کد خبر: 96576
A

اسرائیل، آمریکا را در جریان ترور فخری زاده قرار داده بود؟

شبکه سی‌ان‌ان سه‌شنبه شب به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: رژیم اسرائیل در پشت عملیات ترور «محسن فخری‌زاده» دانشمند برجسته هسته‌ای ایران قرار دارد.

اسرائیل، آمریکا را در جریان ترور فخری زاده قرار داده بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ بخش عربی «سی‌ان‌ان» این مقام مسؤول که به نامش هیچ اشاره‌ای نشده، به جزییات بیشتر درباره این که آیا دولت ترامپ پیش از آغاز عملیات ترور، از آن اطلاع داشته یا خیر، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

 

این رسانه به نقل از این منبع اعلام کرد: اسرائیل معمولا پیش از انجام [حمله به] اهداف و عملیاتی که [در گذشته] انجام میداده است، دولت آمریکا را در جریان آن قرار می‌داده است، اما این مقام آمریکایی از تأیید این که آیا دولت تل‌آویو این بار نیز این کار را انجام داده است، خودداری کرد، با وجود این که فخری زاده یکی از اهدافی بوده که صهیونیست‌ها مدت‌ها به دنبال ترور وی بودند.

 

پیش از این نیز روزنامه نیویورک تایمز نخستین رسانه‌ای بود که خبر تأیید دست داشتن اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده را اعلام کرده بود.

 

این روزنامه به نقل از یک نماینده ایالات متحده و دو مقام اطلاعاتی اعلام کرده بود که اسرائیل پشت این حمله است. با این حال مشخص نیست که آیا دولت ایالات متحده از پیش مطلع شده است یا خیر، اما تل‌آویو و واشنگتن دو متحد نزدیک به یکدیگر هستند.

 

 این درحالی است که «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا دو هفته پیش از انجام این ترور در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد.

 

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز جمعه و تنها یک ساعت پیش از عملیات ترور فخری‌زاده تصریح کرده بود: نمی‌توان شما را در جریان تمام کارها و دستآوردهایی  بگذارم که این هفته انجام داده‌ام.

 

از سوی دیگر،«ایهود اولمرت» نخست وزیر اسبق اسرائیل نیز نیز پیشتر در سخنانی اعتراف کرده بود که تصمیم به حذف فخری‌زاده گرفتیم، اما در لحظات پایانی عملیات [ترور وی] به تعویق افتاد.

 

این منبع همچنین در خصوص عملیات انتقام‌جویانه ایران در خصوص شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» همزمان با سالگرد شهادت وی در عراق به سی‌ان‌ان گفت: واشنگتن بر این باور است که ایران با توجه به این که جوبایدن ۲هفته دیگر زمام امور در کاخ سفید را به دست خواهد گرفت، محدود شده است.

 

مقام آمریکایی همچنین افزود:اقدامات انتقام‌جویانه ایران علیه آمریکایی‌ها، مأموریت جوبایدن برای لغو تحریم‌های ایران و نیز آغاز رویکرد دیپلماتیک با این کشور را دشوار خواهد کرد.

 

تروریست‌های بیگانه عصر جمعه هفتم آذر ماه جاری با کمین در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند در مسیر خودروی حامل "محسن فخری‌زاده" رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی عملیاتی انتحاری و مسلحانه، دانشمند هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساندند.

 

به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در جریان این حمله تروریستی ابتدا خودرو حامل فخری‌زاده مورد حمله قرار گرفت و پس از آن یک دستگاه خودرو نیسان در فاصله ۱۵ متری خودروی حامل وی منفجر شد.

 

فخری‌زاده در اثر این تیراندازی‌ و انفجار به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد ولی با توجه به شدت جراحات وارده، در بیمارستان به شهادت رسید.

 

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر