کد خبر: 96710
A

جو بایدن باید خسارت هایی که ترامپ به جمهوری اسلامی زده را جبران کند

فولاد گر: اصلاح طلبان در حال حاضر آدرس غلط به جامعه می دهند که اصولگراها می خواهند در رقابت انتخابات ما را از میدان به در کنند تا خودشان پشت میز مذاکره با آمریکا بنشینند. حال آنکه این خودش یک نوع آدرس غلط‌دادن است. اگر کسی بگوید اصولگراها با این نگاه می خواهند وارد انتخابات ریاست جمهوری 1400 شوند، خیر این طور نیست. مقام تصمیم گیر در مسئله مذاکره رهبر معظم انقلاب هستند که حتما با شورای عالی امنیت ملی ایشان مشورت می کنند.

جو بایدن باید خسارت هایی که ترامپ به جمهوری اسلامی زده را جبران کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛حمیدرضا فولادگر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین درباره مذاکره با آمریکا  گفتگوی انجام داده که مشروح آن را بخوانید؛

حمیدرضا فولادگر درباره احتمال احیای دوقطبی مذاکره-مقاومت در انتخابات ریاست جمهوری 1400  گفت: ما یک نظام حزبی جا افتاده ای نداریم که تشکل ها و احزاب براساس دیدگاه های شان به میدان بیایند و نامزدهای شان را معرفی کنند بنابراین همواره در انتخابات جریانی عمل کردند که یک شکل دوقطبی به خود می گیرد.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری تا پیش از دوم خرداد سال 76 یک حالت اجماعی داشت اما از آن تاریخ به بعد عموما انتخابات ریاست جمهوری دوقطبی بوده است. حامیان دولت سال 96 سعی کردند دوقطبی انتخاباتی را به موافقان و مخالفان برجام تبدیل کنند. در واقع نوعی رقیب هراسی را پی گرفته بودند.

فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه باید دوقطبی انتخاباتی را به سوی برنامه محوری ببریم، بیان کرد: مطالبه باید این باشد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای اداره کشور برنامه دهند، اگر به سمت اقتصاد مقاومتی، تقویت توانمندی های داخلی، سیاست‌های ارتقا تولید ملی و اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی را اصل قرار ندهیم، آن وقت همیشه با یک اقتصاد شرطی مواجه خواهیم بود. یعنی همه اش باید منتظر باشیم ببنیم چه تحولاتی در خارج اتفاق می افتد.

وی افزود: در 8 سال گذشته دائم منتظر تحولات بیرون کشور بودیم، یک مقطعی مذاکرات برجام بود و سپس اوضاع پسا برجام ملاک توجه قرار گرفت، بعد خروج آمریکا از برجام هم مذاکرات با اروپایی ها و اینستکس مسئله شد. حالا هم بحث دولت آینده آمریکا و رویکردهای آن پیش آمده است. متأسفانه این مسئله اثرش را روی اداره کشور گذاشته است و ما از توجه به توانمندی های داخلی غافل مانده ایم چون همیشه منتظر مولفه های بیرونی بوده ایم.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسی تأکید کرد: از وقتی بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شد، عده ای در داخل یا احتمال می دهند یا این تلاش را می کنند که احیای برجام و مذاکره محور و مبنای اصلی تصمیم گیری ها در کشور شود. فارغ از محتوا، این یعنی گره زدن مسائل داخلی به مسائل بیرونی و دوباره شرطی کردن مسائل اقتصادی کشور.

وی درباره تأثیر روی کارآمدن دولت بایدن با سیاست بازگشت به برجام بر معادلات انتخابات 1400 ادامه داد: آمریکایی ها چه دموکرات و چه جمهوری خواه به لحاظ استراتژیک با نظام جمهوری اسلامی دشمنی دارند، نظام جمهوری اسلامی معادلات نظام سلطه را در منطقه و حتی جهان بر هم زده است و رویکرد مستقلی فارغ از قطب بندی های جهانی را دنبال می کند. آمریکایی ها نمی توانند ببینند کشوری مستقل روی پای خودش ایستاده و می خواهد رشد کند.

فولادگر تأکید کرد: جمهوری خواهان و دموکرات ها در تاکتیک با هم متفاوت هستند. البته در جمهوری خواهان ترامپ خودش به شخصه یک پدیده بود چون علاوه بر مشی و مرام جمهوری خواهان، یکسری کارها را متهورانه انجام داد مثلا از پیمان های بین المللی خارج شد یا شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را ترور کرد.

وی افزود: حالا اگر فکر کنیم با آمدن بایدن، نظام سیاسی آمریکا از سر دوستی با ما بر می آید و کلا روش خودش را عوض می کند، کلا اشتباه است. همین اشتباه سبب می شود ما در محاسبات مان نیز اشتباه کنیم یعنی فکر کنیم می شود همه مشکلات کشور را با مذاکره حل کرد.

این فعال سیاسی گفت: اول باید ببنیم بایدن چه گام های عملی برمی دارد. براساس اظهارات شفاهی بایدن نباید درباره نتایج مذاکرات احتمالی آینده قضاوت کرد. بایدن اول باید برجام را با همه شرایطش بپذیرد، به آن برگردد. ضمن آنکه بازگشت به برجام با بیان یک کلمه نیست چون دیدگاه ما این است که خسارت های وارده به ما در حوزه خروج آمریکا از برجام نیز باید جبران شود.

وی درباره اینکه اصولگراها می توانند بهتر مذاکره کنند یا اصلاح طلبان افزود: اصلاح طلبان در حال حاضر آدرس غلط به جامعه می دهند که اصولگراها می خواهند در رقابت انتخابات ما را از میدان به در کنند تا خودشان پشت میز مذاکره با آمریکا بنشینند. حال آنکه این خودش یک نوع آدرس غلط‌دادن است.

این نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: اصولگراها اگر واقعا اصولگرا باشند سیاست کلی شان را از رهبری می گیرند. در وضعیت کنونی بحث مذاکره بستگی به رفتار عملی آمریکا دارد. اگر آمریکا به برجام برگردد، حقوق ما را بپذیرد، تحریم ها را بردارد و خسارت های ما را نیز جبران کند، در آن صورت به نظر می رسد شرایط مذاکره در قالب برجام فراهم می شود.

وی با بیان اینکه اصولگراها برنامه ای برای مذاکره با بایدن ندارند، تأکید کرد: اگر کسی بگوید اصولگراها با این نگاه می خواهند وارد انتخابات ریاست جمهوری 1400 شوند، خیر این طور نیست. مقام تصمیم گیر در مسئله مذاکره رهبر معظم انقلاب هستند که حتما با شورای عالی امنیت ملی ایشان مشورت می کنند.

 

منبع: نامه نیوز
 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر