کد خبر: 96514
A

مصباحی مقدم: به دنبال گسترش تشکیلات جامعه روحانیت هستیم

«غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مورد راهبرد این جامعه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گفت: جامعه روحانیت مبارز به دنبال ایجاد سازوکار وحدت و همگرایی بین همه طیف‌های جریان اصولگرایی است چرا که با تکثر امکان پیروزی وجود ندارد.

مصباحی مقدم: به دنبال گسترش تشکیلات جامعه روحانیت هستیم

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، اولین داوطلب رسمی خود را شناخت. «حسین دهقان» مشاور نظامی مقام معظم رهبری و وزیر دفاع دولت اول «حسن روحانی» در گفتگوی رسانه‌ای رسما اعلام کاندیداتوری کرد. همین اعلام حضور دهقان کافی بود تا دوباره موضوع حضور نظامیان در عرصه سیاست داغ شده و به موضوعات دست اول رسانه‌ها تبدیل شود. البته هنوز معلوم نیست دهقان با حمایت کدام طیف سیاسی قرار است در انتخاب شرکت کند ؛ گرچه حضور او در نشست انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری شاید به نوعی نشانگر پیوندهای او با همین جریان باشد. هر چند بعید است او گزینه نهایی اصولگرایان سنتی برای انتخابات بهار سال آینده باشد.

رایزنی‌های انتخاباتی در جریان اصولگرایان فعلا به این امر متمرکز شده که هر طیف در تلاش است فرد مورد نظر خود را برای حضور در انتخابات راضی کند. طیف پایداری از هر زمانی بیشتر به «سعید جلیلی» نزدیک شده است و به نظر می‌رسد از همین الان باید جلیلی را یکی از کاندیدهای قطعی انتخابات سال آینده به حساب بیاوریم. در هفته ‌های گذشته طیف سنتی تلاش کرده فعال تر ظاهر شود اما سکوت «علی لاریجانی» کار را برای این طیف سخت تر کرده است. چرا که اگر لاریجانی قصد حضور در انتخابات را داشته باشد به احتمال زیاد طیف سنتی از او حمایت خواهد کرد. موتلفه هم همچنان در سوادی کاندیدای حزبی است. همچنین در هفته گذشته خبری غیر رسمی منتشر شد که رهبری از منصوبین خود خواسته است وارد انتخابات نشوند که اگر درست باشد گزینه‌های بالقوه مهمی از میدان رقابت‌های دوره سیزدهم ریاست جمهوری خارج خواهند شد.

اما در بین همه جریان‌های اصولگرایی فعلا جامعه روحانیت فعال‌تر از بقیه است. تحرکات انتخاباتیِ منظم و برنامه‌ریزی‌شده جامعه روحانیت مبارز این روزها این تصور را ایجاد کرده که ممکن است شاهد معرفی یک کاندیدای روحانی از دل این جریان باشیم، احتمالی که توسط هیچ یک از اعضای آن رد نشده است هر چند تحقق آن هم در دعواها و جناح بندی های داخلی اصولگرا کمی بعید به نظر می‌رسد. حجت الاسلام «محمدتقی رهبر»، یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها در این باره گفت: جامعه روحانیت مبارز اکنون درصدد بازسازی کامل و گسترده کردن تشکیلات جامعه است. در تهران از افراد جدیدی برای حضور در جلسات دعوت کردند، در استان ها هم تشکیلاتی دایر کردند و هدف هم خدمت به انقلاب و نظام است.

حجت الاسلام «احمد سالک» هم اظهار داشته: در شرایط فعلی جامعه باید تلاش کند میان نیروهای ارزشی انقلاب انسجام و وحدتی به وجود آورد که جلسات متعددی هم در این راستا با حضور احزاب و شخصیت های اصولگرا تشکیل دادند و موقعیت خوبی فراهم کردند. جامعه روحانیت مبارز تصمیم دارد فعال تر از گذشته در موضوع انتخابات ۱۴۰۰ حضور روحانی و معنوی خود را اعمال و حفظ کند؛ بخش اعظم آن نقش حمایتی و هدایتی از جریان های ارزشی و اصولی است تا حرکت انسجامی حول محور ولایت به وجود آوریم.

جامعه روحانیت به دنبال گسترش تشکیلات خود است

«غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با ایرنا در مورد راهبرد انتخاباتی جامعه ورحانیت مبارز گفت: جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات سال آینده فعالیت‌های خود را شروع کرده است. در این مسیر در ابتدا سعی کردیم که تشکیلات خود جامعه را بازسازی کرده و گسترش دهیم. الان تمامی شعب جامعه فعال هستند. بعد از این مرحله تلاش داریم تا برای رسیدن به وحدت در جریان اصولگرایی سازوکار همگرایی را ایجاد کنیم. در این زمینه با طیف‌های مختلف در حال تعامل هستیم و جامعه در تلاش است که در حاشیه قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه همه احزاب اصولگرا، حتی پایداری‌ها و نواصو لگراها هم به این جلسات دعوت شده‌اند، بیان داشت: ما بنا داریم برای انتخاب گزینه نهایی کاندیداتوری ریاست ‌جمهوری از مجموعه کسانی که کف جامعه فعالند، استفاده شود و روند تصمیم‌گیری از همان ‌جا آغاز شده و بالا بیاید تا به نقطه نهایی برسد. به عبارت دیگر این گونه نیست که تصمیمات از بالا به پایین دیکته شود اما فعلا چگونگی این سازوکار مشخص نیست و در حال بحث و بررسی در این زمینه هستیم. جامعه روحانیت هم بیشتر نقش هدایتی برای خود قائل است و نمی‌خواهیم جایی کسی را تنگ کنیم. با همین هدف هم سعی کردیم در جلسه آخر جامعه همه احزاب اصولگرا را دعوت کنیم و اکثر این احزاب هم حضور داشتند.

وی با اشاره به نوع کنشگری جامعه روحانیت در انتخابات دوم اسفندماه سال گذشته گفت: به دلیل شرایط خاصی که بر آن انتخابات حاکم بود جامعه روحانیت مبارز چندان نتوانست فعال ظاهر شود و خلاء جامعه هم دیده شد و حتی ما شاهد بروز برخی اختلافات هم بودیم. البته این نکته را در نظر بگیرد که انتخابات مجلس بسیار متفاوت از انتخابات ریاست جمهوری است و همه احزاب و فعالان سیاسی معمولا در انتخابات ریاست جمهوری فعال تر ظاهر می‌شوند.

به دنبال کاندیدای واحد هستیم

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هدف اصلی این تشکل اصولگرا را تحقق وحدت انتخاباتی در این جریان سیاسی دانست و گفت: ما معتقد هستیم که اگر با تکثر افراد وارد انتخابات سال آینده شویم امکان پیروزی اندکی خواهیم داشت. بنابراین ما به دنبال آن هستیم که در نهایت جریان اصولگرایی با یک گزینه وارد انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری شده و به رقابت بپردازد. فضای سیاسی اگر خیلی دچار تغییر و تحول نشود به نظرم این ایده در بین اصولگرایان مقبول بوده و به احتمال زیاد پیروزی را نصیب اصولگرایان خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر