلام کردند که واکسن احتمالی توسعه داده شده توسط آنها در محافظت در برابر بیماری کووید 19 بیش از 90 درصد موثر بوده است.

براساس نتایج مقدماتی، در مرحله سوم آزمایش بالینی دو دوز از این واکسن احتمالی بر روی داوطلبان آزمایش شده است و این افراد هفت روز بعد از دریافت دوز دوم و 28 روز بعد از تزریق دوز اول در برابر ویروس کرونا محافظت یافته اند.

«آلبرت بوورلا»، رئیس و مدیر اجرایی شرکت فایزر با انتشار یک اعلامیه گفت: «نخستین نتایج از مرحله سوم آزمایش واکسن کووید19 شواهد اولیه را در مورد توانایی این واکسن در جلوگیری از ابتلا به کووید19 فراهم می ‌سازد.»

رئیس این شرکت افزود: «ما برای دست یافتن به پیشرفت بسیار مورد نیاز مردم در سراسر جهان یک گام بسیار بزرگ نزدیک‌ تر شده ایم تا در پایان بخشیدن به این بحران جهانی کمک کنیم.»

بوورلا ادامه داد: «ما در زمانی به این نقطه عطف اساسی در برنامه توسعه واکسن می ‌رسیم که جهان به شدت به آن نیاز دارد.»

فایزر و «بیو ان تیک» نخستین شرکت ‌های داروسازی اند که اطلاعات گسترده ای در مورد مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن احتمالی کرونا منتشر کرده اند. این شرکت ‌ها گفته اند که نگرانی جدی ای در مورد مصون بودن این واکسن وجود ندارد و در تلاش اند که در ماه جاری در امریکا مجوز استفاده اضطراری این واکسن را دریافت کنند.

دو شرکت نامبرده گفته اند که براساس پیش ‌بینی ‌ها می ‌توانند در سال 2020 تا 50 میلیون دوز از این واکسن را برای جهان تولید کنند و در سال 2021 نیز قادر به تولید 1.3 میلیارد دوز دیگر خواهند بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر