کد خبر: 95688
A

مشرق نیوز: روحانی و ظریف در سالهای اخیر چندین بار به آل سعود پیغام مذاکره داده اند

این سایت نزدیک به جریان تندرو نوشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه «عزت، حکمت و مصلحت» است. اما متاسفانه طیف تندروی اصلاح طلب هیچ اعتقادی به این سه اصل در سیاست خارجی ندارد، برای همین به راحتی عزت مردم ایران را خدشه دار می کند.

مشرق نیوز: روحانی و ظریف در سالهای اخیر چندین بار به آل سعود پیغام مذاکره داده اند

به گزارش دیده بان ایران؛ «غلامعلی رجایی» مشاور شهردار تهران که پیش از این مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که فضای سیاسی ایران در انسداد قرار گرفته است. این وضعیت در منطقه نیز ایجاد شده است. نمونه بارز آن ارتباط ایران و عربستان است که در وضعیت انسداد قرار گرفته است. بدون‌تردید انسداد رابطه ایران و عربستان به سود ما نیست و ما نمی‌توانیم با همسایه بزرگی مانند عربستان قهر باشیم. به همین دلیل نیز این ارتباط یا به صورت مستقیم یا به وسیله واسطه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید به وضعیت گذشته بازگردد».

رجایی در ادامه گفت: «اصلاح‌طلبان رفتن ترامپ را یک فرصت برای بازنگری در برخی روابط بین کشورها می‌دانند که این موضوع فرصت‌های بیشتری را در اختیار ایران قرار می‌دهد. به هرحال خروج جمهوریخواهان تندرو و رادیکال از کاخ سفید و روی کار آمدن چهره‌ای متعادل‌تر می‌تواند زمینه‌های مراودات بیشتر و کاهش تنش بین برخی کشورها را فراهم کند. در چنین شرایطی مذاکره نخستین مرحله است که می‌تواند به کاهش اختلافات و تنش‌ها منجر شود».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «معتقدم اگر چهره‌های برجسته جریان اصلاحات از کانال نهادهای نظارتی عبور کنند و بتوانند دولت آینده را در ایران در اختیار بگیرند نه‌تنها این امکان فراهم خواهد شد که انسداد سیاسی از بین برود؛ بلکه ممکن است شرایطی فراهم شود که سطح تنش با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان کاهش پیدا کند».

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه «عزت، حکمت و مصلحت» است. اما متاسفانه طیف تندروی اصلاح طلب هیچ اعتقادی به این سه اصل در سیاست خارجی ندارد، برای همین به راحتی عزت مردم ایران را خدشه دار می کند.

در سالهای گذشته بیش از 500 ایرانی در فاجعه خونین منا به شهادت رسیدند. رژیم آل سعود هیچگاه درباره این رویداد فاجعه بار از مردم کشورمان عذرخواهی نکرد. همچنین رژیم آل سعود اکنون بیش از 5 سال است که مردم مظلوم یمن را به خاک و خون کشیده است.

حمایت ویژه آل سعود از تروریست های تکفیری در منطقه و همچنین حمایت از گروهک های تروریستی ضدایرانی، لکه ننگی در کارنامه این رژیم است.

علاوه بر این مسئله اختلافات گسترده شاهزاده ها در عربستان، همانند آتش زیر خاکستر، هر لحظه ممکن است درگیری گسترده ای در ساختار حاکمیتی این کشور پدید آورد.

آل سعود اکنون هم در داخل عربستان و هم در سطح منطقه در موضع ضعف قرار دارد. با اینحال طیف تندروی اصلاح طلب مدعی است که جمهوری اسلامی ایران باید از موضع ضعف و حقارت، درخواست مذاکره با این رژیم را مطرح کند.

متاسفانه دولت آقای روحانی و شخص آقای ظریف در سالهای اخیر چندین بار از موضع ضعف به آل سعود پیغام مذاکره دادند، اما هر بار با پاسخ توهین آمیز و بی ادبانه طرف سعودی مواجه شدند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر