کد خبر: 97552
A

جمالی نوبندگانی: دستور رهبری برای تمدید لوایح چهارگانه نشانه تصویب FATF نیست

نماینده مجلس دهم گفت: «تصویب FATF در این شرایط در حد یک احتمال است. یعنی یک گام به جلو است اما نمی‌توان مطمئن بود که حتما تصویب می‌شود».

جمالی نوبندگانی: دستور رهبری برای تمدید لوایح چهارگانه نشانه تصویب FATF نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری از موافقت رهبری پیرو نامه دولت، با تمدید مهلت رسیدگی به لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده‌اند. گویا این امر هنوز رسما به مجمع ابلاغ نشده و برخی از اعضای آن همچون احمد توکلی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. اگرچه حامیان تصویب FATF در مجمع مثل مجید انصاری خبر را تایید می‌کنند.


به هرحال دستور رهبری دیر یا زود به مجمع ابلاغ خواهد شد و رسیدگی به این لوایح که به ظن برخی کارشناسان اثر قابل توجهی در تعاملات تجاری ایران و حل مشکلات اقتصادی دارد، از سر گرفته می‌شود. مساله اما اینجا است که آیا اعضای مجمع در بررسی مجدد به این لوایح روی خوش نشان می‌دهند یا خیر؟


به گفته کارشناسان دستور رهبری اگرچه به معنای تصویب FATF نبوده و صرفا تمدید مهلت رسیدگی است اما می‌تواند پیامی را برای اعضای مجمع داشته باشد و موجب انعطاف این نهاد تصمیم گیرنده شود.


جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در همین رابطه گفت: « ظاهرا دولت درخواستی داده و در آن به یک سری ادله و همچنین یک سری اصلاحیه‌هایی به عنوان نظر جمهوری اسلامی در FATF که به آن حق تحفظ می‌گویند، اشاره کرده است. مقام معظم رهبری نیز با این شرایط و شروط از اختیارات خود استفاده کرده‌ و دستور داده‌اند تا زمان دیگری به بررسی لوایح اختصاص داده شود».


وی افزود: «نفس این کار نشان دهنده آن است که شاید حاکمیت جمهوری اسلامی با توجه به شرایط اقتصادی کشور مایل است تاحدی انعطاف در این رابطه نشان دهد اما اینطور نیست که این دستور رهبری برای تمدید مهلت رسیدگی را لزوما به معنای تصویب FATF بدانیم». این نماینده مجلس تاکید کرد: «تصویب FATF در این شرایط در حد یک احتمال است. یعنی یک گام به جلو است اما نمی‌توان مطمئن بود که حتما تصویب می‌شود».


وی در پاسخ به اینکه آیا دستور رهبری و اینکه ایشان یک شانس دوباره به FATF داده‌اند در نگاه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اثرگذار است یا خیر؟ گفت: «قطعا. به هرحال اسم آنجا مجمع تشخیص مصلحت نظام است. دقت داشته باشید که مجلس یا شورای نگهبان صرفا در حیطه قانون عمل می‌کنند اما این مجمع همان طور که از اسمش معلوم است، به مصالحی هم توجه دارد که متناسب با مقتضیات زمان و مکان است. یعنی ممکن است که در مواقعی فراتر از قانون به مصالح اندیشد».


جمالی نبوندگانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تصویب احتمالی FATF چه اثری در شرایط کشور و دولت در این ماه‌های پایانی خواهد داشت؟ گفت: «خود آقای دکتر ظریف هم در مجلس دهم اعلام کردند که پیوستن به FATF به معنای برداشتن تحریم‌ها نیست. آن‌ها اعلام می کردند که این صرفا موجب می‌شود که در لیست سیاه قرار نگیریم یا بتوانیم با برخی دوستان مثل روسیه، چین و هند که الان با ما روابط تجاری دارند و FATF را در مجالس خود تصویب کرده‌اند؛ همکاری کنیم و مانع قانونی نداشته باشیم. به این ترتیب احتمالا تصویب FATF در ایران هم خیلی تغییر ایجاد نمی‌کند اما تجارت بین برخی کشورها را تسهیل کند. نکته این است که نباید یک توقع کاذب ایجاد کرد و گفت که خیلی از مشکلات تورمی، معیشتی حل خواهد شد زیرا این قدری غیرواقع بینانه است.

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر