کد خبر: 97368
A

سفیر سابق ایران در انگلیس: اردوغان به دنبال احیای امپراطوی عثمانی است

سید جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در انگلیس: یک تقسیم بندی در عالم سیاست وجود دارد که عملگرایی را در مقابل آرمانگرایی قرار می‌دهد. مثلا جمهوری اسلامی در ردیف آرمان‌گرایان قرار می‌گیرد و اردوغان در جهت رسیدن به اهداف خود عملگرایانه عمل می‌کند. یعنی می‌بینیم که او هواپیمای روسیه را می‌زند و دو کشور به تخاصم می‌رسد، اما خیلی زود به مسکو می‌رود و با پوتین دیدار می‌کند.مدت‌ها است که اردوغان در راستای احیای امپراطوی عثمانی تلاش می‌کند. به عنوان مثل در ماجرای سوریه از ابتدا و بعد از بهار او به نیرو‌هایی که ظاهرا معارض اسد بودند و بعدا سر از داعش درآوردند، پناه داد.


سفیر سابق ایران در انگلیس: اردوغان به دنبال احیای امپراطوی عثمانی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در انگلیس اشاره به اینکه «عملکرد آقای اردوغان در این چند سال اخیر از او یک چهره بسیار عملگرا به دنیای امروز نمایانده است» گفت: «یک تقسیم بندی در عالم سیاست وجود دارد که عملگرایی را در مقابل آرمانگرایی قرار می‌دهد. مثلا جمهوری اسلامی در ردیف آرمان‌گرایان قرار می‌گیرد و اردوغان در جهت رسیدن به اهداف خود عملگرایانه عمل می‌کند. یعنی می‌بینیم که او هواپیمای روسیه را می‌زند و دو کشور به تخاصم می‌رسد، اما خیلی زود به مسکو می‌رود و با پوتین دیدار می‌کند».

وی تاکید کرد: «مدت‌ها است که اردوغان در راستای احیای امپراطوی عثمانی تلاش می‌کند. به عنوان مثل در ماجرای سوریه از ابتدا و بعد از بهار او به نیرو‌هایی که ظاهرا معارض اسد بودند و بعدا سر از داعش درآوردند، پناه داد. درست است که حمایت اصلی را از داعش عربستان انجام داد، اما حمایت‌هایی هم از کانال اردوغان گذشت. مصادیق دیگری نیز وجود دارد که پالس تلاش او برای احیای امپراطوی عثمانی را می‌دهد».

ساداتیان ادامه داد: «این گرایش اردوغان در قضیه آذربایجان و برخورد‌هایی که بین ترک‌ها و ارمنستان از گذشته وجود داشته است، مشاهده می‌شود. او فکر می‌کند که هرکجا به زبان ترکی – هر نوع ترکی – حرف می‌زنند باید در حیطه اقتدار دولت عثمانی قرار بگیرد؛ لذا به دنبال اختلاقی که بین ارمنستان و آذربایجان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سی سال گذشته بر سر منطقه قره باغ وجود داشت است، با لشکرکشی و از طریق نیرو‌های نظامی به کمک آذری‌ها رفت و ارمنی‌ها را شکست دارد.»

این کارشناس مسائل منطقه توضیح داد: «در این شکست راهی بین نخجوان و ترکیه تامین شد و مناطقی را در اختیار آذربایجان قرار داد».

وی با اشاره به شعرخوانی اخیر اردوغان گفت: «اردوغان در جشن پیروزی آذربایجان شرکت کرد و آن شعر خاص را خواند و خودش را مورد انتقاد ایران قرار داد. این شعر به زمانی مربوط است که آذربایجان از ایران جدا شده بود و آذری‌های این سوی مرز برای دلتنگی نسبت به اقوام خود در آن سوی مرز سرودند. اما اردوغان به نیت برعکس این شعر خواند، اما اینطو برداشت شد که آذربایجان ایران باید به آن سو متصل شود. ایران نیز این را دخالت در امور داخلی خود تلقی کرده و مقامات رسمی و غیر رسمی ایران نسبته به آن واکنش نشان دادند».

ساداتیان در پاسخ به اینکه آیا این مساله به همینجا ختم می‌شود یا ادامه‌دار خواهد بود؟ نیز گفت: «به نظر من این مساله در حد تذکر تمام می‌شود. چون روابط ما با ترکیه چندجانبه است و وجوه مختلفی دارد.».

وی در پایان گفت: به نظر من تذکر به ترکیه در این قضیه کفایت می‌کند و او هم این ماجرا را ادامه نخواهد دارد. حالا اگر عذرخواهی رسمی کنند که بهتر، اما اگر نکنند هم همین واکنشی که ایران نشان داد برای عبور از مساله کافی است».

منبع: نامه نیوز
 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر