کد خبر: 96359
A

تجربه نگاری آنلاین شدن آموزش در کانون زبان ایران

دکتر مصطفی مومنی؛ رییس کانون زبان ایران و مدرس دانشگاه درباره آموزش در زمان شیوع کرونا و محدودیت های آن نوشت: یک سالی بود که کانون زبان تمام آزمون های خود را به صورت آنلاین و برخط برگزار می کرد، برگزاری موفق آنلاین آزمون ها برای حدود 300 هزار زبان آموز در هر ترم در فرصتی محدود، سرمایه ی گرانسنگی را در اختیار کانون گذاشته بود تا در این شرایط خاص هم از آن بهره بگیرد و ازین آزمون سربلند بیرون آید. فقط می ماند ٤ جلسه آموزشی باقیمانده، با یک برنامه ریزی فشرده و تلاش شبانه روزی بهترین مدرسان و کارشناسان کانون به همراه تیم های متعدد فیلمبرداری و تدوین دست به دست هم دادند و در مدت کوتاهی ویدئوهای تدریس تمامی محتوای آموزشی ٤ جلسه آخر تمام سطوح کانون زبان را ضبط و آماده کردند و در دسترس زبان آموزان قرار دادند: چهار جلسه کلاس در ١٤ سطح کودک، ١٣ سطح نوجوان و ١٨ سطح جوان و بزرگسال باکیفیتی کم نظیر.

تجربه نگاری آنلاین شدن آموزش در کانون زبان ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر مصطفی مومنی؛ رییس کانون زبان ایران و مدرس دانشگاه درباره آموزش در زمان شیوع کرونا و محدودیت های آن نوشت؛

 اوایل زمستان 1398 خبر ظهور ویروسی جدید و شیوع بیماری کرونا در کشور چین، پیچید و زمزمه هایی مبنی بر احتمال ورود این ویروس به کشور شنیده شد. کانون زبان ایران شاید اولین مؤسسه آموزشی بود که پروتکل های بهداشتی را به مراکزش ابلاغ کرد، لزوم ضدعفونی کردن مداوم مراکز، اجبار استفاده کارکنان، مدرسین و زبان آموزان از ماسک، اطمینان از جریان هوا در کلاس ها و غیره.

اواخر زمستان ٩٨ بود که سایر نقاط جهان و لاجرم کشور ما نیز درگیر بیماری کرونا شد، خانواده ها  برای حفظ سلامتی فرزندانشان کمتر تمایل به شرکت آنها در کلاس های درس داشتند، به هر حال یادگیری مهمتر از جان فرزندانمان که نیست! حق هم داشتند انتظار رعایت همه نکات بهداشتی و رعایت فاصله های اجتماعی از کودکان پرانرژی و  بازیگوش که قبل از این آموزشی در این زمینه ندیده بودند انتظار زیاد و شاید عجیبی بود، به علاوه آن روزها هنوز ماسک زدن عادی نبود و حضور مدرسین و زبان آموزان با ماسک سر کلاسها، غیرمعمول بود. یکی از همکاران کانون به شوخی می گفت ماسک می زدیم وقتی ماسک زدن مُد نبود!

چهار جلسه مانده بود به پایان ترم زمستان کانون که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم به تعطیلی همه مدارس و مراکز آموزشی گرفت، پس کلاس های کانون زبان هم تعطیل شدند در حالیکه طبق تقویم آموزشی کانون، جلسات آموزشی تمام نشده بود و بعد از آن هم زبان آموزها باید آزمون می دادند.

برگزاری آزمون ها مشکلی نداشت چرا که یک سالی بود که کانون زبان تمام آزمون های خود را به صورت آنلاین و برخط برگزار می کرد، برگزاری موفق آنلاین آزمون ها برای حدود 300 هزار زبان آموز در هر ترم در فرصتی محدود، سرمایه ی گرانسنگی را در اختیار کانون گذاشته بود تا در این شرایط خاص هم از آن بهره بگیرد و ازین آزمون سربلند بیرون آید.

فقط می ماند ٤ جلسه آموزشی باقیمانده، با یک برنامه ریزی فشرده و تلاش شبانه روزی بهترین مدرسان و کارشناسان کانون به همراه تیم های متعدد فیلمبرداری و تدوین دست به دست هم دادند و در مدت کوتاهی ویدئوهای تدریس تمامی محتوای آموزشی ٤ جلسه آخر تمام سطوح کانون زبان را ضبط و آماده کردند و در دسترس زبان آموزان قرار دادند: چهار جلسه کلاس در ١٤ سطح کودک، ١٣ سطح نوجوان و ١٨ سطح جوان و بزرگسال باکیفیتی کم نظیر.

 

بهار شد... چه بهاری!

بقول سایه بهار آمد گل و نسرین نیاورد، نسیمی بوی فروردین نیاورد... کشور در شرایط قرنطینه بود و از مؤسسات آموزشی هم نواهای خوشی به گوش نمی رسید، برخی از مؤسسات دلخوش کرده بودند که بعد از تعطیلات، غوغای کرونا فروکش خواهد کرد و کلاس ها به روال معمول برگزار می شود، برخی نیز به حکم آسمان تن داده بودند و در گوش هم نجوای تعطیلی مؤسسه، کاهش و تعدیل نیروی انسانی و پیش گرفتن سیاست های انقباضی و پنهان شدن تا عبور غول کرونا را می خواندند.

گفتگوی غالب در آن روزها در مورد کانون زبان هم شبیه همین بود، به هرحال کانون یک سازمان شِبه دولتی بود و مگر نه این است که سازمان های دولتی بروکراتیک هستند و کُندی و دیر وفق یافتن با شرایط با ذات دیوانسالاری و بروکراسی عجین شده است؟

آسانترین تصمیم، تعطیلی کلاس ها و معرفی همکاران به تأمین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاریشان بود! کاری که خیلی از مؤسسات آموزشی دیگر انجام دادند.

اما کانون زبان تسلیم شرایط نشد و راه دشوار برگزاری آنلاین تمام کلاس هایش را پیش گرفت، علت انتخاب و این تصمیم سخت، تعهد کانون بود، تعهد کانون به زبان آموزان و والدین آنها که کانون را انتخاب کرده بودند و سال ها و نسل ها همراه کانون زبان بودند، ۹۵ سال است که ایرانیان به کانون زبان‌شان اعتماد کرده‌اند. همچنین تعهد کانون به مدرسین و کارکنانش که عضو خانواده بزرگ کانون بودند و از همه بالاتر تعهد به سلامتی همه ی ذینفعان.

آنلاین کردن کلاس های کانون چالش های فراوانی را به همراه داشت چرا که باید یک کلاس کامل با تمامی ابزارهای تعاملی و به صورت زنده با صوت و تصویر ایجاد می شد، چیزی که شایسته نام پرافتخار کانون زبان ایران باشد.

اولین چالش تعداد بالای مخاطبین کانون زبان و نیاز به برگزاری همزمان تعداد زیادی از کلاس ها بود، امری که در روزهای نخست، تا متعادل شدن توزیع زبان آموزان بر روی سِرورهای متعدد و پرقدرت، دشواری هایی را در این مسیر ایجاد کرد اما با همت مجدانه و تلاش شبانه روزی همکاران فنی کانون این مشکل کم کم حل شد.

چالش دیگر فراهم کردن و ارائه محتوای کلاس های حضوری در بستر کلاس های آنلاین بود؛ کارشناسان معاونت آموزش و پژوهش کانون آستین بالا زدند و تمام عکس ها، فایل های شنیداری، فیلم های آموزشی، متون مورد نیاز و هر آنچه که برای تدریس بهتر مدرسین در کلاس لازم بود را دیجیتال و در سامانه‌ها بارگزاری کردند، امری که در هیچ یک از سامانه های آموزش آنلاین کشور نظیر نداشت و ندارد.

چالش مهم و بزرگ دیگر، آموزش چند هزار مدرس و چند صد هزار زبان آموز برای کار با سامانه های آنلاین، پاسخگویی مشکلات آنها و پشتیبانی از سامانه ها بود.

برای این مهم هم کانون زبان به سرعت اقدام به تشکیل واحد پشتیبانی و خدمات مشتریان(سی آر ام) کرد، واحدی که جای خالی آن در کانون زبان همیشه احساس می شد.

گروه های متمرکز IT شکل گرفتند و تلاش شد تا همه کارمندان شعب ٣٠٠گانه کشور به یک متخصص کار با سامانه های آنلاین تبدیل شوند، ساخت ویدئوهای آموزشی و برگزاری کلاس های تمرینی برای مدرسین کانون از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بود.

یکی دیگر از اقدامات بدیع و منحصر بفرد کانون زبان در این دوران پاسخ به مشکل زبان آموزانی بود که به هر دلیل از جمله ضعف شبکه اینترنت یک جلسه کلاس را از دست می دادند؛ درخواستی ساده از کارشناسان و مدرسین برتر کانون زبان ایران شد: لطفا پادکست هایی از تدریس تمامی دروس تمامی سطوح تهیه کنید به گونه ای که این پادکست ها و فایل متنی همراهشان بتوانند آموزش را به صورت خودآموز محقق کنند. حاصل این درخواست تولید مجموعه ای فاخر شد که در تاریخ کانون زبان ایران بی سابقه بود.

اکنون که سومین ترم آموزش آنلاین کانون زبان ایران در حال اتمام است و قریب به 20 هزار کلاس بر روی سامانه های آنلاین کانون زبان ایران با موفقیت برگزار می‌شود، کانون زبان میراثی ارزشمند را در حوزه آموزش بر جای گذاشت، میراثی که به فرزندان ایران زمین اجازه می دهد در دوردست ترین شهرهای کشور نیز از امکان آموزش زبان های عربی، انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی توسط بهترین اساتید کشور بهره مند شوند و حتی علاقمندان به زبان فارسی را از سرتاسر جهان به کلاس های کانون زبان ایران بکشاند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر