کد خبر: 95069
A

۱۰ اقدام احتمالی ترامپ تا پایان دوره ریاست جمهوری

رسانه ها مدعی هستند جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده است اما به باور تحلیلگران، حدود 70 روز برای ترامپ کافیست تا در کاخ سفید به هر اقدامی دست بزند. وب‌سایت هیل درباره ده سناریو را که ترامپ احتمالاً در پیش خواهد گرفت نوشته است.

۱۰ اقدام احتمالی ترامپ تا پایان دوره ریاست جمهوری

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سایت هیل در مطلبی به قلم "آرون سالامان" نوشت: از امروز تا روز برگزاری مراسم تحلیف باید منتظر چه اقداماتی از سوی دونالد ترامپ باشیم؟ برخی از سناریوهای احتمالی به وسیله "پروژه شفافیت انتقال" تبیین شده اند و برخی دیگر نیز سناریوهایی منطقی هستند که احتمال رخداد آنها اندک نیست. در ذیل به 10 سناریو که ممکن است در 11 هفته آینده رخ دهد می‌پردازیم:

1. مانع‌تراشی در برابر نتیجه انتخابات تا میانه ژانویه سال 2021

تمسک به دادگاه‌ها برای پیگیری شکایات و حقوق اهمال‌شده یکی از اختیارات رئیس‌جمهور است و نباید آن را غیر قانونی و حتی نادرست پنداشت. اما در روزهای پس از انتخابات، تعداد زیادی از شکایت‌های دونالد ترامپ در دادگاه‌ها مردود شده است. ترامپ برای کامیابی در دادگاه‌ها باید شواهدی قابل دفاع و مستدل عرضه کند -- اقدامی که تا کنون شاهدش نبوده ایم. البته با توجه به احتمال فراوان عبور جو بایدن از 300 رأی الکترال (درحالی‌که تنها به 270 رأی نیاز دارد)، وارد کردن هرگونه ایراد حقوقی به انتخابات بعید است برای رئیس‌جمهور کنونی ثمربخش باشد. احتمال وقوع این سناریو: متوسط تا زیاد.

2. تشدید نا‌آرامی‌های سیاسی داخلی

برای ترامپ در قامت رئیس‌جمهوری که دست‌کم بخشی از شخصیت خود را در قالب سیاستمداری ماهر در واداشتن حامیانش به "اقدام" تعریف کرده است، ایجاد یا تشدید نا‌آرامی‌های سیاسی داخلی تا اواسط ماه ژانویه سال آینده موضوع جدیدی نخواهد بود. احتمال وقوع این سناریو: زیاد.

3. مانع‌تراشی عمیق در فرایند اداری انتقال

برای رئیس‌جمهور، تبدیل شدن به مانع -- به جای متحد -- در فرایند انتقال به دولت بایدن بسیار آسان است. با امتناع مدیر سازمان خدمات عمومی آمریکا -- منصوب‌شده از سوی ترامپ -- از کمک به آغاز فرایند انتقال، نشانه‌های این سناریو همین حالا هم قابل مشاهده است. احتمال وقوع این سناریو: بسیار زیاد.

4. ایجاد یک بحران سیاسی بین‌المللی واقعی یا تخیلی

"پروژه شفافیت انتقال،" این وضع را "سناریوی دم تکان دادن سگ" نامیده است. گرچه ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد، درک منفعت آن برای ترامپ دشوار است. شاید ترامپ بخواهد به تنها رئیس‌جمهوری بدل شود که در زمان خروج از کاخ سفید، لقب "اردک لنگ" را یدک نکشد و مانع از نابودیایالات متحده به وسیله یک نیروی خارجی شود. در شکلی عملگرایانه‌تر، شاید این اتفاق به دلیل تلافی شخصی و سیاسی محبت‌های دولت‌های خارجی در قالب کمک به وقوع کودتا، مأموریت‌ها و نظایر آن رخ دهد. احتمال وقوع این سناریو: اندک تا متوسط.

5. عفو بسیاری از افراد

البته عبور از رکورد باراک اوباما -- رئیس‌جمهور پیشین آمریکا -- در این حوزه به پشتکار فراوان و پر کردن چندین‌باره جوهر خودکار نیاز دارد. در میان 10 رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، 300 مورد عفو اوباما از انتخابات سال 2016 تا تحلیف ترامپ ثبت شد که 8 برابر رکورد دومین رئیس‌جمهورِ پرکار در این حوزه محسوب می‌شود. اوباما در 7 سال و 10 ماه نخست حضورش در کاخ سفید تنها 8 بار از اختیار عفو خود استفاده کرده بود. حالا با احتساب این رکورد خارق‌العاده آیا ترامپ هم می‌تواند به چنین اقدامی دست بزند؟ بدون شک. عفوها گرچه به ندرت مبنایی ایدئولوژیک دارند، در دنیای سیاست اغلب مفهومی مالی دارند. هر عفو می‌تواند پس از دوران ریاست جمهوری ترامپ برای او و خانواده‌اش به یک منبع سود تبدیل شود. احتمال وقوع این سناریو: بسیار زیاد.

6. ثروتمند(تر) شدن

اگر عفو کردن افراد اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، احتمال ثروت‌اندوزی از آن هم بیشتر است. حتی یک رئیس‌جمهور که برای توصیفش از عبارت "اردک لنگ" استفاده می‌شود، منبع عظیمی از قدرت را در چنته دارد. فردی که بخواهد از این قدرت و نفوذ در مقام رئیس‌جمهور ایالات متحده برای حصول توافق‌های تجاری فردی و خانوادگی به جای نوشتن کتاب و خاطرات در دوران بازنشستگی بهره‌برداری کند، در هفته‌های آتی برای دستیابی به این هدف فرصت‌های فراوانی در اختیار خواهد داشت. دشوار است تصور کنیم ترامپ برای دستیابی به سود آنی و یا فراهم کردن زمینه کسب سود در آینده دست به اقدامی در این حوزه نزند. احتمال وقوع این سناریو: بسیار زیاد.

7. استفاده غیر قانونی از برند رئیس‌جمهوری

ترامپ به عنوان فردی که خودش را همیشه یک "سازنده برند" معرفی کرده است، می‌تواند هنگام خروج از کاخ سفید در قیاس با زمانی که به آن وارد شد، یک برند شخصی و حرفه‌ای قدرتمندتر را در برخی محافل در اختیار داشته باشد. در عصر معاصر، تمامی رؤسای جمهور پس از پایان دوران حضورشان در کاخ سفید به شکلی ملموس و قابل ملاحظه از برندهای خود منتفع شده اند. حالا پرسش این است که آیا دونالد ترامپ درزمان باقیمانده حضورش در کاخ سفید هم می‌خواهد از مزایای این برند برخوردار شود؟ این امتیاز می‌تواند به اشکال مختلفی نظیر استفاده غیر قانونی از نام و امضای رئیس‌جمهور ایالات متحده ("همبرگر کاخ سفید" را تصور کنید)، یا راه‌اندازی کسب و کارهای جدید در زمان حضور در کاخ سفید (راه‌اندازی "رسانه و شبکه تلویزیونی ترامپ" را از فراز بالکن کاخ سفید تصور کنید) نمایان شود. احتمال وقوع این سناریو: متوسط تا زیاد.

8. نابود کردن پرونده‌ها

هیچکس نمی‌داند رئیس‌جمهور در زمان زمامداری‌اش چه پرونده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند. بسیاری از این پرونده‌های تأییدشده، بخشی از کتابخانه شخصی رئیس‌جمهور را پس از بازنشستگی تشکیل می‌دهد و بخشی از آنها هم به طور قطع و یقین نابود می‌شود. می‌توان تصور کرد که ترامپ مالک دارایی‌هایی نظیر پرونده‌های فیزیکی، صدا‌ها و فیلم‌های ضبط‌شده و فایل‌های الکترونیک است که مایل به عرضه آنها نیست. باز هم تأکید می‌کنیم که او اولین و آخرین رئیس‌جمهوری نخواهد بود که پرونده‌ها را پیش از ترک قدرت نابود می‌کند. اما اینکه حجم پرونده‌های نابودشده چقدر خواهد بود، به تصور شما بستگی دارد. احتمال وقوع این سناریو: زیاد.

9. تداوم صدور احکام حکومتی

گرچه تصور عموم بر آن است که ترامپ احکام حکومتی زیادی صادر کرده است، این برداشت صحیح نیست. ترامپ تا کنون 193 حکم حکومتی نوشته است که با متوسط 47.8 حکم در سال برابری می‌کند. حالا این ارقام را با 80 حکم حکومتی سالانه برای جیمی کارتر و 225 حکم سالانه وودرو ویلسون، 242 حکم سالانه هربرت هوور و 307 حکم گیج‌کننده فرانکلین دلانو روزولت مقایسه کنید. از آنجایی که رؤسای جمهور می‌توانند تا لحظه پایانی حضورشان در کاخ سفید احکام حکومتی صادر کنند، قابل لمس است که ترامپ هم در هفته‌های آتی از این اختیار برای اعمال قدرت به‌کرات استفاده کند. احتمال وقوع این سناریو: متوسط تا زیاد.

10. امتناع از ترک کاخ سفید

این سناریو هر اندازه عجیب و شرم‌آور هم که باشد، به خوراک مطلوبی برای شبکه‌های اجتماعی بدل شده است. وضعیت به لحاظ حقوقی ساده است. اگر ترامپ کاخ سفید را در موعد مقرر ترک نکند، قطعاً از قانون تخطی کرده و برای خارج کردنش از کاخ اقدامات مقتضی در دستور کار قرار خواهد گرفت. تصور حضور شبه‌نظامیان مسلح اطراف کاخ سفید برای کمک به باقی ماندن رئیس‌جمهورِ محصورشده در قدرت، بیشتر مناسب فیلم‌های تلویزیونی است تا واقعیت. حتی خشم هم دامنه توجه و بازه زمانی محدودی دارد و با در نظر گرفتن رخدادهای سال 2020 تا امروز، تا ژانویه سال آینده راه بسیار درازی باقی مانده است. احتمال وقوع این سناریو: بسیار اندک.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر