کد خبر: 95201
A

موضع سیدمحمد خاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 چیست؟

محمدرضا تابش: انتخابات ریاست‌جمهوری یک مساله داخلی است و خیلی مولفه‌های بیرونی در آن تاثیرگذار نیست. ما در ایران دارای 2 حزب مهم و اساسی هستیم که مردم در انتخابات‌های مختلف، بیش از همه با کاندیداهای این دو گروه آشنا هستند و به آنها رای می‌دهند اما باید به این نکته توجه داشت که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ایران، تابع منافع ملی هستند.

موضع سیدمحمد خاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 چیست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشت به پایان رسید. ایرانی‌هایی بودند که روزها با دقت انتخابات آمریکا را دنبال می‌کردند و حالا باید آمریکایی‌ها هم به انتخابات ایران خیره شوند تا بدانند رئیس‌جمهور بعدی ایران چه فردی است. آمریکایی‌ها می‌دانند اگر اصولگرایان در انتخابات پیروز شوند، مذاکره با ایران سخت‌تر می‌شود و البته درباره آخرین خبرها از کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات گفت‌وگو هایی انجام شده است. در همین راستا «آرمان ملی» با محمدرضا تابش نماینده مجلس دهم به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:
تــصور می‌کنـــید بــا توجه به انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، امکان دارد دولت بعدی ایران وارد مذاکره با آمریکا نشود و اصلا انتخابات ایران برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد؟
انتخابات ریاست‌جمهوری یک مساله داخلی است و خیلی مولفه‌های بیرونی در آن تاثیرگذار نیست. ما در ایران دارای 2 حزب مهم و اساسی هستیم که مردم در انتخابات‌های مختلف، بیش از همه با کاندیداهای این دو گروه آشنا هستند و به آنها رای می‌دهند اما باید به این نکته توجه داشت که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ایران، تابع منافع ملی هستند. این دو جریان با وجود اختلاف‌های زیادی که در بعضی مسائل با یکدیگر دارند اما در مسائل کلی نظام مانند یکدیگر فکر می‌کنند. به نظر من انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خیلی نمی‌تواند در انتخابات ایران هم تاثیرگذار باشد چراکه انتخابات کشور ما دارای قواعد و شرایط خاص خودش است. برگزاری انتخابات در ایران بستگی به این دارد که حاکمیت چگونه می‌خواهد پذیرای اقبال عمومی و رای مردم باشد.
فــکر می‌کـــنید شورای نگهبان کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلبان را برای انتخابات تاییدصلاحیت کند؟
اگر شورای نگهبان از همه طیف‌های موجود در انتخابات افرادی را تاییدصلاحیت کند و مردم احساس کنند که کاندیداهایی از حزب‌های گوناگون در عرصه انتخابات وجود دارد و وعده‌هایی که در انتخابات بیان می‌شود، قابلیت اجرائی دارد، مطمئن باشید که میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش خواهد داشت اما مردم ایران مدت‌هاست که سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند و زیر سخت‌ترین فشارهای اقتصادی هستند. با درنظرگرفتن تمام این مشکلات هر فردی که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود، باید برای حل مشکلات مردم برنامه‌هایی را ارائه دهد که قابلیت اجرا شدن داشته باشد.
نمی‌توان کتمان کرد که فشارهای اقتصادی بر مردم سبب نارضایتی‌هایی شده است. چه عواملی را باعث به‌وجودآمدن این وضعیت می‌دانید؟
مشکلاتی که کشور سال‌هاست با آن درگیر است به دو عامل مهم بستگی دارد؛ اولین مساله که کشور مدت‌هاست از آن رنج می‌برد، اصلاح ساختار درون کشور است و وفاق ملی برای اینکه ساختار درون را اصلاح کنیم، وجود ندارد. مورد بعدی که باعث به وجود آمدن مشکلات در داخل کشور شده، کارآمدی درون بخش‌های مختلف است. مجموعه قوای درون کشور باید از تمام کارآمدی خود برای حل مشکلات کشور استفاده کنند. عامل دومی که باعث افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم شده، نحوه تعامل ایران با جهان است. در حوزه تعامل دارای مشکلات عدیده‌ای هستیم به‌ویژه اینکه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ارتباط ایران با کشورهای دیگر دچار مشکلات فراوانی شد. در چنین شرایطی روابط ایران باید با تمام کشورهای دنیا به‌ویژه منطقه خاورمیانه بهبود پیدا کند. سال‌هاست که در تعامل‌ها خود دچار ضعف‌های اساسی هستیم و البته در دولت آقای‌روحانی این روابط تا حدودی بهبود پیدا کرد اما با رسیدن دونالد ترامپ به کاخ سفید و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، این روابط به کمترین حد خود در سال‌های قبل رسید. اگر این دو عامل رعایت شود، آن وقت می‌توانیم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را باشکوه برگزار کنیم. مردم ما با توجه شرایط خاصی که در جامعه وجود دارد باید با یک روزنه امیدی در جامعه روبه‌رو شوند تا در انتخابات شرکت کنند. نکته آخر من درباره موضوع انتخابات این است که انتخابات ایران و آمریکا را نباید به همدیگر گره بزنیم. برخی در فکر خودشان انتخابات ایران را با انتخابات آمریکا گره می‌زنند، اما این مساله شاید خلاف منافع ملی باشد بنابراین باید از انجام آن جلوگیری شود.
شما با توجه به اینکه ارتباط نزدیکی با اصلاح‌طلبان دارید، از برنامه‌های کاندیداهای این جریان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خبر دارید؟
شورای عالی اصلاح‌طلبان مدت‌هاست که فعالیت چندانی ندارند اما احزاب اصلاح‌طلب در حال فعالیت هستند تا برنامه‌های خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه بدهند. آخرین خبرها حاکی از آن است که تعدادی از احزاب قوی اصلاح‌طلب قصد دارند برنامه‌هایی را که برای انتخابات دارند به مردم عرضه کنند و اگر مردم هم از برنامه‌های آنها حمایت کردند، آن وقت کاندیداهای خود را معرفی کنند. البته تمام این موضوعات بستگی به این دارد که مجموعه نهادهای ذیربط از شرکت کردن کاندیداهای مختلف برای انتخابات حمایت می‌کند.
رئیس دولت اصلاحات واکنش یا توصیه‌ای درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 داشته‌اند؟
رئیس دولت اصلاحات تاکنون درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هیچ موضعی نداشته‌اند و البته ایشان فعلا هم در رابطه با انتخابات صحبتی نمی‌کنند.
با توجه به اینکه برخی خبرها حاکی از آن است که رئیس شورای شهر تهران قصد دارد از طریق حزب کارگزاران در انتخابات 1400 شرکت کند. از آخرین موضع حزب کارگزاران برای معرفی کاندیداهایشان اطلاع دارید؟
حزب کارگزاران نسبت به دیگر احزاب فعالیت بیشتری را برای انتخابات 1400 دارند. از طرف آقای مرعشی درباره انتخابات صحبت شد و گفتند که برای انتخابات 1400 می‌خواهند برنامه ارائه کنند و به بنده گفتند که کاندیداهای بالقوه‌ای هم دارند ولی خود ایشان گفتند که هنوز به گزینه‌های موردنظرشان حاضر به پذیرش کاندیداتوری نشده‌اند و از سوی دیگر هم تایید یا ردصلاحیت‌های شورای نگهبان و معیارهایی که قانون اساسی مشخص کرده و تفکری که بر نهادهای نظارت حاکم است موضوع بسیار مهمی است. نظارت شورای نگهبان بسیار موضوع مهمی که باید مورد ملاک و سنجش قرار بگیرد.
با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه وجود دارد حضور مردم در انتخابات 1400 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من پیش‌بینی نمی‌کنم که مردم در انتخابات 1400 حضور باشکوهی داشته باشند. در انتخابات مجلس اسفند 98 هم بعضی دلسوزان تذکر دادند اما مشاهده کردیم که حضور مردم در انتخابات بسیار پایین بود. در تهران فقط 20 درصد در انتخابات شرکت کردند و البته در کل ایران نزدیک به 42 درصد بود که کاملا مشخص بود که مردم از شرایط جامعه ناراضی هستند.

منبع: آرمان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر