کد خبر: 96344
A

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: یک زن از ۴ شوهر مهریه می‌گیرد!

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اقدامات کمیسیون متبوع خود گفت که قرار است با تصویب قانون مهریه در این کمیسیون جوانان زیادی از زندان آزاد شوند.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: یک زن از ۴ شوهر مهریه می‌گیرد!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسن نوروزی در پنجمین نشست مجازی یکشنبه‌های سیاسی جامعه اسلامی مدیران درخصوص بررسی نقاط ضعف و قوت مجلس یازدهم ابتدا ضمن تسلیت به مناسبت شهادت محسن فخری‌زاده و گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی گفت: این دو بزرگوار افرادی بودند که در خط مقدم مبارزه با استکبار قرار داشتند و با شهادت خود ملت ایران و همه محرومان عالم را عزادار نمودند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی شالوده فکر و اندیشه امام راحل و بزرگان اوایل انقلاب از جمله رهبر معظم انقلاب است. حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مطالب زیادی درخصوص مجلس انقلابی مطرح فرمودند که می‌توان به این سخن که مجلس عصاره فضائل ملت و در راس امور است، اشاره کرد.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در راس مدیریت و نظارت کشور ما فقیهی جامع‌الشرایط و مرجعی عالم، آگاه و عادل حضور دارد و سه قوه جدای از هم نیز به وظایف خود عمل می‌کنند. از آنجایی که مجلس در راس امور است باید به این مهم توجه کرد که دولت آنچه را که مجلس تصویب می‌کند، اجرا خواهد کرد. همچنین مجلس به وزرای دولت رای اعتماد می‌دهد و این مجلس می‌تواند در حوزه فعالیت‌های نظارتی خود رئیس‌جمهور و وزرا را استیضاح و به آنها تذکر دهد و یا از آنها سوال کند.

نوروزی با تاکید بر اهمیت جایگاه ویژه مجلس در حوزه نظارت عنوان کرد: اگر مجلس وکیل‌الدوله باشد، دیگر مجلس نیست. نماینده باید با آگاهی و بیداری به قانون‌گذاری بپردازد و بر حسن اجرای آن نظارت کند. مجلس پایگاه مردمسالاری دینی است. تجلی‌گاه عزت ملی و مظهر تاثیرگذاری در قانون‌گذاری است. نمایندگان باید بدون توجه به هرگونه اختلاف و بدون هیچ‌گونه مصامه‌ای به وظیفه نظارتی خود بپردازند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تضعیف مجلس هم حرام شرعی و ممنوع است چراکه مجلس مظهر وحدت ملی است. در این باب در انتخابات مجلس وظیفه مهم ملت هم این است که انتخاب اصلح داشته باشند و مسئولین کارآمد انتخاب کنند. یعنی مسئول باید کارآمد، مومن و انقلابی باشد. اگر مومن نباشد لیاقت و کارآیی ندارد و اگر شجاعت نداشته باشد مرعوب می‌شود. شناسایی اصلح هنر مردم است.

در ادامه این نشست مجازی مجتبی رحماندوست، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی از تجارب خود در مجلس نهم گفت و پیشنهاداتی را برای مجلس یازدهمی‌ها مطرح کرد. وی در این خصوص گفت: هنگامی که در مجلس نهم بودم گاهی اوقات رسانه‌های مطرح می‌کردند فلان موضوع مهم در دستور کار مجلس قرار گرفت ولی پس از مدتی مردم از همان رسانه‌ها می‌شنیدند که آن موضوع مهم رای نیاورد. دلیل این موضوع نیز این بود که افراد زیادی در مجلس در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کردند. برای مثال من پیشنهاد دادم در رای‌گیری‌ها اگر ۱۰ درصد نمایندگان شرکت نکردند رای‌گیری لغو شود و نتیجه اعلام نشود.

مورد داریم یک زن از ۴ شوهر مهریه می‌گیرد

وی افزود: در طول مدت نمایندگی به هیچ طرح تسری رای ندادم چراکه ممکن بود اینگونه طرح‌ها موضوعی را نسبت به قشر خاصی مطرح کند و در صورت تصویب فرداروزی قشر دیگری این مطالبه را مطرح کند. به موضوع مناطق آزاد نیز رای ندادم چراکه قرار بود این مناطق محلی باشد برای صادرات بهتر و بهتر شدن صادرات نه اینکه حیاط خلوت دولت و یا محلی برای واردات بیشتر و یا زیر پا گذاشتن قانون باشد. اگرچه انکار نمی‌کنم که شاید برخی از این مناطق آزاد لازم باشند ولی به صورت کلی موضوع خوبی نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم اظهار کرد: موضوع بعدی درخصوص نمک‌گیر کردن نماینده توسط مسئولان است. ممکن است از سوی مسئولی به نماینده‌ای هدیه داده شود و یا مسئولی نماینده‌ای را به سفر خارجی ببرد و در آن سفر به او هدیه‌ای بدهد و یا اینکه نماینده به مسئولی پیشنهاد انتصاب فلان فردی را در یک جایگاهی بدهد. اینها به‌گونه‌ای نمک‌گیر کردن نماینده است که منظورم به نمایندگان مجلس نهم، دهم و یازدهم نیست و به صورت کلی آن را مطرح می‌کنم.

رحماندوست در ادامه اظهار کرد: در واقع نمایندگان باید برنامه داشته باشند. بگویند من برای این آرمان‌ها و رفع این مشکلات وارد مجلس شدم و در پایان دوره نمایندگی خود به این مشکل پایان خواهم داد. حال سوال من این است مجلس یازدهم برای رفع دلالی و واسطه‌گری و خام‌فروشی که مشکلات بسیاری را برای اقتصاد و تولید کشور به وجود آورده چه فکری کرده است. این مجلس برای رفع موضوعاتی همچون نمک‌گیر کردن نماینده یا موضوع شرکت نکردن نمایندگان در رای‌گیری‌ها چه فکری کرده است. این مجلس برای ورود بی‌رویه کالا به کشور که به مشکلاتی را برای تولید داخلی ایجاد کرده باید اقداماتی انجام دهد. این اقدامات باید اعم از واردات قاچاق رسمی و غیررسمی و واردات بی‌رویه غیرقاچاق باشد.

وی همچنین اشاره کرد: برای مثال اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری چگونه است؟ تبصره ماده ۷۶ این قانون می‌گوید حداکثر نسبت حقوق‌بگیران باید یک به هفت باشد. اما آیا این نسبت با ایجاد فوق‌العاده‌ها و حق ویژه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، رعایت می‌شود؟

در ادامه نشست حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به مباحثی که از سوی رحماندوست مطرح شد، اظهار کرد: درخصوص موضوع شرکت نکردن نمایندگان در رای‌گیری‌ها، مجلس با مجلس تفاوت دارد. در مجلس دهم بعضی از نمایندگان وکیل‌الدوله بودند. گاهی برای رای دادن نگاهشان به دست نماینده دولت بود اما در مجلس یازدهم کمتر این مباحث را شاهد هستیم برای مثال درخصوص مصوبه امروز مجلس در حوزه لغو تحریم‌های ظالمانه شاهد شرکت نمودن ۲۳۰ نفر نماینده بودیم.

درخصوص طرح‌های تسری نیز طرح‌هایی در حوزه حقوق رزمندگان و ایثارگران مطرح می‌شود یا اینکه برخی فراکسیون‌ها همچون فراکسیون کارگران و فراکسیون زنان مسائلی را مطرح می‌کنند که در این میان طرح‌های تسری خوبی نیز دیده می‌شود. البته ممکن است در برخی موارد ظلم‌هایی انجام شود که برای جلوگیری از آن در روند قانونی راه بسته نیست.

وی ادامه داد: در حوزه مناطق آزاد نیز در برنامه ششم این موضوع را زیر نظر وزیر اقتصاد قرار دادیم تا بتوانیم نظارت بهتری بر آن داشته باشیم. در نظر گرفتن این مناطق آزاد در کشور با وجود اینگونه تحریم‌ها امری مناسب است. پیشنهاد دادیم که در اینگونه مبادلات با کشورهایی همچون چین و روسیه با پول‌های این کشورها و پول خودمان معامله کنیم و دلار را حذف کنیم.

در موضوع سفرها نیز برای مثال خود من در سفری که رفتم در حوزه حقوق بین‌الملل و موضوعات مرتبط با ترجمه و انعقاد قراردادها کمک کردم. نه هدیه‌ای داده شد و نه هدیه‌ای نیز گرفته شد البته نسبت به این موضوع هدیه طرحی در مجلس یازدهم در نظر است که با تصویب آن این دغدغه نیز رفع می‌شود.

در مجلس دهم نیز اقدامات خوبی انجام شد برای مثال در حوزه اصلاح قانون مواد مخدر جوانان زیادی را از اعدام نجات دادیم و در قانون پولشویی اقدام خوبی صورت گرفت و جلوی نابسامانی‌ها گرفته شد. اکنون نیز با تصویب قانون مهریه پنج یا شش هزار نفر از زندان‌ها رهایی می‌یابند. ما معتقدیم که زندان جای بزهکار یا خلافکار است نه بدهکار. قانون مهریه امری مهم است چراکه این موضوع اکنون در کشور ما یک بحران است. جوانان زیادی به این دلیل به زندان رفته‌اند. موردی را شاهد هستیم که یک زن از چهار شوهر مهریه می‌گیرد.

در ادامه رحماندوست عنوان کرد: من از نمایندگان درخواست دارم هر کدام برنامه‌هایی را برای خود ترسیم کنند تا پایان دوره نمایندگی مشکلی را از مشکلات کشور رفع کرده باشند. کمیسیون‌ها نیز اولویت‌های خود را در نظر بگیرند. برای مثال آقای نوروزی بگوید من این موضوع را پیگیری می‌کنم و نماینده دیگر موضوع دیگری را و آن موضوع تا پایان دوره نمایندگی دغدغه آن فرد باشد. برای مثال در حوزه نظام بانکداری و رفع موضوع ربا نماینده‌ای این وظیفه را برعهده بگیرد تا مشکل را رفع کند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم ۹۰ درصد درآمد دولت در جیب ۴۰ درصد مردم یعنی کارمندان می‌رود بر همین اساس وزارتخانه‌ها در تامین منابع مالی پروژه‌ها دچار مشکل می‌شوند و فکر می‌کنم برای مثال پرسنل نهاد ریاست جمهوری از اول انقلاب ۳۰ یا ۴۰ برابر شده باشد. اینها موضوعاتی است که باید رفع شود.

نوروزی در پایان اضافه کرد: قرار است در مجلس یازدهم اولویت کمیسیون‌ها در نظر گرفته شود. کمیسیون قضایی موضوع مهریه، لایحه تجارت و موضوع چک را در نظر دارد. برای مثال اگر موضوع دیوان اداری تصویب شود یک سوم پرونده‌های دیوان عدالت اداری حذف می‌شود. در مجلس پیش نیز آقای لاریجانی گفتند ۴۰ درصد کارهای این مجلس توسط کمیسیون قضایی انجام شد من نیز به عنوان نماینده مردم حتی جمعه‌ها به دغدغه‌های نمایندگی رسیدگی می‌کنم و سعی دارم وظیفه نمایندگی را به خوبی انجام دهم. در بحث قاچاق کالا تحقیق و تفحص انجام شد. در آن زمان شاهد ۲۵ میلیون دلار قاچاق سالانه بودیم. با انجام اقداماتی که در نظر گرفته شد شاهد کاهش این موضوع نیز بودیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر