کد خبر: 95453
A

فعال سیاسی اصولگرا: مهم نیست دولت جوان انقلابی، چه گرایش سیاسی دارد

یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: تقلیل دادن دولت جوان انقلابی به جناح سیاسی خاص، به شدت کج فهمی و خیانت است. گستره این بحث ایرانِ 80 میلیونی است.

فعال سیاسی اصولگرا: مهم نیست دولت جوان انقلابی، چه گرایش سیاسی دارد

به گزارش دیده بان ایران، «محمدصادق کوشکی»، چهره سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که تعریف شما از دولت جوان انقلابی چیست و این دولت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ گفت: این مفهوم، یک مفهوم دینی است بنابراین افراد حق تعریف مفهوم دینی را ندارند بلکه باید براساس شاخص‌ها و ملاک‌ها و استانداردهایی که متون دینی ما می‌گویند، چنین پدیده‌ای را تعریف کنیم. اینکه بنده یا افراد دیگر، نظرمان چیست اصلا ارزشی ندارد؛ وقتی رهبر انقلاب، چنین بحثی را مطرح می‌کنند گزاره‌ای درون دینی است. 

او افزود:  این بدین معناست که جوانی در متون دینی استانداردی دارد که امام (ره) نیز اشاره می‌کند و می‌فرمایند که آن فرد، فطرت الهی‌اش بیدار باشد، دنیاگرا نباشد در خصوص دین و ارزشهای دینی غیرتمند باشد از چارچوب‌های دینی حفاظت کند و برایش اولویت اول باشد. در عین حال اهل تفکر باشد، تفکر بر مبنای دینی. انسان منجمد فکری نباشد بلکه آزاداندیشی داشته باشد یعنی متفکر بوده و با جهان و اندیشه‌ها آشنا باشد. در عین حال توانمندی انجام کارهای مفید را داشته باشد. این مشخصات اگر در یک فرد 90 ساله بود، آن فرد مصداق جوان است.

کوشکی ادامه داد: امام (ره) شخصیتی با همین ویژگی‌ها بود. سن ایشان بالای 70 بود اما بیشترین ارتباط را با جوانان داشتند و به نوعی بخش اعظم مخاطبین ایشان، جوانان بودند. در واقع ما با یک مفهوم جوانی روبرو هستیم که الزاما سن بیولوژیک نیست یعنی نمی‌توانیم بگوییم که از 19 تا 31 سال جوان هستند چه بسا افراد دارای این سنین، ویژگی‌هایی که دین ما برای جوانان بر می‌شمرد را ندارند و چه بسا کسانی باشند که 40 سال یا 50 سال باشند و این ویژگی‌ها را دارا باشند. 

این چهره سیاسی اصولگرا اضافه کرد: شهید قاسم سلیمانی این ویژگی‌ها را داشت ولو اینکه سن او، بالای 50  سال بود. منحصر کردن این پدیده فکری در سن شناسنامه ای به شدت کج فهمی است؛ ممکن است مصداق آن کسی باشد در 19 سالگی یا 50 سالگی. اما مهم این است که این ویژگی‌ها را داشته باشد یعنی ما می‌توانیم از محسن حججی تا قاسم سلیمانی را مصداق جوان انقلابی بدانیم. 

کوشکی در پاسخ به این سوال که آیا ویژگی‌های فوق را در میان جوانان اصولگرا برای انتخابات 1400 مشاهده می‌کنید یا خیر؟ گفت: با این مشخصاتی که گفته شد در بین جوانان انقلابی، داریم حال این جوان انقلابی، چه گرایش سیاسی دارد مهم نیست یعنی ما این پدیده را به یک جناح خاص سیاسی منحصر نمی‌کنیم. در واقع جناحی کردن این ماجرا نادرست است اما خوشبختانه در بین نسل جوان کشورمان، از این دست افراد داریم از عرصه های فرهنگی گرفته تا علمی و عمرانی.

این چهره سیاسی اصولگرا درباره گلایه بسیاری از جوانان این جریان مبنی بر اینکه بزرگان اصولگرا به آنها میدان نمی‌دهند و یا به نظرات آنها توجه نمی‌شود؟ عنوان کرد: اگر نیرویی با ویژگی‌های فوق وجود داشته باشد این نیرو زایندگی دارد و برای زایندگی‌اش از کسی اجازه نمی‌گیرد، چون خداوند این اجازه را به او داده است.

 او در خصوص لزوم رفع نگرانی‌های جوانان اضافه کرد: به عنوان مثال اگر بخواهیم درب شیشه عطر را ببندیم تا بوی خوش آن منتشر نشود آن شیشه عطر نیست شیشه عطر، آن است که راه خود را پیدا کند و هیچ کس نمی‌تواند، جلوی بوی عطرش را بگیرد. نسل جوان وقتی می‌خواست انقلاب کند مگر از شاه اجازه گرفت؟ اگر قرار باشد جوانی از جایی اجازه بگیرد باید از خداوند اجازه بگیرد از اعتقاداتش اجازه بگیرد. تحول خواهی و تلاش برای بهتر شدن براساس شاخصه‌ها و استانداردهای دینی، تکلیف است. 

کوشکی بیان کرد: تقلیل دادن دولت جوان انقلابی به جناح سیاسی خاص، به شدت کج فهمی و خیانت است. گستره این بحث ایرانِ 80 میلیونی است ما اگر بخواهیم این را در خط کش جناحی بگذاریم نادرست است ما می‌گوییم انسانِ با فطرت بیدار الهی، انسانی که اهل تلاش مفید باشد و دنیا طلب و منفعت طلب نباشد و فهم عمیق از دین و دنیا داشته باشد این فرد مصداق جوان انقلابی است. بنابراین جناحی کردن بحث دولت جوان انقلابی به معنای فروکاستن و اهانت به این بحث است

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر