کد خبر: 96506
A

ویروس کرونا چگونه می تواند وارد مغز می‌شود؟

اسپوتنیک نوشت ، مطالعه‌ای توسط دانشمندان آلمانی نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند پس از استنشاق از طریق بینی و قرارگرفتن در مخاط آن، وارد مغز انسان شود. این اولین شواهد علمی است که نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند سلول‌های عصبی مغز را از طریق غشای مخاطی آلوده کند.

ویروس کرونا چگونه می تواند وارد مغز می‌شود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از اسپوتنیک، مطالعه‌ای توسط دانشمندان آلمانی نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند پس از استنشاق از طریق بینی و قرارگرفتن در مخاط آن، وارد مغز انسان شود. این اولین شواهد علمی است که نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند سلول‌های عصبی مغز را از طریق غشای مخاطی آلوده کند.

در زمان همه گیری ویروس کووید۱۹ مشخص شد که این ویروس نه تنها باعث ناراحتی تنفسی بلکه باعث مشکلات عصبی نیز می‌شود. به عنوان مثال، از هر سه نفر یک نفر علائمی مانند از دست دادن حس بویایی یا چشایی، سردرد، خستگی، سرگیجه و حالت تهوع را گزارش می‌کند.

دانشمندان آلمانی با کالبدشکافی بدن ۳۳ بیمار که به علت ابتلا به کرونا فوت کرده بودند به بررسی و مطالعه مخاط پشت بینی، بالای دهان در قسمتی که گلو به حفره بینی وصل می‌شود و نمونه‌های بافت مغز توانستند مواد ژنتیکی ویروس کرونا را در مخاط بینی یافت کنند، اما پروتئین‌های سنبله‌ای ویروس کرونا که با ورود به گیرنده‌های سلولی انسان باعث آلودگی آن‌ها می‌شود در مغز نیز یافت شده است. اینکه دقیقاً چگونه ویروس وارد مغز می‌شود هنوز مشخص نیست و به گفته کارشناسان تحقیقات بیشتری برای کشف این رمز و راز لازم است.

این مطالعه که در مجله نیچر نوروساینس منتشر شد، نشان داد که سلول‌های ایمنی در مایع مغزی پس از عفونت فعال می‌شوند. پروفسور هپنر، رهبر تیم تحقیقاتی گفت که وجود ویروس در سلول‌های عصبی مخاط بویایی توضیح خوبی در مورد علائم عصبی در بیماران مانند از دست دادن بویایی یا چشایی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر