کد خبر: 98745
A

علیرضا محجوب: قالیباف شاید این بار در انتخابات ریاست جمهوری رای آورد

نماینده مجلس دهم گفت: فکر نمی‌کنم که اصلاح قانون انتخابات به ریاست جمهوری سال آینده برسد و اگر یکی، دوبار این طرح اصلاح قانون انتخابات به شورای نگهبان برود و بیاید به انتخابات سال آینده نمی‌رسد. البته مساله نظارت‌های سختگیرانه‌تر برای برگزاری انتخابات احتمالا در سال آینده اجرایی می شود، اما بررسی‌های این روزهای مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات به سال آینده نمی‌رسد.

علیرضا محجوب: قالیباف شاید این بار در انتخابات ریاست جمهوری رای آورد

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده ادوار مجلس به گفت و گویی درباره انتخابات داشته که مشروح آن را می‌خوانید.‌‌‌

بــه نــظر شما بین مجلس یازدهم و شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات هماهنگی‌های بیشتر از حد معمولی وجود دارد؟

من اطلاع ندارم که شورای نگهبان چه مقدار هماهنگی با مجلس یازدهم برای بررسی قانون اصلاح انتخابات دارد، اما هر چقدر که شورای نگهبان هماهنگی بیشتری با مجلس داشته باشد، خب طرح اصلاح قانون انتخابات زودتر به نتیجه می‌رسد، اما به نظر می‌آید، شورای نگهبان از مجلس یازدهم درخواست کرده که طوری قانون را مدون کنند تا افرادی که قصد ثبت نام کردن برای کاندیداتوری ریاست جمهوری را دارند، دارای شرایط مناسبی باشند. اما ما نمی‌توانیم درباره این مساله که شورای نگهبان با مجلس برای بررسی اصلاح قانون انتخابات هماهنگ هستند، صحبت قاطعی کنیم. البته نماینده شورای نگهبان قطعا به مجلس می‌آید و با نمایندگان گفت وگو می کند، اما مابقی اعضای شورا اصلا مشخص نیست که درباره طرح اصلاح قانون انتخابات چه نظراتی دارند و شاید با بعضی از بندهای این اصلاح قانون انتخابات موافقت نکنند. البته اعضای شورای نگهبان با بعضی از بندهای قانون اصلاح انتخابات موافق خواهند کرد، مثلا کسی که 15 سال سن دارد، امکان ثبت‌نام کردن برای ریاست جمهوری را ندارد و باید حداقل شرایط ممکن برای ثبت نام کردن به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری را داشته باشد. در دفعات گذشته انتخابات ریاست جمهوری هر کسی که دوست داشت برای رئیس‌جمهور شدن ثبت‌نام می‌کرد و مجلس یازدهم می خواهد از این مساله جلوگیری کند و سخنگوی شورای نگهبان هم در آخرین مصاحبه خود از فعالیت‌های مجلس برای اصلاح قانون بودجه حمایت کردند. به نظر بنده در کشور ما باید همه جناح‌ها و جریان‌ها کاندیداهای خود را با یکدیگر متحد کنند و کاملا مشهود است که در همه جریانات سیاسی چندین کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

فکر می‌کنید با توجه به اینکه زمان اندکی تا ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم مانده است، اصلا احتمال دارد قانون اصلاح انتخابات در سال آینده اجرایی شود؟

من فکر نمی‌کنم که اصلاح قانون انتخابات به ریاست جمهوری سال آینده برسد و اگر یکی، دوبار این طرح اصلاح قانون انتخابات به شورای نگهبان برود و بیاید به انتخابات سال آینده نمی‌رسد. البته مساله نظارت‌های سختگیرانه‌تر برای برگزاری انتخابات احتمالا در سال آینده اجرایی می شود، اما بررسی‌های این روزهای مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات به سال آینده نمی‌رسد. باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که مجلس یازدهم باید هرچه زودتر بررسی بودجه 1400 را هم شروع کند و پرونده بودجه را ببندد و ما تا زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری زمان زیادی نداریم و باید هرچه زودتر تکلیف اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تمام شود و هر چقدر هم مجلس سرعت خود را افزایش دهد، ما فرصت زیادی تا زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری که اسفند ماه است نداریم. در هر صورت شورای نگهبان نهادی که وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری 1400 را برعهده دارد و فقط در رابطه با ثبت نام نکردن کاندیداهایی که حداقل شرایط را ندارند، بسیار تاکید دارد. شورای نگهبان خواستار اعمال محدودیت‌هایی است که کاندیداهایی که حداقل شرایط را ندارند، امکان ثبت نام کردن در انتخابات را نداشته باشند. در عین حال باید منتظر باشیم تا اصلاحات مجلس یازدهم برای قانون انتخابات به پایان برسد و آن زمان قطعا بسیار دقیق‌تر می‌توانیم اظهارنظر کنیم و البته دوباره تاکید می‌کنم که من بعید می دانم حداقل تا زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم این قانون اجرایی شود. امروز ما از نظر قانون منعی نداریم که نظامیان نمی‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند و باید این را قبول کنیم که حق قانونی آنها است.

بعضی از خبــــرها حاکی از آن است که رئیس مجلس کنونی قصد ثبت نام کردن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را دارد. به نظر شما ایشان با وجود اینکه 2 بار در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده‌اند اما دوبــــاره می‌خواهند شانس خود را برای رسیدن به ریاست قوه مجریه امتحان کنند؟

قاعدتا آنچه برای یک رئیس‌جمهور شدن مهم است، مساله توان اجرایی فرد است و کسی باید به پاستور راه پیدا کند که توان اجرایی خوبی داشته باشد. تا امروز ملاک اصلی شورای نگهبان برای تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری حضور کاندیدا در منصب اجرایی بوده است و در چند دوره گذشته شورای نگهبان کاندیداهایی که منصب اجرایی نداشتند را راحت‌تر تایید صلاحیت کرده است. در قانون اساسی علنا مطرح شده که باید کاندیدای ریاست جمهوری اثبات کند که رئیس‌جمهور فعالیت اجرایی داشته و مثلا وزیر یک دوره بوده است و حداقل یک فعالیت اجرایی مشخصی داشته است. درباره دکتر قالیباف هم صحبت‌های زیادی شده و قبلا هم در انتخابات رای نیاورده‌اند، البته مشخص نیست شاید در این دوره رای بیاورد، اما رئیس مجلس در گذشته دو دوره گذشته هم در انتخابات شرکت کرده‌اند و قرار نیست که اتفاق جدیدی رخ دهد.

منبع: آرمان ملی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر