کد خبر: 96645
A

علی صوفی: با وضعی که نمایندگان ایجاد کرده‌اند مذاکره از پیش محکوم به شکست است

علی صوفی گفت: واقعا تأسف‌بار است که طرح‌هایی در مجلس تصویب می‌شود و صداهایی از داخل شنیده می‌شود که دقیقا همان خطی است که صهیونیست‌ها و جمهوری‌خواهانی در آمریکا مانند ترامپ می‌پسندند. حرف آنها مگر چیست؟ آنها هم از ابتدا با برجام مخالف بودند و برخی در داخل کشور هم می‌گویند با برجام مخالفیم. خروج ایران از برجام اول از همه صعودی‌ها و صهیونیست‌ها را شاد می‌کند.

علی صوفی: با وضعی که نمایندگان ایجاد کرده‌اند مذاکره از پیش محکوم به شکست است

به گزارش دیده بان ایران؛ نمایندگان مجلس در جریان جلسه علنی روز گذشته به بررسی ماده۶ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پرداختند. به گفته علیرضا زاکانی «براساس این پیشنهاد به طرف‌های برجامی یک ماه فرصت داده می‌شود تا تحریم‌های بانکی و نفتی ایران را به طور کامل برطرف کنند و در صورت عدم تحقق این موضوع دولت موظف است یک ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و کلیه نظارت‌های فراتر از پادمان نیز متوقف می‌شود». برخی این طرح مجلس را اقدامی برای خروج ایران از برجام دانستند و نسبت به آن انتقاد کردند.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره طرح اخیر مجلس گفت: «متأسفانه عملکرد مجلس یازدهم در چندماهی که شکل گرفته است، طوری بوده است که نمی‌شود اقدامات و تصمیم نمایندگان را مبتنی بر مصالح ملی دانست. تصمیمات مجلس درحالی است که انتظار می‌رود در شرایط کنونی مجموعه حاکمیت اعم از قوای سه‌گانه و دیگر نهادها برای تحقق منافع ملی عزم راسخی داشته باشند و نه‌تنها در کار یکدیگر خلل ایجاد نکنند، بلکه با هم در تعامل کامل باشند. چنین حالتی در مواجهه با کشورهای غربی بیش از پیش انتظار می‌رود».

او ادامه داد: «اکنون که دولت در آمریکا تغییر می‌کند و از شواهد و قرائن بر می‌آید که جو بایدن تمایل به احیای برجام داشته باشد، جمهوری اسلامی باید بکوشد که از این موقعیت برای سامان‌دهی اقتصادی کشور استفاده کنند. در این حالی است که متأسفانه بعد از انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن صف‌آرایی عجیبی در کشور شکل گرفته است که باید از برجام خارج شویم و آنهایی که چنین نگاهی را در کشور ترویج می‌کنند، به هیچ وجه منافع ملی را لحاظ نمی‌کنند و فقط در پی منافع سیاسی، جناحی و گروهی خود هستند. اکنون مروجان چنین نگاهی اکثریت مجلس را در اختیار گرفته‌اند و به شدت نگران از ایجاد گشایش در رابطه ایران و غرب هستند».

این فعال سیاسی درخصوص رویکرد دولت در موضوع برجام اظهار کرد: «دولت می‌تواند تا پایان کارش درباره برجام اقدامات ویژه‌ای داشته باشد. رهبر انقلاب هم در برابر تندروها فرمودند که دولت باید تا پایان دوره‌اش بماند و کارهای نیمه‌کاره را به اتمام برساند. یکی از کارهای نیمه‌تمام همین برجام است که دولت می‌تواند آن را به سرانجام برساند. بدعهدی‌های ترامپ باعث شد که برجام پیش نرود و این به دولت ربطی نداشت اما تندورها همیشه چنین القاء کردند دولت مقصر بود. حالا که قرار است بایدن که معاون اول اوباما بوده است، روی کار بیاید، همه باید تلاش کنند که شرایط بهتر شود».

او درباره طرح اخیر مجلس هم تصریح کرد: «متأسفانه نمایندگان مجلس در طرح اخیرشان به دنبال خروج ایران از برجام هستند و می‌خواهند شرایطی را ایجاد کنند که اساسا دیگر امکان مذاکره وجود نداشته باشد. همین سخنان اخیر آقای ظریف را نگاه کنید. می‌گوید عده‌ای رفته‌اند به چین پیام داده‌اند که با دولت فعلی مذاکره نکنید که رفتنی است و ما روی کار خواهیم آمد؛ پس بیایید با ما مذاکره کنید. نمایندگان می‌خواهند دولت را در شرایطی قرار دهند که به تعهداتش عمل نکند و در نهایت از برجام خارج شود تا دیگر مذاکره موضوعیتی نداشته باشد. با چنین وضعیتی که نمایندگان ایجاد کرده‌اند معلوم است که مذاکره از پیش محکوم به شکست است. آنها با دستپاچگی به صورت دو فوریت طرحی را می‌آورند و به سرعت تصویب می‌کنند تا برجام را نابود کنند؛ در صورتی که در موضوع برجام باید شخص رهبری و شورای عالی امنیت ملی تصمیم بگیرند».

صوفی در پایان گفت: «واقعا تأسف‌بار است که طرح‌هایی در مجلس تصویب می‌شود و صداهایی از داخل شنیده می‌شود که دقیقا همان خطی است که صهیونیست‌ها و جمهوری‌خواهانی در آمریکا مانند ترامپ می‌پسندند. حرف آنها مگر چیست؟ آنها هم از ابتدا با برجام مخالف بودند و برخی در داخل کشور هم می‌گویند با برجام مخالفیم. خروج ایران از برجام اول از همه صعودی‌ها و صهیونیست‌ها را شاد می‌کند. متأسفم بگویم که برخی خواسته یا ناخواسته با شعارهای به ظاهر انقلابی با دشمن همراهی می‌کنند».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر