کد خبر: 97598
A

فعال سیاسی اصلاح طلب: با یک مشارکت حداقلی مشکلات کشور را نمی توان حل کرد

غلامرضا ظریفیان گفت: مسایل کشور با نگاه به حضور حداقلی مردم قطعا باقی خواهد ماند و مملکت را به بن بست جدی، خواهد رساند.

فعال سیاسی اصلاح طلب:  با یک مشارکت حداقلی مشکلات کشور را نمی توان حل کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامرضا ظریفیان، چهره سیاسی اصلاح طلب، در پاسخ به این سوال که با فرض مشارکت حداقلی مردم در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری که بسیاری در آن شانس اصولگرایان را بالا می دانند، چه نگاهی به رییس جمهور با آراء حداقلی ایجاد خواهد شد؟ گفت: واقعیت این است که تکیه اصلی هم رهبری نظام، هم مسئولان عالیرتبه و بسیاری از دلسوزان نظام این است که ما به یک توسعه درون زا نیاز داریم و بخش عمده ای از مسایل و مشکلات ما به مسایل داخلی مربوط می شود.

 

او افزود: اگر این گزاره را گزاره درستی بدانیم که به نظرم گزاره درستی است؛ ما مشکلات بیرونی داریم و در نظام بین الملل هم تعارضاتی داریم اما به هر حال، باید توجه داشت که توانایی ها و نقاط قوت بسیار بالایی در کشور داریم که اگر بتوانیم، از این توانایی و منابع در عین تعامل سازنده با نظام بین الملل، به درستی استفاده کنیم، طبیعتا می توانیم بر بخش مهمی از مشکلات خود فائق بیاییم.

 

ظریفیان ادامه داد: اگر این گزاره را بپذیریم، به نظر می رسد که اصولگرایان دچار یک پارادوکس هستند و پارادوکس هم این است که مگر امکان دارد که ما به نوعی توسعه درون زا داشته باشیم، بدون تکیه بر سرمایه اجتماعی گسترده؟!

 

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در واقع سرمایه اجتماعی گسترده، متکی بر اعتماد عمومی است و  بخش عمده ای از آن سرمایه نیز، بر عهده مشارکت آحاد جامعه است. مگر می شود ما توسعه متکی بر درون داشته باشیم و استقلال داشته باشیم و از منابع داخلی مان بخواهیم حداکثر استفاده را داشته باشیم ولی در عین حال وقتی که می‌خواهیم، تعیین سرنوشت جامعه رخ دهد، به سمت مشارکت حداقلی حرکت کنیم، این در یک تعارض اساسی است.

 
ظریفیان ادامه داد: در واقع یک تعارض اساسی در نوع فهم از مسایل کشور وجود دارد و اگر مسایل بنیادی و چالش های عظیم کشور، بخواهیم حل شود، امکان ندارد جز با یک تفاهم و وفاق حداکثری حل شود.

 

او بیان کرد: کسانی که تصور می کنند با یک مشارکت حداقلی می توانند، مشکلات کشور را حل کنند تجربه نشان داده که مجبورند با نوعی نگاه وابستگی به خارج نگاه کنند تا مسایل شان را حل کنند. ما اگر مسایل مان را در داخل به شکل جدی تر حل کنیم راهی نداریم جز اینکه بگوییم ایران برای همه ایرانی ها و ایرانی ها هم با هر نگاهی و ‌هر گرایش و تعلقی که دارند، در تعیین سرنوشت خودشان، شرکت کنند‌.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: وقتی که حضور حداکثری صورت می گیرد ممکن است که نوع انتخاب مردم متفاوت باشد ولی این پشتوانه عظیم است که می تواند بیاید و مسایل عمده کشور را حل کند وگرنه با نگاه حداقلی، ما ممکن است دچار تناقض بنیادین شویم.

 

ظریفیان در پایان عنوان کرد: بنابراین مسایل کشور با نگاه به حضور حداقلی مردم قطعا باقی خواهد ماند و مملکت را به بن بست جدی، خواهد رساند.

 

منبع: برنا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر