کد خبر: 95622
A

سید رضا اکرمی: اگر جو بایدن به برجام برگشت می گوییم الهم صل علی علی محمد و آل محمد

سید رضا اکرمی :اگر بایدن آمد و واقعا به برجام برگشت و پول ما را آزاد کرد و بانک‌های ما توانستند کار خود را انجام دهند آن‌وقت می‌گوییم «اللهم صلی علی محمد و آل محمد»

سید رضا اکرمی: اگر جو بایدن به برجام برگشت می گوییم الهم صل علی علی محمد و آل محمد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید رضا اکرمی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: چون در پنج دوره توفیق حضور در مجلس را داشتم به عنوان یک علاقه‌مند مذاکرات مجلس را پیگیری می‌کنم. تقریبا دو سوم اعضای مجلس یازدهم جدید هستند و از تجربه کمتری برخوردارند. نمایندگان این مجلس مقداری شتاب زده عمل می‌کنند و آنطور که باید و شاید به شرایط پیش آمده در اثر کرونا و تحریم توجه جدی ندارند. از سوی دیگر دولت هم سال آخر ریاست جمهوری را می‌گذراند. این عوامل دست به دست هم داده که آنطور که باید و شاید رابطه بین دولت و مجلس مناسب، قوی، هماهنگ و تنگاتنگ نباشد من حیث المجموع شرایط را برای مجلس دوره یازدهم متوسط می بینیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: در ملاقاتی که نمایندگان مجلس شورای  اسلامی با رهبر معظم انقلاب داشتند، ایشان به مجلسیون توصیه کردند که بدون تنش و تقابل، طبق قانون سخن بگویند و عمل کنید.

وی گفت: در نطق‌های میان دستور آنها می‌بینم که گاهی توهین آمیز عمل می‌کنند و برخی دولت را اصلا به حساب نمی‌آورند و کلمه بی‌دولتی را به کار می‌برند که این موضوع به مصلحت مجلس یازدهم نیست.اکرمی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و پیامدهای تصویب آن اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر نمایندگان نخستین بار است که در مجلس حضور دارند باید با مرکز پژوهش‌های مجلس و نخبگان و خبرگان در تماس و ارتباط باشند و با آنها مشورت کنند.

عضو جامعه روحانیت مبارز کشور افزود: در همین چند ماه شنیدم ۶۵ طرح به هیات رییسه مجلس ارائه شده، در حالیکه لوایح به جا مانده از مجلس قبل همین مقدار است و دولت هم از این مجلس خواسته است لوایح قبلی را بررسی کند. این ناهماهنگی و نبود ارتباط قوی و یا خدای ناکرده «کدر بودن» روابط میان مجلس و دولت باعث شده که نمایندگان به لوایح دولت توجه نکند و می‌خواهند طرح‌های خودشان بررسی شود طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یکی از همین طرحهای مجلس است.

اکرمی یادآور شد: البته متن این طرح را نخوندم ولی این طرح در شور اول تصویب شد و به کمیسیون ارجاع شد، باید ببینیم که خروجی آن چیست و بعد از تصویب باید شورای نگهبان نظر خودش را بیان کند. بعید می‌دانم  که این طرح به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برسد.

وی در پاسخ به اینکه در تحلیل منتقدان درباره عملکرد دولت فشار تحریم و شیوع ویروس کرونا تعمدا نادیده گرفته می‌شود، گفت: در این جلسه مصاحبه به عنوان سخنگوی دولت با شما حرف نمی‌زنم! بلکه به عنوان سید رضا اکرمی که ۲۰ سال سابقه نمایندگی مجلس دارد و هم اکنون شهروند عادی و امام جماعت مسجد سلمان است سخن می گویم. در رابطه با مشکلات کشور همه باید دست به دست هم دهیم تا تحریم را خنثی کنیم و گرانی و تورم را کاهش دهیم تا جهش تولید در کشور شکل بگیرد و همه باید طبق قانون و نظرات مقام معظم رهبری عمل کنیم.

 

اکرمی با بیان اینکه نمی‌توانبه تنهایی مشکلات کشور را حل کرد، افزود: هیچ کشوری را در دنیا سراغ نداریم با مشکل یا مساله‌ای مواجه نباشد مثلا در گزارشی می‌خواندم که در فرانسه ۵۷۵ هزار شرکت ورشکست شدند. پس این معضلات به ایران اختصاص ندارد بلکه دارای ابعاد بین المللی است. اینکه فردی بگوید که همه دنیا در امن، امان و رفاه است فقط ایران دچار مشکل است اشتباه است.

این فعال اصولگرا افزود: داستان فشار آمریکا هم چیز تازه‌ای نیست آمریکا در طول چهار دهه گذشته جنگ و تحریم را بر ما تحمیل کرده است و ترامپ هم که احمق‌ترین رییس جمهوری آمریکا است از برجام خارج شد و فشارها را تشدید کرد که این موضوعات بر کشور اثر روانی و عملی دارد.

وی ادامه داد: با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نرخ ارز و سکه افت کرد. این موضوع نشان می‌دهد که این مساله ریشه‌ای روانی و سیاسی دارد نه اقتصادی. باید در داخل کشور بر اساس رهنمودهای قرآان سراغ «علیکم انفسکم»، جبران خسارت‌ها و اقتصاد مقاومتی که رهبری فرمودند، برویم.

با مثلث همت، حمیت و حمایت مشکلات را کاهش دهیم

اکرمی با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ کشور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۱۴ کشور با جمعیتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر همسایه است و این ظرفیت اقتصادی بزرگی است. و حتما می‌توانیم مشکلات را کاهش دهیم به شرط اینکه همت و حمیت داشته باشیم و دیگر اینکه همدیگر را حمایت کنیم. براساس مثلث همت، حمیت و حمایت می‌توانیم مشکلات را کاهش دهیم.

این فعال سیاسی گفت: اخیرا گزارش دادند در تامین لوازم خانگی نیازی به خارج نداریم اما عده ای قاچاق و گروهی سوء استفاده می‌کنند. اصناف باید انصاف را رعایت کنند و تولید داخلی باید مورد احترام قرار گیرد.

وقتی خودمان انصاف نداشته باشیم...

اکرمی ادامه داد: به تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کردند قیمت تولید و فروش خود را ۱۰ درصد پایین بیاورند اما کمتر کسی حاضر شد مراعات کند. از خرده فروش و عمده فروش و از شرکت‌های دولتی مثل فولاد و سیمان گرفته تا شرکت‌های دیگر، اگر مسابقه گرانی و تورم بگذارند، برای کشور مشکل ایجاد می‌کند و وقتی خودمان انصاف نداشته باشیم نمی‌شود کاری کرد.  

عضو جامعه روحانیت مبارز کشور گفت: واقعا چرا آهن را در داخل کشور گران‌تر از صادرات می‌فروشیم؟ این خلاف انصاف است و برای خیلی‌ها قابل تحمل نیست. این موضوع برای همه مشکل درست می‌کند مشکلی جمعی نه فردی! دولت، ملت و بخش خصوصی و تعاونی باید دست به دست هم دهند تا این مشکلات کاهش یابند.

اکرمی ادامه داد: فرافکنی و مقصر جلوه دادن همدیگر کارساز نیست؛ اینکه مجلس بگوید تقصیر دولت است و دولت بگوید که تقصیر ملت است درست نیست. سومی هم میاد می‌گوید تقصیر هر دو است! چهارمی هم می‌گوید تقصیر همه شماست و این یعنی هیچ چیز گره گشا نخواهد بود.

وی درباره اینکه منتقدان دولت با این رویکرد به انتخابات آینده چشم دوخته‌اند، گفت: تا انتخابات ۱۴۰۰ حدود هفت ماه مانده است، نمی‌شود یک روز به انتخابات کشور بیگانه و روز دیگر به تحولات داخلی را رصد کنیم. از همین امروز باید مثلث همت، حمیت و حمایت را توام با انصاف به کار ببندیم تا در شرایط بسیار سخت جلو برویم.

اکرمی ادامه داد: در این ۴۲ سال هیچ وقت شرایط به گونه‌ای نبوده که نتوانیم حتی نفت بفروشیم و یا نگذارند پول ما جا به جا شود و از ارز استفاده کنیم. کرونا شرایط را پیچیده تر کرده، و هزینه‌های دولت هم بسیار سنگین است. در این شرایط مناسب نیست از الان به فکر هفت ماه آینده باشیم. حتی المقدور همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند، چالش‌های داخلی را باید برطرف کنیم.

تحزب قوی و جامعی نداریم

اکرمی همچنین درخصوص برنامه‌های جامعه روحانیت مبارز گفت: مادامی که ما تحزب قوی و جامع نداشته باشیم،انتخابات ما فصلی و موجی است؛ چند نفر داوطلب می‌شوند و در یک فرصت اندک مناظره ای انجام می‌گیرد و انتخابات برگزار می‌شود. اول باید این مشکل را برطرف کنیم. باید چند حزب قوی داشته باشیم و این احزاب در سال درباره مسایل مختلف کشور نشست داشته باشند. باید میز اندیشه بگذاریم تا فرد مناسب برای انتخابات انتخاب شود،

عضو جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: در انتخابات مجلس یازدهم تنها ۴۲ درصد مردم در رای گیری مشارکت داشتند که این یک هشدار جدی به ما داد که اگر خدای ناکرده در شرایط شیوع ویروس کرونا انتخابات ۱۴۰۰ برگزار شود و نرخ حضور مردم پایین باشد، آسیب می‌بینیم چون مقبولیت نظام ما به شرکت مردم در انتخابات گره خورده است.

اکرمی افزود: مردم باید در انتخابات حضور داشته باشند و افراد مناسب را انتخاب کنند. پیشنهاد می‌کنم بیشتر درباره مشارکت مردم کار شود و بگویند با این شرایط کرونا، تورم و تحریم با چه امید و انتظاری باید چگونه در انتخابات شرکت کنند.

وی اظهار داشت: ما امروز زمزمه ورود افراد داوطلب برای شرکت در انتخابات را از سوی اصلاح طلبان، اصولگرایان یا مستقلین می‌شنویم، ولی اینها تا هنگامی که ثبت نام آغاز نشود، نمی‌توانیم بگوییم که چه کسانی شرکت می‌کنند یا نمی‌کنند. باید مقداری تامل کنیم تا ثبت نام افراد داوطلب روشن شود و شورای نگهبان نظر خودش را اعلام کند، آنگاه بنشینیم نسبت به افراد از هر طیفی نظر دهیم و علاقه خود را نسبت به آنان بیان کنیم.

اکرمی در پاسخ به سوالی درباره حضور نامزدهای زن در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: قانون اساسی در چهار دهه اخیر تصریح کرده است که «زنان در این میدان خیلی زمینه ندارند. تمنا می‌کنیم زنان در بخش آموزش و پرورش، آموزش عالی و پزشکی بروند چون میدان برای زنان بیشتر است و خیلی برای این موضوع وقت نگذارند چون تجربه شورای نگهبان هم نشان داده است بالاخره داوطلبان زن را نمی‌پذیرد.» 

وی در پاسخ به اینکه این ذهنیت میان تدوین‌کنندگان قانون اساسی هم وجود داشت؟ اظهار داشت: اوایل انقلاب تمام فکر و ذکر ما جنگ بود و خیلی به این مسایل توجه نمی‌شد اما بعد از جنگ به طور طبیعی زنان بیشتر خود را واجد شرایط سیاسی، مذهبی و مدیریتی می‌دیدند و این موضوع نمود بیشتری پیدا کرد. ما هم نسبت به کارنامه برخی مردان خیلی سوال و حرف داریم ولی بهتر است زنان در این بخش استراحت کنند و راحت زندگی کنند.

با هم «رحماء بینهم» نیستیم اما در «اشداء علی الکفار» خیلی قوی هستیم

اکرمی درباره الزامات مشارکت پرشور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: صورت مساله روشن است؛ ما از نظر قانون چه اساسی و  عادی و آیین نامه‌ها مشکل نداریم  اما با هم «رحماء بینهم» نیستیم و در بخش "اشداء علی الکفار" خیلی قوی هستیم. در درون حاضر نیستیم میزگردی بگذاریم و بنشینیم حرف‌های خود را بدون رو دربایستی، تعارف و ملاحظه بزنیم.

نماینده ادوار مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب در این چند سال اخیر روی مساله اشتغال و تولید نامگذاری‌های شایسته و مناسبی کردند و امسال را سال جهش تولید نامیدند. هر دستگاه و نهادی باید بگوید در این بخش چه سهمی دارم و چه کرده ام. واقعا هر کسی باید خود را مسوول بداند و داوطلبانه وارد میدان شود.

اکرمی ادامه داد: مادامی که کالای قاچاق را به بازار عرضه می‌کنیم و پشت ویترین می‌گذاریم و نشان می‌دهیم و کالای قاچاق را از مرزها و گمرک و... دنبل می‌کنیم جواب نمی‌دهد، ما باید واردات قاچاق را به حداقل برسانیم و خود را به خودگردانی برسانیم.

وی افزود: هر نهادی یک اتاق فکر داشته باشد و مثلا بگوید چگونه در نهاده‌های دامی، برنج و گندم و ... به خودکفایی برسیم. مشکل ما این است که مصرف این اقلام بسیار بالا است و باید قناعت کنیم و هر چه می توانیم برای تولید تلاش کنیم اما در مصرف و نگهداری آن بسیار کوشا و جدی باشیم.

درباره بایدن زود اظهار نکنیم

اکرمی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آمریکا و بحثهای شکل گرفته درباره رفتارشناسی رییس جمهوری جدید این کشور، گفت: باید با یکدیگر بنشینیم حرف بزنیم و بگوییم مثلا تفاوت دونالد ترامپ با جو بایدن چیست؟ این دو مشترکاتی دارند و آن اینکه می خواهند آمریکا ابرقدرت باشد و همه مقابل ‌آمریکا دست‌ها را بالا ببرند. در ۴۲ سال گذشته هرگز این موضوع را نپذیرفتیم و از این پس هم نمی‌پذیریم. حالا می‌خواهد هرکس رییس جمهوری آمریکا باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز کشور اضافه کرد: ترامپ در این 2 ماهی که سر کار است باید از برخوردی که با مردم خودش کرده و از رفتاری که درمورد کرونا داشته و امثال اینها درس بگیرد و در رفتارش و جنایتی که شخصا مرتکب شد تجدید نظر کند. همه دولت‌های گذشته آمریکا از  طریق جنگ یا کودتا علیه ایران تلاش کردند. رییس جمهوری که صراحتا از ترور شهید سردار سلیمانی حرف بزند نشان می‌دهد که وقیح و بی‌شرم است و امروز هم چوبش را خورد.

وی یادآور شد: درباره بایدن صبر کنیم این قدر کم حوصله نباشیم. همه که ۶ ماهه به دنیا نیامدیم باید حوصله کنیم. اگر بایدن آمد و واقعا به برجام برگشت و پول ما را آزاد کرد و بانک‌های ما توانستند کار خود را انجام دهند آن‌وقت می‌گوییم «اللهم صلی علی محمد و آل محمد»

این فعال اصولگرا اظهار کرد: امروز از اینکه ترامپ شکست خورده است خوشحالیم اما نه اینکه ذوق زده باشیم. به یاد دارم که امام راحل تعبیری داشتند. فرمودند کارتر بداند که دیگر رییس جمهور نخواهد شد و نشد و ما این را درباره ترامپ هم دیدیم و امیدواریم عملکرد بایدن عاقلانه و آگاهانه باشد.

 

 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر