کد خبر: 98543
A

وقتی قطعه قلابی چینی به نام قطعه‌ساز وطنی فروخته می‌شود!

در حالی که رشد بی‌رویه نرخ ارز، افزایش بی‌سابقه قیمت لوازم یدکی را به دنبال داشته، غفلت دستگاه‌های ناظر دولتی نیز راه ورود قطعات یدکی تقلبی به بازار را هموار کرده است.

وقتی قطعه قلابی چینی به نام قطعه‌ساز وطنی فروخته می‌شود!

به گزارش دیده بان ایران؛  با توجه به افزایش میزان نارضایتی مردمی از قیمت و کیفیت لوازم یدکی، در پی رصد و پایش بازار مشخص شد با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از لوازم یدکی مورد استفاده در کشور ما وارداتی بوده، متاسفانه نوسان‌های قابل توجه نرخ ارز و رشد بی‌رویه آن، علاوه بر افزایش بی‌سابقه در نرخ انواع لوازم یدکی، موجبات ایجاد بازار کاذب و سوءاستفاده برخی از سوداگران این بازار در جهت عرضه کالاهای با کیفیت بسیار پایین و حتی تقلبی را فراهم کرده است.

از سوی دیگر، نبود نظارت کافی از سوی دستگاه‌های بالادستی بر نحوه تامین و واردات انواع لوازم یدکی هم راه را برای سوء‌استفاده‌گران این کالا هموار کرده و کالاهایی با درجه کیفی بسیار پایین و بعضاً غیرقابل استفاده جایگزین اجناس باکیفیت شده و با قیمت‌های غیرقابل توجیه به فروش می‌رسد.

خبری از نظارت بازرسان صمت نیست!

یک فروشنده لوازم یدکی خودرو در شهر قزوین در گفت‌وگو با صبح قزوین با اشاره به وضعیت نابسامان بازار قطعات یدکی عنوان کرد: متاسفانه این روزها بسیاری از فروشندگان عمده لوازم یدکی به بهانه گران شدن ارز اجناس و کالاهایی که در زمان ارزانی ارز خریده بودند را به بالاترین قیمت به مردم و صاحبان خودرو قالب می‌کنند.

منصور ملک‌محمدی اضافه کرد: در این میان برخی قطعات یدکی که در آنها از مواد فاسدشدنی مانند لاستیک استفاده شده، با وجود اینکه چندان قابل استفاده نیستند، با نرخ روز به خودرودار عرضه می‌شود که نتیجه خرابی سریع قطعه مزبور و نارضایتی صاحب خودرو و در نهایت دعوا و درگیری خریدار با فروشنده قطعات یدکی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: از اواخر سال 1396 که با گران شدن ارز قیمت قطعات یدکی هم رو به افزایش گذاشته و امروز هم به اوج خود رسیده، هیچ خبری از بازرسی جدی مسئولان به ویژه بازرسان صمت در بازار خودرو نبوده و متوجه نمی‌شوم آمارهایی که مسئولان در حوزه بازرسی و نظارت بر بازار ارائه می‌دهند، کی و کجا اتفاق افتاده است؟

افزایش 50 تا 100درصدی قطعات یدکی ساخت داخل

از سوی دیگر، یک کارشناس بازار خودرو و لوازم یدکی با بیان اینکه تورم و افزایش لجام‌گسیخته قیمت ارز در سال 1399 هزینه‌های تولید قطعات و لوازم یدکی را به شدت زیاد کرده است، گفت: افزایش هزینه‌های تولید بر نحوه فعالیت تولیدکنندگان داخلی هم تاثیرگذار بوده؛ به طوری که بررسی‌های میدانی صورت‌‌گرفته نشانگر این موضوع است که شرکت‌های تولیدکننده داخلی همچون ایساکو، عطام، خورشید موتور، فن‌آوران و تولیدی جهانشاهی از ابتدای سال جاری تاکنون طی چندین مرحله اقدام به افزایش قیمت محصولات تولیدی بین 50 تا 100 درصد و بعضاً بالاتر از این مقدار کرده‌اند.

محمدصادق میرزایی تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت‌های واردات، از آنجایی که برخی از مواد اولیه لوازم یدکی‌های تولید داخل هم از طریق واردات تامین می‌شود، کاهش کیفیت مواد اولیه متعاقباً منجر به افت کیفیت قابل توجه در محصولات نهایی و کاهش عمر مفید قطعات شده که باعث افزایش میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان و عوامل فروش شده است.

وی افزود: ادامه روند فوق و نبود نظارت‌ها بر نحوه واردات و تولید قطعات یدکی خودرو در آینده نزدیک باعث ایجاد کمبودهای احتمالی، ایجاد بازار کاذب، افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و همچنین آسیب‌های قابل توجه به خودروها به‌واسطه استفاده از قطعات بی‌کیفیت خواهد شد که همگی منجر به افزایش قابل توجه نارضایتی‌های مردمی در نتیجه تحمیل هزینه‌های گزاف به آنها می‌شود.

گرانی خودرو منجر به گران قطعات یدکی شد

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت استان قزوین هم معتقد است شرایط کنونی قیمت ارز منجر ایجاد گرانی سرسام‌آور قطعات یدکی و سوءاستفاده‌هایی در سطح بازار لوازم یدکی شده است.

علی‌اکبر کبیری با ذکر اینکه یکی از مشکلات اساسی در بحث بازار لوازم یدکی افزایش بی‌رویه خودرو در سطح کشور و استان قزوین است، گفت: به هر حال افزایش قیمت خودرو به افزایش قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو به ویژه در حوزه خودروها و ماشین‌های سنگین منجر می‌شود که در این حوزه لزوم اصلاح قیمت خودرو احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: در پی گرانی‌های قیمت لوازم یدکی کامیون‌ها شاهد این بودیم که فیلتر روغن یک کامیون ظرف یک هفته از 450 هزار تومان به 700 هزار تومان هم رسید که این گرانی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در شرایط اقتصادی کساد حوزه حمل‌ونقل برای صنف رانندگان خودروهای سنگین پذیرفتنی نیست.

ورود قطعات تقلبی به نام قطعه‌سازان داخلی!

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت با اشاره به اینکه کمبود قطعات یدکی در هر دو بخش خودروهای سبک و سنگین وجود ندارد، گفت: عمده گلایه‌مندی صاحبان و مکانیک‌های خودرو مربوط به ورود بعضی از قطعات بی‌کیفیت از چین به بازار است که بعد از مدت کوتاهی خراب می‌شوند و به همین خاطر مراجعات خودروداران به مکانیکی‌ها بسیار افزایش یافته است.

کبیری همچنین از ورود و وفور قطعات تقلبی در بازار خبر داد و افزود: متاسفانه شکایت‌هایی را دریافت کردیم مبنی بر اینکه برخی قطعات یدکی به نام ایساکو وارد بازار شده‌اند که در واقع تولید این شرکت نبوده و تقلبی محسوب می‌شوند. معضلی که به خاطر آن درگیری بین فروشنده و خریدار اتفاق می‌افتد.

وی دلیل ورود این لوازم یدکی تقلبی را سوءاستفاده برخی از شرکت‌های واردکننده دانست و ادامه داد: متاسفانه برخی شرکت‌های واردکننده که در خیابان چراغ‌برق تهران به صورت زیرپله‌ای فعالیت می‌کنند، به عرضه قطعات یدکی بی‌کیفیت چینی و همچنین قطعات تقلبی می‌کنند و حتی در این حوزه به نام برندهای معتبر ایرانی مانند ایساکو هم رحم نمی‌کنند و به نام قطعه‌سازان ایرانی قطعات تقلبی خود را به خریداران قالب می‌کنند.

کبیری همچنین از انعکاس این موضوع به دستگاه‌های بالادستی خود خبر داد و یادآور شد: در این باره نامه‌ای هم تهیه کرده و برای سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان فرستادیم که با شرکت‌های واردکننده متقلب برخورد کند.

معرفی 40 قطعه‌فروش بی‌انصاف به تعزیرات حکومتی

همچنین معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان قزوین از اجرای طرح تشدید بازرسی‌ها برای مقابله با گرانی لوازم یدکی خودرو سخن گفت و بیان کرد: هماهنگی‌های لازم را با صنف و اتحادیه مکانیک و سرویس‌کاران خودرو به عنوان مرجع و متولی بازرسی فنی و کارشناسی از بازار قطعات خودرو انجام داده ایم.

کبیری با اشاره به بازرسی از 850 واحد صنفی عرضه لوازم یدکی در سطح استان قزوین به ویژه در شهر قزوین اضافه کرد: در این بازرسی‌ها با همکاری تعزیرات حکومتی برای 40 واحد قطعه‌فروشی که اقدام به افزایش قیمت و گران‌فروشی خارج از قاعده کردند، پرونده تعزیراتی تشکیل شده و برای صدور حکم به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.

لزوم ورود دولت برای کاهش قیمت قطعات یدکی داخلی‌ساز

به گزارش صبح قزوین؛ با این همه به نظر می‌رسد که اگر دولت از شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی برای کاهش قیمت تمام‌شده و همچنین افزایش کیفیت قطعات حمایت نکند، سفره فروش قطعات قلابی چینی روز به روز در بازار قطعات یدکی کشور پهن‌تر از گذشته خواهد شد.

چراکه تنها با کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش کیفیت است که خریدار ایرانی قید خرید محصول بی‌کیفیت و تقلبی چین‌ساخته را می‌زند. در غیر این صورت نتیجه‌ای به جز غارت سرمایه‌های مردم و کاهش عمر و ایمنی خودرو و در نهایت گرانی هزینه‌های حمل‌ونقل عاید مردم و خودروسواران نخواهد شد.

منبع: راه دانا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر