کد خبر: 97851
A

قاضی زاده هاشمی: دولت بیشتر از هشتصد هزار بشکه نفت در روز نمی تواند بفروشد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده، میزانی از فروش نفت را ترسیم کرده که واقع‌بینانه نیست.

قاضی زاده هاشمی: دولت بیشتر از هشتصد هزار بشکه نفت در روز نمی تواند بفروشد

به گزارش دیده بان ایران، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده، میزانی از فروش نفت را ترسیم کرده که واقع‌بینانه نیست.

وی افزود: فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت به خارج از کشور یا جایگزین کردن آن با فروش به داخل یا فروش اوراق سلف نفتی، نه مفید است نه واقع بینانه. بودجه جای انتخاب‌های ریسکی نیست؛ دولت باید واقع‌بینانه عمل کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در ادامه گفت: اگر دولت بر واقع‌بینانه بودن این میزان از فروش نفت خام اصرار دارد می‌تواند با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب در لغو کاهش سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت موافقت کند.

قاضی زاده هاشمی توضیح داد: رهبر انقلاب در نامه‌ ۲۳ آذر خود که در پاسخ به درخواست دولت مبنی بر تداوم استقراض از صندوق توسعه ملی بود دو گزینه پیش روی دولت قرار دادند. گزینه اول آن است که هر میزان نفت فروخته شد طبق قانون برنامه ششم توسعه، ۳۸ درصد آن را به صندوق توسعه ملی واریز کنند. گزینه دوم آن است که تنها در صورتی این سهم را به بیست درصد کاهش دهند که بپذیرند اولاً اگر فروش نفت بیش از یک میلیون بشکه بود مازاد بر آن را بابت بازپرداخت بدهی‌های سررسید شده به صندوق بدهند، و این که برداشت از صندوق ذیل تبصره چهارم بودجه را متوقف کرده و مصارف این تبصره را از بودجه عمومی تامین کنند.

وی افزود: در حالت دوم، تمام آنچه دولت از درآمد نفتی می‌تواند به دست بیاورد ناشی از فروش تنها هشتصد هزار بشکه نفت در روز خواهد بود. اما اگر دولت واقعاً باورش این است که فروش نفتی بیش از یک میلیون و دویست و نود هزار بشکه خواهد داشت، کافی است گزینه اول را انتخاب کند تا درآمد نفتی دولت در سال آتی بیش از فروش هشتصد هزار بشکه نفت باشد. 

نائب رییس اول مجلس ادامه داد: مجلس مترصد است بداند دولت کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد تا از آن طریق آشکار شود آیا فروش نفت پیش‌بینی شده در لایحه، از دید خود دولت واقع‌بینانه است یا آن که دولت با انتخابی که بین این دو گزینه انجام می‌دهد در عمل اعتراف خواهد کرد که رقم فروش نفت را واقع‌بینانه پیش‌بینی نکرده است.

رییس فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه در برابر آمریکا با بیان اینکه برداشت ما این است که مفروض پنداشتن لغو تحریم‌ها در تنظیم بودجه، کشور را در هر مذاکره احتمالی آتی در نقطه ضعف قرار خواهد داد، اظهار داشت: ترجیح مجلس بر آن است که دولت بتواند بودجه ۱۴۰۰ را صرفاً بر اساس تحقق میزانی از فروش نفت تنظیم کند که می‌تواند به فرض بقای تحریم‌ها محقق کند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند راه برداشتن تحریم‌ها بی‌اثر کردن و خنثی کردن آنهاست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر