کد خبر: 95354
A

استرالیا در حال ساخت یکی از بزرگ‌ترین باتری‌های جهان است

جایگزینی انرژی‌های پاک با سوخت‌های فسیلی اقدامی است که بسیاری از کشورها در پی انجام آن هستند. استرالیا در همین راستا تصمیم گرفته با همکاری شرکت تسلا باتری غول‌پیکری بسازد تا برق منطقه ویکتوریا را تامین کند.

استرالیا در حال ساخت یکی از بزرگ‌ترین باتری‌های جهان است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یکی از چالش‌هایی که پیش روی کشورهایی قرار دارد که می‌خواهند سوخت خود را از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر دهند، نحوه ذخیره کردن انرژی است. کشورهای زیادی در تلاش‌اند تا بتوانند از انرژی‌های پاک استفاده کنند و ذخایر خود را هدر ندهند. چند کشور نیز تاکنون موفق به افزایش استفاده از انرژی‌های پاک در صنعت شده‎‌اند؛ اما این نگرانی هنوز برای بسیاری از کشورها باقی مانده که چطور می‌توانند انرژی‌های پاک را که ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند به جای روش‌های قدیمی بنشانند. این تلاش‌ها همچنان نیز ادامه دارد.

 به نقل از «Digital Trends»، استرالیا در اقدامی تصمیم به ساخت باتری غول‌پیکری گرفته تا بتواند در مسیر استفاده از انرژی‌های پاک گام عظیمی بردارد؛ اما استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز خود با مشکلاتی رو‌به‌روست. ممکن است منابع برخی از این انرژی‌ها دائمی و مداوم نباشند.

در حال حاضر منطقه ویکتوریای استرالیا متکی به سوخت زغال‌سنگ در نیروگاه‌هایی است که در طول روزها و فصول متمادی انرژی تولید می‌کنند؛ اما دولت می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ حداقل تا ۵۰ درصد از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند و برای این منظور به زیرساخت انرژی احتیاج دارد که راهی برای ذخیره انرژی تولیدشده توسط خورشید، باد یا سایر منابع تجدیدپذیر است و ممکن است فقط در شرایط خاص کار کند.

به همین دلیل است که منطقه ویکتوریا در حال ساخت یکی از بزرگ‌ترین باتری‌های جهان به نام Victorian Big Battery Megapack است. این باتری به اندازه یک زمین فوتبال خواهد بود و ۴۵۰ مگاوات ساعت فضای ذخیره‌سازی با حداکثر ۳۰۰ مگاوات را فراهم می‌کند. این باتری‌ها ۲ برابر ذخیره انرژی نیروگاه Hornsdale Power Reserve  در جنوب استرالیاست. این کمپانی باتری غول‌پیکر دیگری ساخته بود که سال ۲۰۱۸ خبرش در سراسر دنیا پیچید.

شرکت Neoen این باتری غول‌پیکر را با همکاری شرکت تسلا خواهد ساخت. این شرکت متخصص ساخت باتری از طریق توسعه ماشین‌های الکتریکی است. در صورتی که شبکه‌های الکتریکی محلی ناپایدار شود، این باتری از پشتیبانی خودکار خود استفاده می‌کند که می‌بایست از خاموشی جلوگیری کند. حال این مشکل با اضافه شدن بار شبکه ویکتوریا بیشتر شده است.

یکی از مشکلات این باتری تغییر آب‌وهوا در این منطقه و وجود تابستان‌های گرم است. استرالیا در تابستان گذشته گرم‌ترین و خشک‌ترین تابستان را پشت سر گذاشت. این موضوع باعث ایجاد فشار بیشتر روی ژنراتورهای حرارتی می‌شود که به بی‌ثباتی در شبکه برق می‌انجامد. چنین باتری‌های بزرگی می‌تواند شارژ را نگه دارد تا هنگام ناپایداری سیستم مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین مردم منطقه قادر خواهند بود با اطمینان بیشتری از برق بهره گیرند.  

 

هدف اصلی شرکت‌های سازنده این است که این باتری تا پایان سال آینده آماده شود و مسئولان منطقه ویکتوریا از آن برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی و حرکت به سمت آینده پایدار استقبال می‌کنند. لیلی د آمبروسیو (Lily D’Ambrosio) معاون وزیر انرژی، محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی در بیانیه‌ای اعلام کرده: «منطقه ویکتوریا با تامین یکی از بزرگ‌ترین باتری‌های جهان در حال برداشتن گام‌های قاطع و دور شدن از انرژی زغال‌سنگ و پذیرش فناوری‌های جدید است تا بتواند انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتری فراهم و عرضه کند.»

 

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر