کد خبر: 97650
A

۴۵ محکوم حوادث آبان ۹۸ خطاب به رئیسی: وعده عفو و تخفیف مجازات عملی نشده است

با گذشت بیش از یک‌سال از اعتراضات آبان ۹۸، دامنه حوادث و اتفاقات مربوط به آن همچنان ادامه داشت و دارد؛ هرازگاه خبری از بازداشت شهروندی به‌ واسطه حضور در اعتراضات بنزینی، صدور حکمی یا زندانی شدن معترضی، «آبان ۹۸» را دوباره به صدر اخبار می‌آورد و توجه افکار عمومی را به خود جلب می‌کند.

۴۵ محکوم حوادث آبان ۹۸ خطاب به رئیسی: وعده عفو و تخفیف مجازات عملی نشده است

به گزارش دیده بان ایران؛ 45 نفر از محکومان حوادث آبان‌ماه ۹۸ در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی به مشکلات عدیده‌ شخصی و خانوادگی، اعطای عفو و تخفیف مجازات، مرخصی کرونایی و برخورد توام با رافت اسلامی شده‌‌اند.

حالا دقیقا ۳۹۵ روز از آغاز آن اعتراضات می‌گذرد؛ ساعت صفر پنجشنبه، بیست‌وچهارم آبان‌ماه 98 خبر آمد که بنزین با افزایش قیمت چشمگیر به 3 برابر قیمت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. مردمی که همان زمان هم باتوجه به گرانی نرخ ارز، تحریم‌ها و افزایش تورم، با وخامت وضعیت معیشتی روبه‌رو بودند و حالا با افزایش نرخ بنزین یا باید به انتظار گرانی‌های بیشتر می‌نشستند یا اعتراض‌شان را به گوش مسوولان می‌رساندند. اعتراضات اگرچه در تعداد محدودی از شهرها از غروب روز جمعه آغاز شد، اما اصل اعتراض به گرانی بنزین ۲۵ آبان‌ماه ۹۸ رقم خورد؛ وقتی با فرا رسیدن اولین روز هفته، گروهی از شهروندان در شهرهای سراسر کشور، در اعتراض به افزایش ناگهانی نرخ بنزین به خیابان آمدند تا نگرانی‌شان را نسبت به افزایش قیمتی مطرح کنند که به‌تبع آن، افزایش نرخ دیگر کالاها نیز درپی می‌آمد. اعتراضاتی که تا حدود یک هفته در برخی شهرها ادامه پیدا کرد و در نتیجه آن، هزاران نفر بازداشت و بنا بر آمار اعلامی از سوی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم ۲۳۰ نفر کشته شدند.

ماجرا اما به همان چند روز اعتراض ختم نشد و با گذشت بیش از یک‌سال از اعتراضات آبان ۹۸، دامنه حوادث و اتفاقات مربوط به آن همچنان ادامه داشت و دارد؛ هرازگاه خبری از بازداشت شهروندی به‌ واسطه حضور در اعتراضات بنزینی، صدور حکمی یا زندانی شدن معترضی، «آبان ۹۸» را دوباره به صدر اخبار می‌آورد و توجه افکار عمومی را به خود جلب می‌کند. با وجود همه اینها، چهاردهم آبان‌ماه ۹۹ و در آستانه سالگرد اعتراضات بنزینی، مقام معظم رهبری به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت محمد (ص) و ولادت امام صادق (ع)، با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات ۳هزار و ۷۸۰ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند و نکته اینجا بود که طول ریاست سیدابراهیم رییسی بر دستگاه قضایی، ۱۴ دوره عفو صورت گرفته بود که در 2 دوره از این 14 نوبت عفو، برخلاف رویه سابق، «محکومان امنیتی» نیز در فهرست عفو قرار می‌گرفت.

همان زمان منابعی در دستگاه قضایی در واکنش به پیگیری‌‌های روزنامه اعتماد در ارتباط با هویت برخی عفوشدگان نیمه آبان 99 خبر دادند که «اکثریت محکومان امنیتی عفو شده» را «محکومان آبانی» تشکیل می‌دهند. خبری که نشان می‌داد پانزدهمین دور عفو در مدت ریاست یک‌سال و نیمه رییسی هم مشمول حال محکومان امنیتی شده و اگرچه سیاست دستگاه قضایی همواره بر این بوده که اسامی کسانی را که مورد عفو قرار می‌گیرند، اعلام نکند اما بررسی‌ها و پیگیری‌های روزنامه اعتماد، نشان از آن داشت که این عفو شامل معلمان، محکومان اعتراضات آبان‌‌ماه 98، تعدادی از محکومان کارگری، اهل تسنن و چند روزنامه‌نگار، کنشگر سیاسی و چند نفر از شهروندانی است که در جریان انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی به ‌‌منظور همدردی با خانواده جان‌باختگان دست به تجمع زده بودند. 

حالا اما در شرایطی که ۴۱ روز از اعلام خبر موافقت رهبری با عفو این محکومان گذشته، ۴۵ نفر از محکومان حوادث آبان‌ماه 98، در نامه‌ای خطاب به سیدابراهیم رییسی -که «انصاف‌نیوز» آن را منتشر کرده- خواستار توجه قاضی‌القضات به مشکلات‌شان طول این یک‌سال حبس و همچنین اعطای عفو یا تخفیف مجازات آنها با بیان اینکه «این محکومیت سرپرستان خانوارها لرزه بر بنیان خانواده‌های آنها که اکثرا از قشر ضعیف اقتصادی جامعه هستند، انداخته و با اینکه حدود یک‌سال در این شرایط وخیم و بحرانی اقتصادی و سلامتی و وضعیت کرونایی در حبس هستیم، بدون بهره‌مندی از امتیازاتی همچون مرخصی کرونایی، عفو، تخفیف مجازات، آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و...  در وضعیت روحی و روانی بد و بغرنجی به سر می‌بریم»، خواستار توجه ریاست قوه قضاییه به مشکلات عدیده‌ شخصی و خانوادگی‌شان و همچنین اعطای عفو و تخفیف مجازات یا مرخصی کرونایی و برخورد توام با رافت اسلامی هستند تا هر چه سریع‌تر به آغوش گرم و کانون پر مهر خانواده‌های‌شان بازگردند.

 

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر