کد خبر: 97984
A

چرا در ایران اصرار دارند باشگاه‌ها را ملی کنند؟

به حوزه هواداری در فوتبال و کل‏ کل میان آنها و حتی میان هواداران باید از منظرهای گوناگون نگاه کرد. چیزی که الان بین تیم‎ها جریان دارد یک مسئله ورزشی نیست، آن چیزی که در سال‌های اخیر دیدیم این است که تلاش زیادی شد تا مسئله باشگاهی تبدیل به مسئله ملی شود.

چرا در ایران اصرار دارند باشگاه‌ها را ملی کنند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ داروین صبوری جامعه شناس؛جامعه به این دلیل ملی شدن مسئله باشگاه‌ها را می‌خواست چون عملکرد این باشگاه مهم بود. این باشگاه‌ها مسائل و کارکردهایی را به وجود می‎آورند که برخی از نهادها از پس آن برنمی‎آمدند. از این کارکردها و مسائل می‎توان به همبستگی اجتماعی ، شادی و غرور ملی اشاره کرد. نگاه ما کاملا ارتجاعی و سنتی بود و امر مدرن در رابطه با ورزش را دریافت نکردیم.

برخی از این کارکردها موفق شدند مخاطب را جذب کنند. همین الان برخی از گزارشگران مدام در طول یک مسابقه می‎گویند این تیم نماینده ایران است و حتما باید مثلا بگوییم پرسپولیس ایران. این موضوع کاملا با امر مدرن دنیای ورزش تناقض دارد و حساسیت‎هایی را به وجود می‎آورد که نتیجه‎اش دشمنی میان دو تیم به دلیل رخ دادن سوتفاهم‎هاست. در تمام دنیا، ورزش را به عنوان یک موضوع مدرن نگاه می کنند و هرگز مثلا لیورپول را نماینده انگلستان معرفی نمی‌ کنند. اما در ایران اگر اصرار برای ملی کردن باشگاه‎ها وجود دارد به این دلیل است که مسائلی همچون همبستگی ملی مهم تلقی می‎شود. این منطق درستی نیست و کارآمد نخواهد بود و یک نوع آسیب به شمار می‎رود.  ما زمانی دچار مشکل می شویم که فکر کنیم آرزوی یک هوادار برای باختن تیم رقیب یک آسیب است.

اکنون شکاف‎های عمیقی در میان تیم‎ها و هواداران به وجود آمده است که این رویه در میان بازیکنان و پیشکسوتان هر دو تیم نیز دیده می‎شود. ما نتوانستیم خودمان را با فوتبال مدرن وفق دهیم. زبان فوتبال چون زایندگی ندارد و چیز جدیدی نشان نمی‎دهد وقتی می‎خواهد به حرکت دربیاید به چیزی جز فحاشی نمی‎رسد. شما در میان پیشکسوتان هم ادبیات فاخری نمی‎بینید و آبرومند نیست. حداقل‎های احترام در مبانی گفت و گو رعایت نمی‎شود.

به وجود آمدن رویکردهای کنونی در میان فوتبالی‎ها عجیب نیست، این محصول مدرن نشدن فوتبال ما است.

*جامعه‌شناس ورزشی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر