کد خبر: 95148
A

جلال میرزایی: با شکست ترامپ، سناریوی رئیس‌جمهور نظامی بر باد رفت

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از رفتارها در کشور از سوی مسئولان گفت: دستگاه های امنیتی باید عقبه مطالبی که بعضاً برخی بیان می‌کنند را رصد کنند زیرا بعضی از مطالب مشابه اموری است که در اتاق‌های فکر رژیم صهیونسیتی تدوین می‌شود.

جلال میرزایی: با شکست ترامپ، سناریوی رئیس‌جمهور نظامی بر باد رفت

به گزارش دیده بان ایران؛ جلال میرزایی درباره این که پس از پیروزی «جوبایدن» در انتخابات آمریکا، گمانه‌زنی‌های مطرح می‌شود که شاید مسیرهایی برای برداشتن تحریم‌ها باز شود اما عده‌ای در این میان به دولت حمله می‌کنند، گفت: جریانی که این روزها بیم از خیلی از اتفاقات مثبت در کشور دارند، در ۲ الی ۳ ماه اخیر که تنور انتخابات در آمریکا داغ شده بود و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد احتمال برد جو بایدن زیاد است، از همان زمان در جامعه به مخاطبان تلقین کردند که منشاء مشکلات فعلی مذاکره و برجام است و اگر بازهم این اتفاق رخ دهد، مشکلات بیشتر و بیشتر خواهد شد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این اشخاص تبلیغات گسترده‌ای در فضای مجازی، نشریات و خبرگزاری‌ها انجام دادند که ترامپ رئیس‌جمهور است، ادامه داد: اما دیدیم آن چیزی که انتظار نداشتند اتفاق افتاد و داستان به گونه دیگری رقم خورد.

وی با بیان این‌که این جریان به خوبی موضع دولت را می‌شناسد، گفت: این افراد می‌دانند که دولت به خاطر منافع و معیشت مردم دست به هر اقدامی می‌زند و حتی رئیس‌جمهور هم گفت نباید فرصت‌سوزی کرد، بنابراین باید از هر فرصتی که پیش آمده و خواهد آمد، بتوانیم بهره‌برداری کنیم اما این جریان نمی‌خواهد و راغب نیست این اتفاق بیفتد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: سال ۹۷ ترامپ از برجام خارج شد؛ به تبع آن درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرد، عدم پیوستن به FATF باعث شد که بانک‌های کشور بیش از قبل تحت فشار قرار بگیرند و این موجب داد و ستدهای منفی شد؛ اما این‌ها در تبلیغات‌شان نامی از تحریم نبردند و بالعکس آن چیزی که رویش کار کردند، این بود که دولت عامل به وجود آمدن این وضعیت است، تحریم و آمریکا نقشی ندارد و تمامی این ضعف‌ها و مشکلات به ناکارآمدی دولت باز می‌گردد!

وی با بیان این که جالب است این جریان به محض این‌که مشاهده می‌کند امیدی در جامعه ایجاد می‌شود به دنبال پمپاژ ناامیدی  می‌رود، عنوان کرد: طی هفته‌های اخیر که این احتمال قوت گرفت که بایدن رئیس‌جمهور است، شروع کردند به مطرح کردن برخی از مطالب مانند اینکه جریان غرب‌گرا نگاهش به بیرون است و تلاشی برای رفع مشکلات نمی‌شود.

میرزایی ادامه داد: بسیار جالب است درحالی که جامعه و فعالان اقتصادی مقداری به آینده امیدوار شدند و بازار مثبت شد، این جریان می‌آید و می‌گوید، بایدن تحریم‌ها را بیشتر می‌کند و این‌ خود دولت است که پول‌ها و دلارها جمع کرده  است!

وی ادامه داد: تا قبل از اتفاقات اخیر این جریان فکر می‌کرد باتوجه به تحلیل‌هایی که انجام داده است، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود و با توجه به این امر، انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ماه سال آینده درون‌جناحی و بین خود اصولگرایان باشد. اما امروز  احساس می‌کنند با آن چیزی که رخ داده این احتمال وجود دارد که دولت بتواند از این فرصت استفاده کند و یک رضایت نسبی بین مردم به وجود بیاورد، بنابراین دنبال راه حل هستند تا این اتفاق نیفتد و آن پروژ‌ه‌هایی که تعریف کرده‌اند را بدون هیچ مانعی به نتیجه برسانند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این‌که برخی‌ها با امید به انتخاب ترامپ و افزایش تنش‌ها از نظر سیاسی گوشه‌چشمی به انتخابات ۱۴۰۰ داشتند و با انتخاب بایدن این رویا را بر باد رفته مشاهده می‌کنند، بیان کرد: جریانی که از آن سخن می‌گوییم مدتی روی  یک پروژه کار کردند، مبنی بر این چون ترامپ ماندگار خواهد شد و این احتمال وجود دارد در منطقه تنش صورت گیرد، بنابراین باید یک رئیس‌جمهور نظامی زمام امور کشور را در دست بگیرد، اما این اتفاق نیفتاد.

وی خاطر‌نشان کرد: دوستان مدت‌ها نظر بسیاری از نخبگان در فضای مجازی را در رابطه با فوائد و آثار مثبت رئیس‌جمهور نظامی منتشر می‌کردند و می‌گفتند که یک رئیس‌جمهور نظامی می‌تواند اوضاع را بهبود بخشد اما این فرضیه با اقبال عمومی مواجه نشد و نتوانستند این را جا بیندازند.

وی افزود: امروز هم که انتخابات آمریکا نتیجه‌اش روشن شده، آن سناریویی که انتظارش را داشتند، نگرفت، بنابراین به جای اینکه در این شرایط به فکر معیشت مردم باشند، کارهای دیگری انجام می‌دهند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از تندروی‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد، گفت: در ماه‌های اخیر که این جریان خاص مجلس را در دست گرفت، شاهد بودیم بسیاری شعار معیشت مردم را می‌دادند، اما امروز کارهایی می‌کنند و توئیت‌های می‌زنند که مشخص نیست چه کاری می‌خواهند انجام دهند و بیشتر به مسائلی دامن می‌زنند که شاید به ضرر جامعه باشد!

وی با بیان این‌که تعجب می‌کنم این افراد تا دیروز شعار حل مشکلات معیشتی را می‌دادند اما با انتخاب بایدن حرف‌های دیگری سر می‌دهند، گفت: همان طور که انتخاب بایدن روی چین، ژاپن، روسیه، عربستان و امارات تاثیر گذاشته روی ما هم تاثیر گذاشته و می‌گذارد، اما می‌توانیم با انجام یکسری اقدامات قبل از اینکه وی رسما کارش را آغاز کند، تصمیماتی بگیریم که به نفع مردم باشد.

میرزایی خاطرنشان کرد: جا دارد مجلس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلساتی را با همه کارشناسان نه فقط طیفی که معتقد است برجام منشاء مشکلات اقتصادی کشور است، برگزار کند و ابعاد و تاثیرات انتخاب بایدن بر ایران را بسنجد.

وی با اشاره به این که بایدن گفته بود به برجام باز خواهد گشت، اظهار داشت: چنین نظری یک فرصت برای ما است، ما باید چیزهای مثبت را به جامعه منتقل کنیم تا بازارها فروکش کند و مردم امیدوار شوند؛ اما مطالبی گفته می‌شود که مغایر با بهبود معیشت مردم است. مثلا چرا باید بیایند بگویند که بایدن مثلا ۵ سال پیش در فلان جلسه صحبتی را کرده است و تیتر کنیم!

وی گفت: بایدن در ارتباط با ایران موضع‌اش مشخص است، مشکلاتی هم که با ما در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی دارد مشخص است، ما باید ببنیم چگونه می‌توانیم اختلافات را در عین حفظ منافع ملی، کم و مدیریت کنیم.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ۲ سال اخیر که ترامپ از برجام خارج شد؛ به تنش‌ها دامن زده شد و تحریم‌ها افزایش پیدا کرد و آثارش را بر معیشت مردم مشاهده کردیم بنابراین راه این است که ضررها را کم کنیم.

وی تاکید کرد: این جریان به جای این که پیگیری کند و ببینند این نارضایتی‌ها از کجا مدیریت می‌شود و نشأت گرفته است و  دغدغه‌شان  مردم، مصالح کشور، نسل آینده، توسعه کشور که در رقابت منطقه‌ای در حال عقب افتادن است، باشد، هنرشان این است که  مشکلات را به  سمت اصلاح‌طلبان و دولت سوق دهد!

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: عاقلانه‌ است در این شرایط همه مسائل دیده شود و از نگاه جناحی افراطی دوری شود و از اقداماتی که مغایر منافع ملی است و چالش برای کشور ایجاد می‌کند  بپرهیزیم.

وی با تاکید بر این‌که برخی از گفته‌ها  که توئیت می‌شوند و یا سخنانی که بعضی‌ها عنوان می‌کنند، ایده خودی نیستند، عنوان کرد:  اگر  کسی که دغدغه منافع ملی داشته باشد این گونه رفتار نمی‌کند؛ به نظرم دستگاه‌های امنیتی باید عقبه مطالبی که بعضاً برخی بیان می‌کنند را رصد کنند زیرا بعضی از مطالب مشابه سناریوهایی است که در برخی اتاق فکرهای رژیم صهیونسیتی تدوین می‌شود. 

میرزایی درباره حمله شخص ظریف بعد از پیروزی بایدن گفت: عجله نکنیم آقای ظریف موضع درست گرفته است، ایشان گفتند  آینده توافق هسته‌ای و مسائل دیگر بستگی به رفتار و اقدامات آمریکا دارد، بنابراین باید از کارهای بی‌حساب و کتاب که موضع مشخصی ندارد فاصله بگیریم تا آینده کشور را به خطر نیندازیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر