کد خبر: 97766
A

آیت الله اعرافی: قانون اساسی جمهوری اسلامی برآمده از اندیشه الهی است

مدیر حوزه های علمیه گفت: از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی، دستگاه تقنینی کاملی می باشد که بر مبنای فقه و اسلام شکل گرفته است، از طرفی از بُعدهای علمی و پژوهشی نیز، هم در دانشگاه و هم حوزه علمیه گام های خوبی برداشته شده و مسیر رو به توسعه ای را طی کرده است، از این رو تلاش می کنیم فقه اصیل با رویکرد تطبیقی رشد و توسعه یابد.

آیت الله اعرافی: قانون اساسی جمهوری اسلامی برآمده از اندیشه الهی است

به گزارش دیده بان ایران؛ آیت الله اعرافی در اولین جلسه شورای سیاستگذاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و مراسم تودیع و معارفه حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی و حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا روسای سابق و جدید این مرکز که صبح امروز با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در تقنین براساس مبانی و شرع مقدس شاید هیچ جایی به اندازه ایران گنجینه فاخر نداشته باشد، به برکت انقلاب اسلامی، نظام تقنین نوینی پایه گذاری شد که قانون اساسی آن برآمده از اندیشه الهی – اسلامی مبتنی بر تفکر فقهی و اخلاقی اسلام است؛ ده ها و صدها قانون در مجلس شورای اسلامی بر این مبنا تصویب شده که گنجینه بزرگی است و در هیچ جای جهان اسلام به این شکل نیست.

مدیر حوزه های علمیه افزود: از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی، دستگاه تقنینی کاملی می باشد  که بر مبنای فقه و اسلام شکل گرفته است، از طرفی از بُعدهای علمی و پژوهشی نیز، هم در دانشگاه و هم حوزه علمیه گام های خوبی برداشته شده و مسیر رو به توسعه ای را طی کرده است، از این رو تلاش می کنیم فقه اصیل با رویکرد تطبیقی رشد و توسعه یابد.

وی ادامه داد: عملکرد نسبتاً خوبی از قانون مبتنی بر اسلام داریم و از این جهت در حوزه و دانشگاه گام های بسیار خوبی برداشته شده است، اما حضور فقه در قانونگذاری نیازمند توجه بیشتری بوده و قانون باید با مسائل دینی و فقهی ارتباط بیشتری داشته باشد، البته شورای نگهبان این مسئولیت را برعهده داشته و در حال حاضر نیز پژوهشکده شورای نگهبان تشکیل شده که موجب می شود ارتباط میان مجلس و شورای نگهبان از این حیث هم تقویت شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت:  همه ما این را احساس می کنیم که در شکل گیری شالوده قوانین می توانیم قدم های جدی تری برداریم. مرکز پژوهش ها با تلاش آقای زاکانی و مرکز تحقیقات اسلامی با رویکرد جدید می توانند گام های موثری را در جهت رویکردهای عمیق بردارند.

خاطرنشان می شود:‌در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی تودیع و حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی معرفی شد./ حوزه

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر