کد خبر: 96455
A

دلایل کوچ تندروها از تهران به قم و مشهد چیست؟

درحالی‌که تا دهه 70 عمده رفتارهای تند اعتراضی در تهران رخ می‌داد اما به دلایلی در یکی، دو دهه اخیر دو شهر مشهد و قم بدل به پایگاه تندروی شده‌اند.

دلایل کوچ تندروها از تهران به قم و مشهد چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ درحالی‌که تا دهه 70 عمده رفتارهای تند اعتراضی در تهران رخ می‌داد اما به دلایلی در یکی، دو دهه اخیر دو شهر مشهد و قم بدل به پایگاه تندروی شده‌اند.

به نظر می‌رسد که آنها در این دو شهر هم حامیانی دارند و هم حاشیه امن‌تری نسبت به تهران. رسول منتجب‌نیا روحانی  اصلاح‌طلب گفته است واقعیتی وجود دارد و آن‌هم این است که مجموعه‌ای بی‌منطق و تندرو شکل گرفته‌اند و مرکز آنها عمدتا در قم و در مشهد است یا می‌توان گفت، حداقل محل ظهور آنها در این دو شهر است. در برخی از مجالس قم تعدادی برای این کارها تربیت شده‌ و آموزش دیده‌اند تا در روزهایی که کشور درگیر بحران است، علیه هر کسی که خواستند تظاهرات کنند.

در تازه‌ترین رخداد، درحالی‌که پرونده استیضاح روحانی در مجلس اصولگرای یازدهم بسته شده اما گویا عده‌ای در بیرون هنوز قانع نشده‌اند یا اگر شده‌اند عامدانه به دنبال بهانه برای انحراف افکار عمومی‌اند. چند روز پیش پوستری منتشر شد که نشان می‌داد گروهی در قم قصد دارند بار دیگر مسئله «استیضاح رئیس‌جمهوری» را به فضای سیاسی بازگردانند. پوستری که درخواست «استیضاح رئیس‌جمهوری» را مطالبه‌ای مردمی مطرح کرده و خبر از برگزاری «پیاده‌روی اعتراضی» از مسجد جمکران تا حرم حضرت معصومه (س) می‌دهد که مخالفان سرسخت قم‌نشین دولت برای پنجشنبه ششم آذر از ساعت ۹ صبح ترتیب داده‌ بودند. بعد هم فیلم‌هایی از یک تجمع منتشر شد که برادر علیرضا پناهیان واعظ مشهور در حال تهییج مردم در جنگ با آمریکا بود و می‌گفت مسئولان از جنگ با آمریکا می‌ترسند

 اما ما نمی‌ترسیم.

دو سال پیش در فیضیه قم تجمع کرده و روحانی را به خفه‌کردن در استخر فرح تهدید کردند. مهم‌ترین آن اما حمله به سخنرانی علی لاریجانی در 22 بهمن 91 بود و حتی با وجود اینکه مجلس به آن ورود کرد، کمیته تحقیق و تفحص تشکیل داد و نتیجه گزارش آن نشان از دخالت مستقیم یک جریان و مؤسسه معروف متعلق به آن در آن حمله بود اما اتفاق خاصی نیفتاد. مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی چندی‌قبل در پاسخ به این سؤال که چرا هر اقدام تند و افراطی که خاصه در قم صورت می‌گیرد به طیف آیت‌الله مصباح ربط می‌دهند، آیا واقعا چنین چیزی صحت دارد یا برخی تندروی‌ها به اسم این طیف تمام می‌شود، گفته بود: می‌شود گفت که هر دو وجه درست است؛ هم منتسب به آقای مصباح هستند هم سوءاستفاده می‌کنند ولی نمی‌توان میزانش را دقیق گفت ولی هر دو هست. این بیماری باید در قم ریشه‌کن شود. قم باید به هویت اصلی خودش برگردد. همه آزادانه حرف خود را بزنند، همه تحمل کنند و اگر لازم شد رد هم بکنند. حیات علم و جامعه به نقد و رد است. یعنی شما حرف بزنی من جواب بدهم و رد کنم و ادامه پیدا کند. همدیگر را تحمل کنیم.

 

 

منبع"شرق

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر